Sida 2 av 3

Re: Volvo b230 kamaxel

Postat: tis sep 26, 2017 9:43 pm
av Erland Cox
Jag får ut 500 hästar med 46-38 i 531 topp på 1 bar med 2340cc motorvolym.
Det finns ju olika sätt att få effekt och jag föredrar att bygga en så bra motor som möjligt i grunden.

Erland

Re: Volvo b230 kamaxel

Postat: ons sep 27, 2017 10:18 am
av DanielW
Erland Cox skrev:Jag får ut 500 hästar med 46-38 i 531 topp på 1 bar med 2340cc motorvolym.
Det finns ju olika sätt att få effekt och jag föredrar att bygga en så bra motor som möjligt i grunden.

Erland
Vad använder du för kam? Du får gärna berätta mer om motorsetupen tack

Mvh Danne

Re: Volvo b230 kamaxel

Postat: ons sep 27, 2017 9:09 pm
av Erland Cox
En B230 bottendel med 96,5mm JE turbokolvar och ACM H profilstakar.
KL racing gjutet insug något portat, turbobanditen splittat grenrör med nån BW turbo, S360 nåt.
Kammen är lite hemligheten med effekten men den ser inte ut som de andra turbokammarna som säljs.
37 tryckarprofil med runt 14mm lyft.

Erland

Re: Volvo b230 kamaxel

Postat: tor sep 28, 2017 10:36 am
av
Riktigt grymt med effekt på så lite ladd och ja bästa möjliga sugmotor är ju alltid att föredra.
Dock måste man ju hålla isär rena tävlingsmotorer och dom som sitter i såkallade fräna bruksbilar
Då bruksbilen helst ska kännas som en standardbil när det inte gasas sen blir ju den snälla sugmotorn med mycket laddtryck billigare och enklare för en nybörjare.
Sen att det inte är samma gasrespons och körbarhet utan en stor svårkontrollerad vridpik och turbolagg är godtagbart då de ändå bara ska brännas däck och gasas vid rödljusen.

Skulle jag själv bygga en turbomotor med 500 hk skulle ja inte ha den som bruksbil utan ren busbil och då satsa på att ladda på minst 200 sug hk
Gissar att kammen har ca 265-270gr/1,27mm och 108gr nock ksk en gl 71 eller varför inte en fs311 (de borde ju va billigaste alternativet slipad på org H/K kam till 108-109gr nock)
Med mindre kam än så bör inte motorn ge sugmotoreffekten som krävs sen vilka profiler som är lämpliga ur hållbarhetssynpunkt om man ska ladda hårdare vet ja inte så mycket om.

Re: Volvo b230 kamaxel

Postat: tor sep 28, 2017 4:03 pm
av DanielW
Erland Cox skrev:En B230 bottendel med 96,5mm JE turbokolvar och ACM H profilstakar.
KL racing gjutet insug något portat, turbobanditen splittat grenrör med nån BW turbo, S360 nåt.
Kammen är lite hemligheten med effekten men den ser inte ut som de andra turbokammarna som säljs.
37 tryckarprofil med runt 14mm lyft.

Erland
Tack för infon Erland!

Re: Volvo b230 kamaxel

Postat: tor sep 28, 2017 6:56 pm
av Erland Cox
En FS300-13 är en bra turbokam och likaså en Enem C2.
Men en 37 tryckarkam ger 20-25 Nm mer på basmotorn så det är en bra investering.
Kammen jag använder är en omgjord kam med andra ramper och större nockradie för bättre hållbarhet.
Den har lite mindre lyft på grund av det men tryckaren håller bättre.
Olika profiler in och ut, snällare ut men det kräver att toppen flödar bra ut.
Den funkar fint i en vanlig busbil.
Men med snällare kam och mer laddtryck kan man plocka samma effekt.

Erland

Re: Volvo b230 kamaxel

Postat: sön okt 01, 2017 3:30 pm
av Frassee
Får kolla på dom kammarna, tack så mycket!

Re: Volvo b230 kamaxel

Postat: ons okt 04, 2017 11:23 am
av Kulan
Hur är karaktären på en monstersugmotor på 1 bar med 500 kus jämfört med en stdmotor med 500 kus på 2.5-3 bar?? Vilken är mer harmonisk att köra med??

Vilken motor vill man ha om man även nån gång då och då vill åka förbi Ica å handla oavsett om det är löningshelg och hämta ungar på dagis??

Kan tänka mig att en std motor med mycket laddtryck ger en hyffsad motor på lågeffekt, men en sinnessjuk ketchupeffekt,

En montermotor, hur blir den?? Om vi leker med tanken att det är en grym topp, ordentligt plenum, ordentligt grenrör, och en FS300-13

Re: Volvo b230 kamaxel

Postat: ons okt 04, 2017 5:00 pm
av DreRacing@
Skulle varit roligt att köra en så här motor i min rullande landsväg (500hp 1bar)

Re: Volvo b230 kamaxel

Postat: tor okt 05, 2017 10:08 pm
av Erland Cox
Hur motorn blir som turbomotor kan man ju styra med laddtrycksstyrningen.
Man kan ha mer än en kurva.
Men som sugmotor går en sån här motor bättre än en standard, mer drag överallt.
Den passerar 116 hästar runt 3600 varv.

Erland

Re: Volvo b230 kamaxel

Postat: lör nov 18, 2017 4:23 pm
av Antonlarsson
Vart avrådd från folkraceshopen att köra FS300-13 på en turbomotor, då dom tyckte det var för stor nockvinkel på den?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Re: Volvo b230 kamaxel

Postat: lör nov 18, 2017 4:32 pm
av
De beror ju på övrig setupp på motorn den fungerar bra på en ren busbil med riktigt sprut, bra topp, grenrör och minst en turbo i hx40 storlek.
En chipp trimmad 940 och den kammen kommer knappt gå alls dock.

Re: Volvo b230 kamaxel

Postat: mån nov 20, 2017 9:49 am
av Jens Gustavsson
jag kommer inte att kommentera detta mycket då det diskuterats tidigare. men jag tänkte som erland för ca 15 år sen men har ändrat mig eftersom tekniken och kunskapen har ökat så kan man på gatbilar få all effekt man fantiserar om utan att behöva ruppa omkring med en pro-stock motors bränsleförbrukning och körbarhet (och inköps pris). men ska erkänna det är en frän motor!

fick förresten veta att min test dragrace/street race B230 motor från förra jul bromsningen gav 500whp vid 1 bar söderut nånstans? gick tydligen hårt men va problem med greppet vid högre laddtryck. motorn fick lite mindre turbo samt ett grenrör som passa bilen bättre samt ett maxxecu innan den monterades.

mvh jens

Re: Volvo b230 kamaxel

Postat: mån nov 20, 2017 4:18 pm
av Pacman
Jens, ta gärna reda på mer om den motorn.
Jag vet ingen annan på planeten som lyckats plocka 500hk eller mer på 1,0bar på en 2,3 B230 8v med 531-topp före denna Cox-motorn.
I höst har jag byggt en likadan motor med likadana delar i ett försök att upprepa bedriften. Vi får se i vinter/vår när bilen är färdig och blir mappad vad bänken säger.

Jag kan till viss del förstå vad du menar Jens när du pratar om gatbilar och bränsleförbrukning, men vill man nå hög effekt så finns det inga genvägar. Man kan liksom inte krana på hur mycket laddtryck som helst utan det går fortfarande anno 2017 bara att ladda upp till en viss gräns. Sen tar det slut och man måste optimera motorn för att utnyttja laddtrycket maximalt. Gränsen flyttas sakta uppåt av teknologin såklart, men där är en gräns. Jag vet inte hur många i landet som laddar mer än 4bar på macksoppa, men det finns en handfull.
Sen kan man alltid lämna macksoppan och köpa på dunk och då har man checkat in på nästa level.

One mans ceiling is another mans floor. Man får välja vilken våning man vill vara på. :wink:

Re: Volvo b230 kamaxel

Postat: mån nov 20, 2017 5:28 pm
av Jens Gustavsson
här är tråden då jag byggde den http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=46&t=93374

den va byggd för 3 bar ladd så den hadde gett mer om den optimerats för 1 bar.

jag använde en sts cnc 530 topp på den och en 37 mm tryckarkam med ca 14.5mm lyft då den slipades på en K kam. (den hadde gett mer med mera lyft och råämnes kam men ville visa att man kan plocka effekt med billiga grejor)

mvh jens