Sida 1 av 2

Max laddtryck Eaton M90 kompressor ??

Postat: tor nov 02, 2017 9:27 pm
av Smuggler
Tjenixen!

Vad är max laddtryck på en Eaton M90 kompressor? Min motor är på 2,4L
Har för mig att jag läst/hört 0,8 Bar?

Re: Max laddtryck Eaton M90 kompressor ??

Postat: fre nov 03, 2017 8:15 am
av Jens Gustavsson
man måste nog tänka lite på vart den är effektiv också. en kompressor som ger 1 bar men värmer luften till säg ett extremt tal på 220grader sen + pump förluster ger ungefär samma effekt som sugmotor helt utan laddtryck så laddtrycket säger inte så mycket (kan bli samma på små oeffektiva lågtrycks turbos) skilnaden mot sugmotor är att kompressor motorn blir hyper känslig mot spikningar också :thumbdown:

i grund och botten vill man ladda mycket skaffa grejor som är gjorda för det!

hitta en map här men vet ej om den är rätt?
Bild

Re: Max laddtryck Eaton M90 kompressor ??

Postat: mån nov 06, 2017 6:40 am
av Cassius
När jag forskade runt om Eaton M90 var det snack om att 1.1-1.2 bar funkade rätt OK. Upp till 1.5 gick men värmde då mest luften och gav inte så mycke effektvinst.

Jag skulle tro flödet i sig är det som kommer begränsa istället. Har du en 2.4 liters motor så är ~200hk sug inga svårigheter, 1 bar på de så tittar du på 350+hk i teorin. Men en oportad eaton M90 orkar inte så mycke mer än 300hk på veven.. Det finns ett eftermarknadshus som är erkänt som det bäst flödande som heter MPx. Med dom husen finns det jänkare som lyckats ta ut ca 300whp (370-380 häst på veven kanske).

Så har du effektmål på 300+, gå på en M112 istället :)

Re: Max laddtryck Eaton M90 kompressor ??

Postat: tor nov 09, 2017 3:45 pm
av Smuggler
När jag ställde frågan så tänkte jag att den var bränsleneutral och att det fanns större erfarenhet av kompressor under allmänt än under diesel delen.

Här finns lite bedrivet av vad jag tänkt med min med min motor:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=39&t=95009

Fördelarna med kompressor som jag såg var att minska värmeutvecklingen samt minska mottrycket för avgaserna jämfört med att använda en turbo.

Re: Max laddtryck Eaton M90 kompressor ??

Postat: fre nov 10, 2017 10:15 am
av Enok
Nu används "aldrig" kompressor när det gäller diesel. En orsak är väl det höga laddtrycket, typ dubbelt så högt som på bensinmotorer. Alla moderna marin motorer har turbo, så det är vägen att gå.

Re: Max laddtryck Eaton M90 kompressor ??

Postat: fre nov 10, 2017 1:05 pm
av Smuggler
Ok tack!
Då kan jag skrota kompressor spåret :)

Re: Max laddtryck Eaton M90 kompressor ??

Postat: fre nov 10, 2017 4:53 pm
av Enok
Försök hitta en turbo som sitter på en snarlik motor vad gäller volym o effekt (eller lite högre, så det finns lite att växa i).

Re: Max laddtryck Eaton M90 kompressor ??

Postat: lör nov 11, 2017 10:27 am
av jonas w
Fungerar alldeles utmärkt att ha kompressor på dieselmotor, har kört +20 000mil med cheva 6,5l med lysholmkompressor, vatten luft intercooler.
Har haft motorn i Cheva Caprice och 4x4 pickup, ca 320hp 1100Nm :lakrits:

Är väl inte många turbodieslar som har mer än 1bar laddtryck standard?

Re: Max laddtryck Eaton M90 kompressor ??

Postat: lör nov 11, 2017 10:47 am
av Enok
Dom flesta dieslar har över 1 kg. Min wv 2.0 tdi har 1.3 (140 hk), 240 hk har 2.8kg. Högt ladd håller även ner avgastempen.

Re: Max laddtryck Eaton M90 kompressor ??

Postat: lör nov 11, 2017 12:08 pm
av The
Bmw n47 laddar allt mellan 1.5 och 2 bar beroende på modell motorn sitter i

Re: Max laddtryck Eaton M90 kompressor ??

Postat: lör nov 11, 2017 12:21 pm
av
Och även på tunga sidan laddas det hårt.
Har jobbat med MAN dieselbussar som har serieladdning dom har inte ens wg på andra steget utan trycket där blir långt över 2 bar och det är väll mest för avgasvärden mm för äldre med samma motor och en turbo laddar ca 1,5 (+-några hg) med marginellt mindre effekt.
Och det är på en slö stadsbuss.
Tycker mig minnas att en 12 liters volvo motor gav 340hk i buss utförande och 390 i lastbil med samma topp block mm och då laddades det 1,6 i bussen (kan ju skilja på mer än laddtrycket då men de är ju knappast lägre om effekten ökat)
Och det är i motorer som håller 100,000 mil och mer ändå

Re: Max laddtryck Eaton M90 kompressor ??

Postat: lör nov 11, 2017 4:13 pm
av mauser240
Enok skrev:Nu används "aldrig" kompressor när det gäller diesel. En orsak är väl det höga laddtrycket, typ dubbelt så högt som på bensinmotorer. Alla moderna marin motorer har turbo, så det är vägen att gå.
Har inte alla Pentas KAD-motorer kompressor?

Re: Max laddtryck Eaton M90 kompressor ??

Postat: sön nov 12, 2017 12:45 am
av Enok
Jo men bara till lågvarv, sedan tar turbon över.

Re: Max laddtryck Eaton M90 kompressor ??

Postat: sön nov 12, 2017 11:22 am
av psa
mauser240 skrev:
Enok skrev:Nu används "aldrig" kompressor när det gäller diesel. En orsak är väl det höga laddtrycket, typ dubbelt så högt som på bensinmotorer. Alla moderna marin motorer har turbo, så det är vägen att gå.
Har inte alla Pentas KAD-motorer kompressor?
Det används mer som ett respons system, kompressorn används när behovet är större än vad turbon levererar för stunden, enkelt förklarat. Dom kan ladda ganska mycket med kompressorn, men det sitter laddluftkylare också.

Re: Max laddtryck Eaton M90 kompressor ??

Postat: sön nov 12, 2017 12:18 pm
av Baxman
Smuggler skrev:Tjenixen!

Vad är max laddtryck på en Eaton M90 kompressor? Min motor är på 2,4L
Har för mig att jag läst/hört 0,8 Bar?
0,8 BAR stemmer bra for en Eaton M90 er en "roots blower" og det er faktisk ikke en kompressor, men en vifte. Den komprimerer ingenting, bare blåser inn en större mengde luft enn det motoren kan flytte og man får ett overtrykk i innsugsmanifolden. Det er altså innsugsmanifolden som komprimerer luften og det gjör den med kriminelt lav effektivitet.

De som blåser hardest med Eaton M90 er Ford 3,8 gutta så du finner endel info Ford Thunerbird Supercoupe forummene.

Magnusson har nå kommet med noen TWS hybrid "blåsere" (Edelbrock) som faktsk komprimerer luften som en turbo og Lyshols skru kompressorer gjör, eks. Sprintex, Whipple, Kenne Bell og disse bör brukes om man önsker å lade mer enn ca. 0.9 BAR.