Back cut på veentil, hur?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Back cut på veentil, hur?

Inlägg av Falkenrejsing »

Håller på med en motor med väldigt lågt stöd på eftermarknaden, så jag försöker fila till originaldelarna för att få ut lite extra här och där istället. Nu har jag läst in mig lite på att lägga en extra 30* vinkel på ventilen, och undrar om detta är ett jobb för en gammal malte månsson ventilslip, eller om man ska anfalla det på annat sätt?
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Back cut på veentil, hur?

Inlägg av »

Jag slipar det i ventilslipen men det går göra i valfri svarv eller på låg folkrace nivå säkert med ventilen i borrmaskinschucken och en vanlig fil :wink:
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Back cut på veentil, hur?

Inlägg av StefanM »

borrmaskin och sen vinkelslip såklart. Det blir som en ventilslipmaskin. Har man bara borrmaskinen stadigt fastsatt och sen ordentligt med stöd när man håller vinkelslipen så får man fina resultat. Man får dock inte vingla till och gena över tätningsytan..........då blir det inge bra.
Jonas Enderlein
För mycket laddtryck
Inlägg: 246
Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm

Re: Back cut på veentil, hur?

Inlägg av Jonas Enderlein »

Om man inte vet vad man håller på med, så kan du lika gärna tappa hästkrafter som att få hästkrafter.
Jag tar 50kr per ventil för att slipa den vinkeln, då blir det seriöst gjort.
kolvbult
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 94
Blev medlem: fre maj 06, 2016 7:16 pm

Re: Back cut på veentil, hur?

Inlägg av kolvbult »

bredden , och vinkeln , kan påverkar flödet , så för att veta om det gör någon nytta så brukar man få prova ut vad som fungerar , även baksidan på ventilen påverkar flödet , flödesbänk och gott om tid är bra att ha : )
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Back cut på veentil, hur?

Inlägg av Kadett4wd »

Äh... kör bara ;)

En liten på ca 1mm förbättrar i 9 fall av 10
Runda andra sidan på avgas också.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Back cut på veentil, hur?

Inlägg av Falkenrejsing »

Ja, har ni sett hur en buick nailheadtopp ser ut så tror jag att allt man gör förbättrar flödet.
Det är fördelen med 60+ år gamla motorer, allt var så dåligt från start att det är som att trimma mopeder, "allt" blir till det bättre
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Back cut på veentil, hur?

Inlägg av Falkenrejsing »

Och på tal om flödesbänk, det blir nog "vizzardmetoden" och prova sig fram. Det är ändå ingen tävlingsbil, allt går ut på att prova och leka.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Skriv svar