jonas w skrev:Fungerar alldeles utmärkt att ha kompressor på dieselmotor, har kört +20 000mil med cheva 6,5l med lysholmkompressor, vatten luft intercooler.
Har haft motorn i Cheva Caprice och 4x4 pickup, ca 320hp 1100Nm
Är väl inte många turbodieslar som har mer än 1bar laddtryck standard?
De Glimrende Lysholm skrue kompressorene komprimerer luften og kan på INGEN måte sammenlignes med Roots viftene som bare blåser luft.
Man skal vite at Lysholm kompressorer i sin tid ble forbudt i dragracing i USA fordi det var FOR bra.
Roots dillet selvsagt har alltid värt tillatt.
Tack för all input om kompressor
Då jag gissningsvis skulle behöva ett laddtryck på ca 1-1,3bar så uppfattar jag det som att en turbo skulle vara lämpligare?
The skrev:Ingen kompressor eller turbo gör väl annat än blåser, laddtryck är ju motståndet. Sen är ju olika konstruktioner olika effektiva.
Jo.
En turbo komprimerer luften inne i kompressorhuset og det gjör en skrukompressor også. Det er derfor virkningsgraden på disse er såpass höy. En Roots blower flytter bare luft og innsugsmanifolden gjör jobben med å komprimere luften. Virkningsgrader blir kriminelt dårlig.
Smuggler skrev:Tack för all input om kompressor
Då jag gissningsvis skulle behöva ett laddtryck på ca 1-1,3bar så uppfattar jag det som att en turbo skulle vara lämpligare?
Hvis skruekompressor blir for dyrt så er det definitivt turbo som gjelder for ladetrykk over 1,0 BAR.