Sida 1 av 1

Hur gör man när man dopar förgasare

Postat: tor okt 26, 2017 6:18 pm
av Ittegrunk
Ja! Hur gör man när man dopar ett par orginal trycksatta Dellorto förgasare? Vart leder man in bränslet? Är det på samma sätt som jag redan gör och bara flytta tryckslangen från Btr närmare turbon helt enkelt?

Re: Hur gör man när man dopar förgasare

Postat: tor okt 26, 2017 6:30 pm
av mauser240
Jag trodde pojkarna dopade genom att trycksätta flottörhuset via ett pitotrör i laddtrycksröret / -slangen.

Re: Hur gör man när man dopar förgasare

Postat: tor okt 26, 2017 7:08 pm
av Ittegrunk
Ok! Skulle vart kul och se en bild på det! Hur får man in slangen i flottörhuset tro?

Re: Hur gör man när man dopar förgasare

Postat: tor okt 26, 2017 8:05 pm
av johan johansson
finns speciella lock till dellorto där munstyckena sitter så leder du in laddtryck där sen är det klart.

Sen behöver du en Malpassi "btr" som klarar ruskigt låga tryck. Så soppatrycket stiger med laddtrycket.

det röret du tar laddtrycket till förgasarna gör du en liten tratt i änden på och sätter den i mot laddtrycksriktningen så laddet blåser in i tratten typ 12mm rör eller dyligt. Då blir övertrycket manningen högre i flottören än i förgasaren vilket funkade bra på en bekants Opel

Re: Hur gör man när man dopar förgasare

Postat: fre okt 27, 2017 1:44 pm
av StefanM
fast om det är original trycksatta (för turbo) så finns väl redan funktionen där eller har jag missat nåt?

Re: Hur gör man när man dopar förgasare

Postat: fre okt 27, 2017 5:40 pm
av fredde_vit_pv
"orginal trycksatta för turbo" jag har haft sådana DHLA för lotus , dom var originalbestyckade
för en liten turbo och var "bara" egentligen bestyckade med för stora huvudmunstycken för en sugmotor!
bestyckade för hitta av (att man får laddtryck) just när förgasaren börjar skifta från lågfartsystemet till huvudmunstycken
så kan man få rätt blandning (lamda) .
med byte av halsringar och huvudmunstycken kan man få dom att funka med olika motorer och turbostorlekar inom vissa gränser :wink:
Dopning Som det kallas iaf runt Umeå är vad skulle säga nästa steg och då kör man in ett rör (pitåtrör)
innan förgasarna som gör att trycket skenar i flottörhusen och förgasarna "flödar över" och egentligen blir som en "skitinsprutning" :)

det här är min uppfattning iallafall! :)

/F

Re: Hur gör man när man dopar förgasare

Postat: fre okt 27, 2017 6:22 pm
av Erland Cox
Det finns Dellorto turboförgasare med en bränslekrets till, en power jet.
Kanalen till den går upp och vänder i locket om jag minns rött.
Jag har 2 såna liggande.

Erland

Re: Hur gör man när man dopar förgasare

Postat: lör okt 28, 2017 11:26 am
av Baxman

Re: Hur gör man när man dopar förgasare

Postat: lör okt 28, 2017 12:16 pm
av Baxman
Ittegrunk skrev:Ja! Hur gör man när man dopar ett par orginal trycksatta Dellorto förgasare? Vart leder man in bränslet? Är det på samma sätt som jag redan gör och bara flytta tryckslangen från Btr närmare turbon helt enkelt?
Det er ikke bräslet som er poenget, det er å öke trykket over bränslet inne i flottörkammeret.

Gummislangene her viser prinsippet:
https://www.youtube.com/watch?v=ufjKCNCFIy8