Sida 1 av 3

Problem med AFR. Volvo 940 LTT -98 B230FK.

Postat: tor okt 05, 2017 9:32 pm
av Denesfay
Hej.

Min kompis äger en Volvo 940 LTT 1998.

Det som är gjort i trimväg:
Motor: B230FK

968 spridare.
3" LMM.
Öppet AEM Dryflow luftfilter.
19T turbo med rakt avgashus.
Portad topp (Timos motor).
Portat insug (Timos motor).
Portat spjällhus (Timos motor).
VX3 kamaxel.
KL Racing bränslechip.
KL Racing tändningschip.
DO88 aluminium IC.
DO88 tryckrör samt slang.
Ställbart kamdrev (Nuke).
Extern vevhusventilation.
Walbro GSS342 bränslepump.

Förövrigt förstärkt koppling (712).

Laddar ca 1.1 bar.

Sedan så kommer vi då till bränsletrycksregulatorn.
När kompisen köpte bilen så satt det en progressiv Malpassi BTR.
Denna rekommenderades ej så den byttes ut till linjär ställbar Malpassi BTR.
Bränsletrycket ställdes då in på 3.8 bar (utan vakuumslang). För detta är väl det 968orna ha?

Sedan åkte vi ut och provade. AFR ska väl ligga på 14,5 på dellast och 12.5 på full gas? Denna låg då på runt 14 vid full gas.
Och mätaren pendlade rejält fram och tillbaka på dellast och tomgång.
Först trodde vi att något var fel på AEM mätaren som sitter monterad (bredbandslambda). Men så är inte fallet.
Vi fick förklarat för oss att man skulle köra på original BTR då Malpassi inte är pålitligt.
Så vi provade att montera original BTR (3 bar).
Med original BTR ligger AFR på 14.5 på dellast och runt 13 på full gas. Dvs. bättre än med Malpassi BTRen.

Vad kan detta bero på? Och vad rekommenderas för att komma ned till 12.5 AFR?

Vi har provat med att byta till en original LMM. Och då gick bilen fetare. Då var vi nere på 10 AFR i vissa lägen och det small lite ibland ur avgasystemet (gick fett). Detta med original BTR då.

Re: Problem med AFR. Volvo 940 LTT -98 B230FK.

Postat: tor okt 05, 2017 10:13 pm
av Erland Cox
Jag har en 745 turbo som har original styrsystem.
Den har putsad 530 topp och VX3 kam, annars original.
Så fort turbon laddar så ligger den under 11 i AFR.
Det påstås att de gjordes så från fabriken för att det skulle hålla men det verkar helkorkat.
Vad jag hört så plockar man bort bränsle när man chippar dom för jag skulle också vilja hamna på 12,5.
Trodde att den läckte först och gick mer på LMM än lambda men jag hittar inget läckage.

Erland

Re: Problem med AFR. Volvo 940 LTT -98 B230FK.

Postat: tor okt 05, 2017 10:36 pm
av Denesfay
Plocka bort bränsle? Hur menar du nu?

Re: Problem med AFR. Volvo 940 LTT -98 B230FK.

Postat: tor okt 05, 2017 11:02 pm
av The
Minskar mängden insprutat bränsle

Re: Problem med AFR. Volvo 940 LTT -98 B230FK.

Postat: fre okt 06, 2017 3:55 am
av Rasmus
Ombyggnadssats till orginal btr för att göra den justerbar borde lösa problemet.

Re: Problem med AFR. Volvo 940 LTT -98 B230FK.

Postat: fre okt 06, 2017 9:04 am
av
Dom nyare boxarna till 940 börjar ju vara lite smartare och har lite större adapteringsförmåga på låglast tomgång mm.
Så den ändrar om lite för att gå på lamda 1 vet dock ej hur stora skillnader.
Har strömmen brytits en stund mellan ändringarna så boxen blir nollad från det?
Och hur blev afr med den första progressiva lmm? Den bör ju gå fetare vid laddtryck och snålare på tomgång.

Re: Problem med AFR. Volvo 940 LTT -98 B230FK.

Postat: fre okt 06, 2017 10:58 am
av Denesfay
The skrev:Minskar mängden insprutat bränsle
Aha, var nog lite trött igår. Klart du menar det. :thumbright:
Rasmus skrev:Ombyggnadssats till orginal btr för att göra den justerbar borde lösa problemet.
Det har vi klurat på. Men kan det verkligen vara fel på Malpassi BTR? :roll:

Re: Problem med AFR. Volvo 940 LTT -98 B230FK.

Postat: fre okt 06, 2017 11:00 am
av Denesfay
CÅ skrev:Dom nyare boxarna till 940 börjar ju vara lite smartare och har lite större adapteringsförmåga på låglast tomgång mm.
Så den ändrar om lite för att gå på lamda 1 vet dock ej hur stora skillnader.
Har strömmen brytits en stund mellan ändringarna så boxen blir nollad från det?
Och hur blev afr med den första progressiva lmm? Den bör ju gå fetare vid laddtryck och snålare på tomgång.

Är du säker på att dom nyare är mer adapterbara? Vi har ej provat att bryta strömmen mellan ändringarna. Det ger vi oss på ikväll.

Antar att du menar med den progressiva BTRen och inte LMM? Då låg AFR på 13,8-15. Men pendlade väldigt mkt. Med original BTR är AFR värdena mera stabila.

Re: Problem med AFR. Volvo 940 LTT -98 B230FK.

Postat: fre okt 06, 2017 11:21 am
av Steve
Är det äkta Bosch-spridare?
Vad är det för bränslepump och vad är trycket på full gas/belastning?

Chippet lär ju inte vara anpassat efter eran kombination så är väl inte så säkert att bränsletrycket ska vara som spridarna har original

Re: Problem med AFR. Volvo 940 LTT -98 B230FK.

Postat: fre okt 06, 2017 11:30 am
av Denesfay
Jag vet ej om spridarna är äkta. ska ta en titt på det ikväll. Bränslepumpen som sitter i är en Walbro. Den ska iaf klara 255 l/h. Misstänker att den heter GSS342.
Trycket har vi ej möjlighet att mäta vid full gas/belastning. Bränslemätaren sitter monterad direkt på fuelrail.

Chippen ska vara anpassade för 3" LMM och gröna 968 spridare. Samt 3.8 i bränsletryck.

Re: Problem med AFR. Volvo 940 LTT -98 B230FK.

Postat: fre okt 06, 2017 12:35 pm
av Rasmus
Denesfay skrev:
The skrev:Minskar mängden insprutat bränsle
Aha, var nog lite trött igår. Klart du menar det. :thumbright:
Rasmus skrev:Ombyggnadssats till orginal btr för att göra den justerbar borde lösa problemet.
Det har vi klurat på. Men kan det verkligen vara fel på Malpassi BTR? :roll:
Det verkar ju så. Kan testa att klämma ihop orginal regulatorn lite. Hur beter den sig om ni ställer ner laddtrycket lite?

Re: Problem med AFR. Volvo 940 LTT -98 B230FK.

Postat: fre okt 06, 2017 8:32 pm
av Denesfay
Ikväll har vi kollat på spridarna, och dom verkar vara äkta varan. Dom har Bosch loggan i sig och har alla tecken på äkthet om man googlar lite.

Vi har även kollat bränsletrycket vid full gas. Och med original BTR ligger trycket på 4 bar vid 1 bars laddtryck. Så soppa levereras till spridarna iaf
Vi tycker att det spikar runt 4000 varv ungefär, vid full gas. AFR ligger på 13-13.7 vid full gas. men oftast ovanför 14 på högre varv. Dvs. inte som det ska.

Vi provade även med att bryta spänningen ett tag utan någon skillnad.

Vi provade att justera lite på kamdrevet utan skillnad.

Nästa steg vi tänkte prova är att montera original LMM en gång och se hur fett bilen går då. Kanske är det något fel på 3" LMM som sitter monterad.

Re: Problem med AFR. Volvo 940 LTT -98 B230FK.

Postat: fre okt 06, 2017 11:33 pm
av Rasmus
För oss behövdes grundtrycket ställas på en bra bit över 3 bar (kommer inte ihåg hur mycket) för att räcka till 270hk i en b230fk helt standard förutom vx3, 18t, 3" avgas, större ic osv. Med -968 spridare när den mappades.

Motorn ni håller på med borde ju kunna ge 30hk till iaf.
Enklast är att köpa chip anpassade för motorn eller ännu hellre mappa. Ska ni köra med vanliga chip så behöver ni höja bränsletrycket och eventuellt en något större lmm än den ni har ifall det är -012 med -016 elektroniken i som ni har?

Lh 2.4 kommer försöka hålla lambda 1 under 3000 varv och kan reglera +- 15%. Så kör ni -968 spridarna med orginal -016 lmm kommer den få för fet bränsleblandning.

Vill ni att motorn ska hålla och gå så bra som möjligt så är en mappning en billig investering.

Re: Problem med AFR. Volvo 940 LTT -98 B230FK.

Postat: fre okt 06, 2017 11:43 pm
av Denesfay
Vi har ju KL Racings anpassade chip. Det är för 968or och 3" LMM. Den vi har är en 016 i 3" hus. Menar du att om vi höjer bränslet till t.ex 3.8 bar så kan det lösa så vi får fetare blandning på full gas? 968orna bottnar väl ändå på 3.8 bar. Med original btr ligger ju bränsletrycket på 4 bar vid 1 bar laddtryck.

Re: Problem med AFR. Volvo 940 LTT -98 B230FK.

Postat: lör okt 07, 2017 12:18 am
av Rasmus
Höjer ni bränsletrycket så får ni fetare blandning på full gas ja. Chipen är ju inte anpassade för just er motor så det blir inte optimalt men kan bli ok. Att ni får 4 bar bränsletryck vid 1 bar laddtryck är precis som det ska. Höj bränsletrycket till typ 4 bar och utgå därifrån.