Problem med AFR. Volvo 940 LTT -98 B230FK.
Re: Problem med AFR. Volvo 940 LTT -98 B230FK.
Nu har kompisen provat med 5 bars bränsletryck. Började där. Ändå ligger AFR på 13.7-15 AFR vid full gas. Det pendlar friskt.
Re: Problem med AFR. Volvo 940 LTT -98 B230FK.
Bredbandslambdan som vi kör med är av märket AEM. Kan den bli smutsig och visa fel tro?
Re: Problem med AFR. Volvo 940 LTT -98 B230FK.
Förläng bränsletrycksmätaren med en slang eller filma den med nånting när ni gasar
Re: Problem med AFR. Volvo 940 LTT -98 B230FK.
Vi har filmat den. Och den ökar som den ska vid gaspådrag.
Re: Problem med AFR. Volvo 940 LTT -98 B230FK.
Och spridarna var äkta?
Re: Problem med AFR. Volvo 940 LTT -98 B230FK.
Om du kollar tidigare svar på sidan 1 så står det att dom är äkta. Vi har checkat dessa och dom har alla antydningar på att vara äkta. färgmässigt samt att boschloggan finns där. Dessa är inhandlade på LG Speed av ägaren innan min kompis.
Re: Problem med AFR. Volvo 940 LTT -98 B230FK.
Funderar lite.... Man vill ligga på 12,5 men ni ligger på 13,hur pass "fel" är det? Är det i snålaste laget eller är det inom marginalen?!
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Re: Problem med AFR. Volvo 940 LTT -98 B230FK.
13,7. Men det är ej stabilt heller. Ju mer motorn varvar desto mer över detta går det. 14.8-15 kan det sluta på runt 5500 varv. sedan spikar det.
Re: Problem med AFR. Volvo 940 LTT -98 B230FK.
Om man provar med lite mindre LMM då?
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Re: Problem med AFR. Volvo 940 LTT -98 B230FK.
Vi har provat med original LMM. Då kommer vi genast ned på 11-10 i AFR värde. Men då blir det för fett istället. Så det ända sättet att få ordning på det hela kanske är att bygga en egen LMM mellan 2.5 och 3 tum? Jag tycker bara det är konstigt att det står överallt att man ska köra på 3" LMM med gröna 968or. Viking skriver detta, KL skriver detta mm
Re: Problem med AFR. Volvo 940 LTT -98 B230FK.
Kan ju skilja lite mellan uppsättningarna man har och mellan motor och motor. Det kanske bara behövs någon millimeter mindre och eftersom det gör resultat när ni provar med original så kanske det är lösningen,jag vet inte bara "spånar" lite.
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Re: Problem med AFR. Volvo 940 LTT -98 B230FK.
Aha,denna är ju portad mm.... Då borde den ju skilja sig åt mot "standard" uppsättningen till dessa bilar!
Har också läst att till 968 spridare bör man använda 81mm LMM,men det blir ju åt fel håll i detta fall....
Har också läst att till 968 spridare bör man använda 81mm LMM,men det blir ju åt fel håll i detta fall....
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Re: Problem med AFR. Volvo 940 LTT -98 B230FK.
Har ni höjt bränsletrycket med orginal btr? Om inte så testa med det.
Annars tror jag att chipen ni har är kassa. Hör med turbocenter så kan dom hjälpa er med chip som passar till er motor.
Annars tror jag att chipen ni har är kassa. Hör med turbocenter så kan dom hjälpa er med chip som passar till er motor.
Re: Problem med AFR. Volvo 940 LTT -98 B230FK.
När jag byggde ungefär liknande setup som dig. Justerade jag afr med bränsletrycket på fullast. Körde med 72mm moddad från original lmm och 968. Men även senare Siemens 630cc på ed95. Låglast hade inga problem att reglera även fast trycket var högre än spec. vet att jag hade över 4bar med 968 spridare. Ladda dock 1,6 bar med en s200g. Var en malpassi btr.
Fekzen gjorde mina chipp efter setup. Även en kollega kör med dem och 19t och den går bra. Säger bara Kl racing.. Skippa dem så långt det går. Sägs att deras mapp i chippen är originalmapp.
Skickat från min D6503 via Tapatalk
Fekzen gjorde mina chipp efter setup. Även en kollega kör med dem och 19t och den går bra. Säger bara Kl racing.. Skippa dem så långt det går. Sägs att deras mapp i chippen är originalmapp.
Skickat från min D6503 via Tapatalk
Joakim berglund
Re: Problem med AFR. Volvo 940 LTT -98 B230FK.
Här är en liten video på hur mätaren beter sig och vad för AFR som visas. Går alldeles för magert! Kompisen varvar inte ur mera för att det låter som om det spikar.
https://youtu.be/MZHneRyEixA
https://youtu.be/MZHneRyEixA