Bränslepump i V70 2.5FT 2011?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Denesfay
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: mån jan 06, 2014 12:02 am

Bränslepump i V70 2.5FT 2011?

Inlägg av Denesfay »

Jag kanske måste uppgradera min bränslepump framöver då jag ska öka kraften i motorn med ca 100 hästar till (har idag runt 300 hk).

Bilen är en Volvo V70 2.5FT 2011 (Flexifuel).

Vet någon vad det sitter för typ av pump i tanken på bilen min? Vad man ser på bildelsbasen så ser det ut som t.ex en vanlig bosch, walbro eller liknande.

Sedan skulle jag vilja ha förklarat för mig vart bränsletrycksregulatorn sitter och hur detta fungerar på min bil? Sitter den kanske i tanken? Är det kanske elektriskt styrd?

Jag har kunskap i hur det fungerar på t.ex en Volvo 940 Turbo. Men nu känns det lite för modernt och vill gärna veta hur det fungerar.
Bör ju vara samma som på t.ex Volvo C30 T5?

Ursäkta min okunskap. :lol:
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1670
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Re: Bränslepump i V70 2.5FT 2011?

Inlägg av Xuri »

först å främst vill jag bara ge dit ett tips, du kanske redan känner till det dock :)

Om du nu ska börja kräma på lite mer effekt ur den. Jag TROR, obs TROR den har samma block som 08-09 etc.
Dessa är på 83mm borr å det är inte jätte ovanligt att dom brister i fodrena. annars är de rätt fina kolvar å stakar o dom där orginal :)

Angående soppa pumpen är det mer eller mindre bosch orginal. Har du tur å åker till en volvo verkstad har dom kanske sånna grejer liggandes, byttes soppapumpar under kampaner på dom så hela armaturerna med pump å hela skiten byttes. Då kan du bygga en vid sidan av å stoppa i :) där jag jobbade förr låg de högvis med sånna.

Lite osäker men har för mig pumpen är PWM styrd och jobbar efter behov. Kolla på fuelrailen om du har en elektrisk bränsletrycksgivare på den, då är pumpen pwm styrd. Då vet jag faktiskt inte hur det blir med styrningen av en värre pump.
Jens Hedlund.
Skriv svar