Problem med AFR. Volvo 940 LTT -98 B230FK.

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Denesfay
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: mån jan 06, 2014 12:02 am

Re: Problem med AFR. Volvo 940 LTT -98 B230FK.

Inlägg av Denesfay »

Nu har kompisen provat med 5 bars bränsletryck. Började där. Ändå ligger AFR på 13.7-15 AFR vid full gas. Det pendlar friskt.
Denesfay
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: mån jan 06, 2014 12:02 am

Re: Problem med AFR. Volvo 940 LTT -98 B230FK.

Inlägg av Denesfay »

Bredbandslambdan som vi kör med är av märket AEM. Kan den bli smutsig och visa fel tro?
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Problem med AFR. Volvo 940 LTT -98 B230FK.

Inlägg av Steve »

Förläng bränsletrycksmätaren med en slang eller filma den med nånting när ni gasar
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Denesfay
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: mån jan 06, 2014 12:02 am

Re: Problem med AFR. Volvo 940 LTT -98 B230FK.

Inlägg av Denesfay »

Vi har filmat den. Och den ökar som den ska vid gaspådrag.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Problem med AFR. Volvo 940 LTT -98 B230FK.

Inlägg av Steve »

Och spridarna var äkta?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Denesfay
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: mån jan 06, 2014 12:02 am

Re: Problem med AFR. Volvo 940 LTT -98 B230FK.

Inlägg av Denesfay »

Om du kollar tidigare svar på sidan 1 så står det att dom är äkta. Vi har checkat dessa och dom har alla antydningar på att vara äkta. färgmässigt samt att boschloggan finns där. Dessa är inhandlade på LG Speed av ägaren innan min kompis.
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Problem med AFR. Volvo 940 LTT -98 B230FK.

Inlägg av Sten »

Funderar lite.... Man vill ligga på 12,5 men ni ligger på 13,hur pass "fel" är det? Är det i snålaste laget eller är det inom marginalen?!
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Denesfay
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: mån jan 06, 2014 12:02 am

Re: Problem med AFR. Volvo 940 LTT -98 B230FK.

Inlägg av Denesfay »

13,7. Men det är ej stabilt heller. Ju mer motorn varvar desto mer över detta går det. 14.8-15 kan det sluta på runt 5500 varv. sedan spikar det.
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Problem med AFR. Volvo 940 LTT -98 B230FK.

Inlägg av Sten »

Om man provar med lite mindre LMM då?
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Denesfay
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: mån jan 06, 2014 12:02 am

Re: Problem med AFR. Volvo 940 LTT -98 B230FK.

Inlägg av Denesfay »

Vi har provat med original LMM. Då kommer vi genast ned på 11-10 i AFR värde. Men då blir det för fett istället. Så det ända sättet att få ordning på det hela kanske är att bygga en egen LMM mellan 2.5 och 3 tum? Jag tycker bara det är konstigt att det står överallt att man ska köra på 3" LMM med gröna 968or. Viking skriver detta, KL skriver detta mm
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Problem med AFR. Volvo 940 LTT -98 B230FK.

Inlägg av Sten »

Kan ju skilja lite mellan uppsättningarna man har och mellan motor och motor. Det kanske bara behövs någon millimeter mindre och eftersom det gör resultat när ni provar med original så kanske det är lösningen,jag vet inte bara "spånar" lite.
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Problem med AFR. Volvo 940 LTT -98 B230FK.

Inlägg av Sten »

Aha,denna är ju portad mm.... Då borde den ju skilja sig åt mot "standard" uppsättningen till dessa bilar!

Har också läst att till 968 spridare bör man använda 81mm LMM,men det blir ju åt fel håll i detta fall....
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Rasmus
Lite mer laddtryck
Inlägg: 49
Blev medlem: mån feb 06, 2012 1:28 am

Re: Problem med AFR. Volvo 940 LTT -98 B230FK.

Inlägg av Rasmus »

Har ni höjt bränsletrycket med orginal btr? Om inte så testa med det.

Annars tror jag att chipen ni har är kassa. Hör med turbocenter så kan dom hjälpa er med chip som passar till er motor.
merten
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: tor feb 07, 2013 6:44 am
Ort: Haninge

Re: Problem med AFR. Volvo 940 LTT -98 B230FK.

Inlägg av merten »

När jag byggde ungefär liknande setup som dig. Justerade jag afr med bränsletrycket på fullast. Körde med 72mm moddad från original lmm och 968. Men även senare Siemens 630cc på ed95. Låglast hade inga problem att reglera även fast trycket var högre än spec. vet att jag hade över 4bar med 968 spridare. Ladda dock 1,6 bar med en s200g. Var en malpassi btr.

Fekzen gjorde mina chipp efter setup. Även en kollega kör med dem och 19t och den går bra. Säger bara Kl racing.. Skippa dem så långt det går. Sägs att deras mapp i chippen är originalmapp.

Skickat från min D6503 via Tapatalk
Joakim berglund
Denesfay
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: mån jan 06, 2014 12:02 am

Re: Problem med AFR. Volvo 940 LTT -98 B230FK.

Inlägg av Denesfay »

Här är en liten video på hur mätaren beter sig och vad för AFR som visas. Går alldeles för magert! Kompisen varvar inte ur mera för att det låter som om det spikar.
https://youtu.be/MZHneRyEixA
Skriv svar