Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tor nov 23, 2017 7:22 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: AAN 2.2t
InläggPostat: tor okt 19, 2017 5:56 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: tor okt 19, 2017 5:53 pm
Inlägg: 1
Hej. skall bygga AAN motor och siktar på 1000hk. detta ær mitt førsta motorbygge och skadar aldrig att fråga sig till hjælp.

vad ær ett bra recept på detta ?

mvh :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: AAN 2.2t
InläggPostat: fre okt 20, 2017 10:31 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 928
Ort: Flisa, norge
1000hk och förstabygge är 2 ord som inte går ihop i min bok


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: AAN 2.2t
InläggPostat: fre okt 20, 2017 11:42 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor nov 13, 2003 1:07 am
Inlägg: 239
Ort: västerbotten.Norsjö
Jag vänder på frågan.
Vad tror du det behövs för 1000hk?
Hur ser din nuvarande recept/tankar för att bygga?
Vad ska du använda den till samt drivlina?

Dragrace. Kolla med Jens Eklund.
Han körde ganska orginal drivlina.
Men fick nog byta lådor XX antal ggr.
Block, mm.
När han körde s4an 900-1000hk.

Bana. Vet inte någon som kör bana seriöst
Med 1000hk.
Lär nog va den lilla kostnaden att bygga motorn.
I en sån bil.

Bus/gata.
Martinsson =General lee.
Junus racing.
Forsberg.
Ligger ute en s2a på blocket med 1000hk.
Du kan ju kolla vad som är gjort där.


Tror de enda du kommer att ha kvar från din.
Original AAN, är en tom top om den är sprickfri.
Block diesel, kraftigare lagerbockar, större volym.
Sen resten special/eftermarknads grejer..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: AAN 2.2t
InläggPostat: fre okt 20, 2017 2:14 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1305
Är väl inget fel i att sikta högt och bygga en hållbar maskin från grunden?

Och varför passar inte första motorbygge ihop med hög effekt? Hur många motorer måste man ha byggt? Och varför? En kunnig motorbyggare är väl den som inte behöver mer än en maskin?

Sen "håller jag med" om att inlägget inte verkar särskilt seriöst men man kan ju aldrig veta.

Å andra sidan tror jag inte att man skulle be om hjälp före man ens börjat, om man var kapabel att bygga en sådan maskin men, som sagt, man vet ju inte.

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: AAN 2.2t
InläggPostat: tor okt 26, 2017 9:51 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tis nov 12, 2013 1:41 pm
Inlägg: 73
Allt över dubbel original effekt brukar jag säga att då handlar det inte om det kommer gå sönder utan NÄR.

Vissa har tur andra inte.

Bästa är som sägs att titta på vad andra har gjort, se vad som funkat osv. Många är villiga att berätta och visar i sina byggtrådar andra är mer hemlighetsfulla.

Om jag skulle vara dig skulle jag göra som jag gjorde o valde att bygga på en nyare femma som heter 07k, finns både som turbo motor och sugis. Tyvärr i USA men man importerar en komplett motor för ca 10 000kr, jag flög hem min motor för det priset. Begagnade delar är det ingen tull o moms på heller.

Sedan finns hur mycket delar som helst till dem.

Såhär såg min för o nackdels lista ut:
+Extremt bra flöde original i topp, man slipper dyra portjobb och om nått går sönder rycker ofta toppen med. Jag har sett traktorer med finare toppar än dem gamla femmorna. =)
+Stålblock som verkar palla mycket effekt
+Kammar med rullvippor = man kan vara 9000rpm med värre fjädrar
+åtgång på delar, aan o äldre femmor finns det ju knappt delar till här köper man en komplett motor för 500USD
+modernare teknik, gamla femman är en väldigt gammal konstruktion och någonting måste väl tillverkarna lärt sig på en 30 års period
+Kamfasning finns på insug, (även på avgas i turbomotorn som sitter i ttrs) Hjälper till att sparka igång turbomotorer.
+2.5L original
+5 cyl 2 bar övertryck låter för jävla rart. =)
+Kamkedja (dem tidiga motorerna hade problem med kedjorna men allt byter man ju ändå till senare spec som fungerar)
+07k passar ihop med audis kända quattro lådor.

-Inte så många i Sverige som åker med dessa motorer om ens nån än? Jag, 2st till bygger på såna just nu.
-Import från US, kan ge lite längre levtider på oem begagnade reservdelar


Ska man bygga en riktigt värsting motor så måste man förbereda sig på precis som innan att grejer kommer gå sönder. Men jag håller med att man kan börja bygga en stadig pjäs o börja på en moderatare effekt.
Har du kört/åkt i en bil med 1000hk? Oftast blir det en balans av att det inte svarar så fort och mycket ketchup, det blir bara värre med en topp som flödar skit, du tvingas ladda mer och det sliter betydligt hårdare på turbo osv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: AAN 2.2t
InläggPostat: tor okt 26, 2017 9:59 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tis nov 12, 2013 1:41 pm
Inlägg: 73
Bild

Streckad = AAN @ 2.2 bar

Solid = 07k @ 1.2 bar

Enligt källan så hade man inte aktiverat kamfasning under dyno körningen och kunde inte ladda på mer pga spridare och soppapump. På grund av detta kunde dem inte varva högre men du ser ju vart kurvan är påväg. Turboaggregaten var likvärdiga.

Källa: http://forums.quattroworld.com/quattro/msgs/11386.phtml


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010