Bmw m10 max borr turbo?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Abuser
Lite mer laddtryck
Inlägg: 49
Blev medlem: fre okt 31, 2014 8:19 am
Ort: Piteå

Bmw m10 max borr turbo?

Inlägg av Abuser »

Vad är max rekommenderade borr på bmw m10b20? Vill minnas jag läst någonstans att 92mm inte lämpar sig till överladd. Någon som testat och vet? 8)
Nicklas Johansson
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Bmw m10 max borr turbo?

Inlägg av Jens Gustavsson »

De är ganska tunnväggiga motorer som man inte ska borra så mycket alls, inte sugmotor heller. ska man lägga ned pengar och tid - be nån sonic-mäta upp blocket åt dig före du börjar bygga. jag har sett jättedåligt gjutna M10 block med sneda cylinderväggar som på vissa ställen bara var ca 1.5mm på 90.5mm borr :thumbdown: inget att bygga turbo på ens med standard borr.

jag tar ca 500kr för att mäta upp ett 4cyl block på 8 ställen på var cylinder.

vet ej om vi bara har haft otur eller fel årsmodell av block? men att mäta är att veta!

mvh jens
Tore Bjerke
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am

Re: Bmw m10 max borr turbo?

Inlägg av Tore Bjerke »

De seneste blokkene er de beste. Sitter i E30 318 og E28 518. De er forsterket som S14 motorn, likevel er de lettere enn tidligere blokk. 89 mm borr.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Bmw m10 max borr turbo?

Inlägg av Jens Gustavsson »

hur många block är seriöst sonic mätta för att veta att de är bättre? tänkte så att de är djämn och fin i kvalitén.
Tore Bjerke
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am

Re: Bmw m10 max borr turbo?

Inlägg av Tore Bjerke »

Den finns mye informasjon om M10 motoren.
gasekke
Forumsberoende
Inlägg: 633
Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Ort: Umeå

Re: Bmw m10 max borr turbo?

Inlägg av gasekke »

:doh: , då får jag väl hoppas att min M10 är av skaplig kvalitet då Jens...
Inte mätt ett smack på väggar o skapligt påkostad maskin ändå :shock: .
Räknar med att ha ihop dem för bromsning hos dig inom en rimlig framtid.
Mvh Erik
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Bmw m10 max borr turbo?

Inlägg av Jens Gustavsson »

konstigt nog på de ca 3-4 M10 blocken vi mätt så har det varit ganska blandad kvalitet? bmw bruka ju ha bra grejor vi kan ju ha haft otur?
mäter man inte så får man förlita sig på tur och tro istället :)

hur mycket är ditt block borrat? om du bara plockar av toppen bara så kan jag mäta upp det om du vill?

skulle va kul med M10 bromsning i vinter erik! det är ju en gammal klassisk motor med mycket historik och charm som en B18-B20!

mvh jens
gasekke
Forumsberoende
Inlägg: 633
Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Ort: Umeå

Re: Bmw m10 max borr turbo?

Inlägg av gasekke »

90.5 är det.
Jo blir spännande att bromsa.
Blev väl ovanligt hi-tech nu med torrsump, separata spjäll o grejor o smått.o gott. en lättare urspårning helt enkelt.
Användarvisningsbild
blownharley
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: tor jan 27, 2005 11:54 am
Ort: Insjön, Dalarna

Re: Bmw m10 max borr turbo?

Inlägg av blownharley »

När BMW byggde F1 motorerna så tog dom block som minst gått 10000 mil för att få ort block med eventuella gjutdefekter. Dessutom har ju de flesta restspänningar efter bearbetning försvunnit efter så många värmecykler...
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Bmw m10 max borr turbo?

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo jag har läst om det också men undrar om det är sant? tror att det va viktig reklam för bmw att det skulle skrivas om att det va ett vanligt fabriks bil block från en vanlig bil. jag skulle gissa att det va filat en hel del i gjut formarna sen va det nog andra metall blandningar som gav hårdare och kraftigare cylinder väggar också? men bara vad jag tror såklart men mycket möjligt iallafall! ett sonic test på ett F1 block skulle avslöja vad som är sant men hur många hela sånna fins kvar sen -80 talet?
erki87
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 87
Blev medlem: tis nov 12, 2013 1:41 pm

Re: Bmw m10 max borr turbo?

Inlägg av erki87 »

http://group6sportscars.co.uk/product/b ... ron-block/

Ser ju ut som det är fodrat. Så håller med Jens om att det är nog inte mycket standard kvar på dem.

Ser ju ut o vara olika gjutningar också eller att man slipat på F1 blocket.

Sedan på sidan av blocket så går väl oljeretur kanaler. Det verkar det inte göra på f1.
Tore Bjerke
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am

Re: Bmw m10 max borr turbo?

Inlägg av Tore Bjerke »

M10 blokken er ekstremt sterk. S14 motoren med 93,4 mm i bor er basert på M10 blokken ( den nye støpen ) Har aldri hørt om problem med med blokk når noen setter turbo på S14 motoren. Har selv kjørt 92,5 mm bor på M10 motor uten problem.
erki87
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 87
Blev medlem: tis nov 12, 2013 1:41 pm

Re: Bmw m10 max borr turbo?

Inlägg av erki87 »

Vet en bäckis på ppf som avverkade blick på s14
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Bmw m10 max borr turbo?

Inlägg av fugazi »

erki87 skrev:Ser ju ut som det är fodrat.
Bild
Bild
Fodrat? Lite svårt att se på dom små bilderna...
Tycker det ser ut som o-rings spår?
erki87
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 87
Blev medlem: tis nov 12, 2013 1:41 pm

Re: Bmw m10 max borr turbo?

Inlägg av erki87 »

Kollar man underifrån så ser man ju en foderkant tycker jag iallafall.
Skriv svar