Eaton M90 på 5.2 litersmotor?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Eaton M90 på 5.2 litersmotor?

Inlägg av Falkenrejsing »

Tjena. Jag har i dagsläget en ganska snäll 322:a i min tudor. Den lämnade enligt uppgift ca 250hk från fabrik i det utförandet jag har (4-portsförgasare) och enligt äldre litteratur så verkar 5000rpm vara ungefär så långt som man ska försöka ge sig på att varva.

Det har funnits (och finns) massa olika ideer om hur denna bil ska skrämmas upp, jag har bland annat skaffat en cheva 350 att lägga i. Men nu har det ändå börjat sneglas lite på att behålla nailheaden och istället öka attityden med hjälp av en kompressor. Då söker mna ju runt lite bland annonser och annat och inser att eaton m90 är reltaivt vanlig och lätt att få tag på, frågan är bara om den blir för liten för min motor? Har hittat en m90 till salu för rätt pengar och den har suttit på en 3.8 v6 om jag fått rätt uppgifter, så min motor är ju typ 1.4 liter större, men sen kan man ju tänka sig att 3.8:an varvar lite mer också?

Eller är det någon som kan peka på en 4-71 till salu? Det ska ju räcka mer än väl för att snurra igång däcken på gaspådrag.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1041
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Eaton M90 på 5.2 litersmotor?

Inlägg av Thunderbo1t »

Kanske montera två m90 i bredd? Såg en raksexa med två mXX i rad i somras :thumbright:
Priserna på dessa är klart intressanta.
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Eaton M90 på 5.2 litersmotor?

Inlägg av Cassius »

En eaton M90 pumpar luft till ungefär 300 hästar som mest, på veven då. Så den är nog väl liten är jag rädd.. Klart de ger lite men med tanke på arbetet så är de många timmar och kronor investerade per hästkraft, om de nu ens blir så många fler hästar av det i slutändan.. :)

Att köra 2st skulle väl kunna fungera, men är inte en M112 eller M122 billigare att köpa än 2st M90?
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Eaton M90 på 5.2 litersmotor?

Inlägg av Falkenrejsing »

Motorn i fråga kommer iofs aldrig bli något effektmonster. Det är mer intressant att öka 20 hk vid 3000 rpm än att få 50 vid 5000 rpm så att säga.
Men jag vet att m90 är liten, det är väl därför den är lätt att få tag på :hihi:
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Eaton M90 på 5.2 litersmotor?

Inlägg av Steve »

Lär väl inte vara lättaste uppgiften att få m90:n att inte se malplacerad ut i motorutrymmet?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Skriv svar