Volvo b230 kamaxel

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Antonlarsson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 52
Blev medlem: tis jun 23, 2015 3:58 pm

Re: Volvo b230 kamaxel

Inlägg av Antonlarsson »

Vad skulle du rekommendera för kam till ett liknande motorbygge då Jens?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Volvo b230 kamaxel

Inlägg av mattias »

Om vi backar tillbaka till första sidan i tråden, innan det spårade ur med eftermarknads-grenrör och 500+ hk, så fanns det några enkla gedigna förslag.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Volvo b230 kamaxel

Inlägg av Jens Gustavsson »

Antonlarsson skrev:Vad skulle du rekommendera för kam till ett liknande motorbygge då Jens?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
till vilken motor?
Antonlarsson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 52
Blev medlem: tis jun 23, 2015 3:58 pm

Re: Volvo b230 kamaxel

Inlägg av Antonlarsson »

Jens Gustavsson skrev:
Antonlarsson skrev:Vad skulle du rekommendera för kam till ett liknande motorbygge då Jens?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
till vilken motor?
Ja vi kan väl ta mitt då, b230 lättare portad 531 topp (Inga värden dock), ajden grenrör, plenuminsug, 61 62 turbo. Något mer som skall nämnas? Nu är väl detta kanske "värre" bygge än trådskaparen men ändå...

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Volvo b230 kamaxel

Inlägg av Jens Gustavsson »

vad har du för avgastryck på lite olika varv och laddtryck med den turbon? är grenröret och turbo puls splittat? vad är viktigt för dig och vad är mindre viktigt i hur motorn fungerar och beter sig?
kompa förhålande? bränsle? effekt mål och på vilket laddtryck? flöde i toppen? användnings område? drivlina och däck?

mvh jens
Antonlarsson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 52
Blev medlem: tis jun 23, 2015 3:58 pm

Re: Volvo b230 kamaxel

Inlägg av Antonlarsson »

Aldrig kört med den här turbon så kan inte säga avgastryck eller laddtryck vid olika varv, grenrör och turbo är pulssplittat, bränsle är 98oktan, Flöde i toppen vet jag inte som sagt. Anvädningsområde är busbil som kommer gå nån test n tune på strippen och kanske lite bana men mest på gata. Drivlina är bmwlåda och förstärkt upphängning och vanliga gat däck. Viktigt är en rolig busbil

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Frassee
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: fre sep 22, 2017 10:57 am

Re: Volvo b230 kamaxel

Inlägg av Frassee »

B230, 2.3L, 531, flödar 220cfm, standard ventiler, kompförhållande 11:1, E85, pulssplittat grenrör, super hx35 med 12:ans avgashus, E-insug. Nyrenoverad bottendel med h-profil stakar och original turbo kolvar. Målet är 400-450whp med ett så tidigt spool som möjligt. Bilen ska gå på gatan samt lite på banan också. Grejen är bara kamaxeln. Tanken är en omslipad vx-kam (lyft: 11.2, duration: 268 grader, nockvinkel: 112 grader) vad tros om den kammen? Eftersom kammen spelar så stor roll så vill jag bara kolla vad ni kunnigt folk tror. Tack på förhand :)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Volvo b230 kamaxel

Inlägg av Jens Gustavsson »

om man inte vet avgastrycken eller andra viktiga parametrar är det omöjligt att rekommendera nån lite mer exakt men man ska då inte överdriva med för vass kam hellre åt andra hållet i sånna fall. går inte att ladda fram effekt heller med bensin så man får nog nöja sig med lite lägre effekt helt enkelt?

mvh jens
Antonlarsson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 52
Blev medlem: tis jun 23, 2015 3:58 pm

Re: Volvo b230 kamaxel

Inlägg av Antonlarsson »

Ursäkta om jag är lite dum men hur vet man avgastryck om man håller på att bygga motorn? Och det skulle funka bättre att köra på e85 då?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Volvo b230 kamaxel

Inlägg av Jens Gustavsson »

köper men turbo av en firma som testar, loggar, tävlar och vet lite så kan de säga vilka avgastryck man kan förvänta sig på olika motor kombinationer, laddtryck, rpm och effekter. klart värt mer än att man spar några hundrigar mot billigaste web shoppen där man inte får nån hjälp tycker jag. i detta land så har vi firmor som PPF, motor-nord, crister J (och jag) som exempel som är mer än bara försäljare av turbos.

E85 är det knack befriade bränslet från himmelen för oss laddtrycks nördar så JAAAAA den ger mycket mer effekt och gör motorn nära odödlig :lol:
Antonlarsson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 52
Blev medlem: tis jun 23, 2015 3:58 pm

Re: Volvo b230 kamaxel

Inlägg av Antonlarsson »

Okej då förstår jag! Bara köpt begangnade turbos i min korta karriär än så länge. Men då vet jag att jag att jag ska satsa på e85 heldre och får väl chansa lite i mitt kamval och se hur det lyckas :)

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Volvo b230 kamaxel

Inlägg av Jens Gustavsson »

då du provar kam välj hellre en lite för snäll än en för vass sen montera avgastryck mätare och så kan du köpa en bättre kam sen då du vet bättre vad du har.
Skriv svar