Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre apr 20, 2018 8:01 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Bmw m10 max borr turbo?
InläggPostat: lör okt 14, 2017 7:34 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: fre okt 31, 2014 8:19 am
Inlägg: 48
Ort: Piteå
Vad är max rekommenderade borr på bmw m10b20? Vill minnas jag läst någonstans att 92mm inte lämpar sig till överladd. Någon som testat och vet? 8)

_________________
Nicklas Johansson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bmw m10 max borr turbo?
InläggPostat: sön okt 15, 2017 7:44 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20515
Ort: Tomterna/sävar
De är ganska tunnväggiga motorer som man inte ska borra så mycket alls, inte sugmotor heller. ska man lägga ned pengar och tid - be nån sonic-mäta upp blocket åt dig före du börjar bygga. jag har sett jättedåligt gjutna M10 block med sneda cylinderväggar som på vissa ställen bara var ca 1.5mm på 90.5mm borr :thumbdown: inget att bygga turbo på ens med standard borr.

jag tar ca 500kr för att mäta upp ett 4cyl block på 8 ställen på var cylinder.

vet ej om vi bara har haft otur eller fel årsmodell av block? men att mäta är att veta!

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bmw m10 max borr turbo?
InläggPostat: sön okt 15, 2017 3:42 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am
Inlägg: 170
De seneste blokkene er de beste. Sitter i E30 318 og E28 518. De er forsterket som S14 motorn, likevel er de lettere enn tidligere blokk. 89 mm borr.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bmw m10 max borr turbo?
InläggPostat: mån okt 16, 2017 3:19 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20515
Ort: Tomterna/sävar
hur många block är seriöst sonic mätta för att veta att de är bättre? tänkte så att de är djämn och fin i kvalitén.

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bmw m10 max borr turbo?
InläggPostat: mån okt 16, 2017 4:13 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am
Inlägg: 170
Den finns mye informasjon om M10 motoren.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bmw m10 max borr turbo?
InläggPostat: tor okt 19, 2017 5:25 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Inlägg: 594
Ort: Umeå
:doh: , då får jag väl hoppas att min M10 är av skaplig kvalitet då Jens...
Inte mätt ett smack på väggar o skapligt påkostad maskin ändå :shock: .
Räknar med att ha ihop dem för bromsning hos dig inom en rimlig framtid.
Mvh Erik


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bmw m10 max borr turbo?
InläggPostat: tor okt 19, 2017 10:01 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20515
Ort: Tomterna/sävar
konstigt nog på de ca 3-4 M10 blocken vi mätt så har det varit ganska blandad kvalitet? bmw bruka ju ha bra grejor vi kan ju ha haft otur?
mäter man inte så får man förlita sig på tur och tro istället :)

hur mycket är ditt block borrat? om du bara plockar av toppen bara så kan jag mäta upp det om du vill?

skulle va kul med M10 bromsning i vinter erik! det är ju en gammal klassisk motor med mycket historik och charm som en B18-B20!

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bmw m10 max borr turbo?
InläggPostat: tor okt 19, 2017 10:40 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Inlägg: 594
Ort: Umeå
90.5 är det.
Jo blir spännande att bromsa.
Blev väl ovanligt hi-tech nu med torrsump, separata spjäll o grejor o smått.o gott. en lättare urspårning helt enkelt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bmw m10 max borr turbo?
InläggPostat: ons okt 25, 2017 8:48 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jan 27, 2005 11:54 am
Inlägg: 141
Ort: Insjön, Dalarna
När BMW byggde F1 motorerna så tog dom block som minst gått 10000 mil för att få ort block med eventuella gjutdefekter. Dessutom har ju de flesta restspänningar efter bearbetning försvunnit efter så många värmecykler...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bmw m10 max borr turbo?
InläggPostat: ons okt 25, 2017 2:52 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20515
Ort: Tomterna/sävar
jo jag har läst om det också men undrar om det är sant? tror att det va viktig reklam för bmw att det skulle skrivas om att det va ett vanligt fabriks bil block från en vanlig bil. jag skulle gissa att det va filat en hel del i gjut formarna sen va det nog andra metall blandningar som gav hårdare och kraftigare cylinder väggar också? men bara vad jag tror såklart men mycket möjligt iallafall! ett sonic test på ett F1 block skulle avslöja vad som är sant men hur många hela sånna fins kvar sen -80 talet?

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bmw m10 max borr turbo?
InläggPostat: tor okt 26, 2017 9:26 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tis nov 12, 2013 1:41 pm
Inlägg: 75
http://group6sportscars.co.uk/product/b ... ron-block/

Ser ju ut som det är fodrat. Så håller med Jens om att det är nog inte mycket standard kvar på dem.

Ser ju ut o vara olika gjutningar också eller att man slipat på F1 blocket.

Sedan på sidan av blocket så går väl oljeretur kanaler. Det verkar det inte göra på f1.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bmw m10 max borr turbo?
InläggPostat: tor okt 26, 2017 7:50 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am
Inlägg: 170
M10 blokken er ekstremt sterk. S14 motoren med 93,4 mm i bor er basert på M10 blokken ( den nye støpen ) Har aldri hørt om problem med med blokk når noen setter turbo på S14 motoren. Har selv kjørt 92,5 mm bor på M10 motor uten problem.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bmw m10 max borr turbo?
InläggPostat: tor okt 26, 2017 8:01 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tis nov 12, 2013 1:41 pm
Inlägg: 75
Vet en bäckis på ppf som avverkade blick på s14


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bmw m10 max borr turbo?
InläggPostat: sön okt 29, 2017 10:05 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Inlägg: 1401
Ort: Vällingby
erki87 skrev:
Ser ju ut som det är fodrat.

Bild
Bild
Fodrat? Lite svårt att se på dom små bilderna...
Tycker det ser ut som o-rings spår?

_________________
Bild Bild

Tappa inte sugen,
världen är full av tappade sugar.
_________________
Magnus H


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bmw m10 max borr turbo?
InläggPostat: sön okt 29, 2017 11:07 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tis nov 12, 2013 1:41 pm
Inlägg: 75
Kollar man underifrån så ser man ju en foderkant tycker jag iallafall.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Dan (gearhead) och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010