Max laddtryck Eaton M90 kompressor ??
Max laddtryck Eaton M90 kompressor ??
Tjenixen!
Vad är max laddtryck på en Eaton M90 kompressor? Min motor är på 2,4L
Har för mig att jag läst/hört 0,8 Bar?
Vad är max laddtryck på en Eaton M90 kompressor? Min motor är på 2,4L
Har för mig att jag läst/hört 0,8 Bar?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Max laddtryck Eaton M90 kompressor ??
man måste nog tänka lite på vart den är effektiv också. en kompressor som ger 1 bar men värmer luften till säg ett extremt tal på 220grader sen + pump förluster ger ungefär samma effekt som sugmotor helt utan laddtryck så laddtrycket säger inte så mycket (kan bli samma på små oeffektiva lågtrycks turbos) skilnaden mot sugmotor är att kompressor motorn blir hyper känslig mot spikningar också
i grund och botten vill man ladda mycket skaffa grejor som är gjorda för det!
hitta en map här men vet ej om den är rätt?
i grund och botten vill man ladda mycket skaffa grejor som är gjorda för det!
hitta en map här men vet ej om den är rätt?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Max laddtryck Eaton M90 kompressor ??
När jag forskade runt om Eaton M90 var det snack om att 1.1-1.2 bar funkade rätt OK. Upp till 1.5 gick men värmde då mest luften och gav inte så mycke effektvinst.
Jag skulle tro flödet i sig är det som kommer begränsa istället. Har du en 2.4 liters motor så är ~200hk sug inga svårigheter, 1 bar på de så tittar du på 350+hk i teorin. Men en oportad eaton M90 orkar inte så mycke mer än 300hk på veven.. Det finns ett eftermarknadshus som är erkänt som det bäst flödande som heter MPx. Med dom husen finns det jänkare som lyckats ta ut ca 300whp (370-380 häst på veven kanske).
Så har du effektmål på 300+, gå på en M112 istället
Jag skulle tro flödet i sig är det som kommer begränsa istället. Har du en 2.4 liters motor så är ~200hk sug inga svårigheter, 1 bar på de så tittar du på 350+hk i teorin. Men en oportad eaton M90 orkar inte så mycke mer än 300hk på veven.. Det finns ett eftermarknadshus som är erkänt som det bäst flödande som heter MPx. Med dom husen finns det jänkare som lyckats ta ut ca 300whp (370-380 häst på veven kanske).
Så har du effektmål på 300+, gå på en M112 istället
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Re: Max laddtryck Eaton M90 kompressor ??
När jag ställde frågan så tänkte jag att den var bränsleneutral och att det fanns större erfarenhet av kompressor under allmänt än under diesel delen.
Här finns lite bedrivet av vad jag tänkt med min med min motor:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=39&t=95009
Fördelarna med kompressor som jag såg var att minska värmeutvecklingen samt minska mottrycket för avgaserna jämfört med att använda en turbo.
Här finns lite bedrivet av vad jag tänkt med min med min motor:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=39&t=95009
Fördelarna med kompressor som jag såg var att minska värmeutvecklingen samt minska mottrycket för avgaserna jämfört med att använda en turbo.
Re: Max laddtryck Eaton M90 kompressor ??
Nu används "aldrig" kompressor när det gäller diesel. En orsak är väl det höga laddtrycket, typ dubbelt så högt som på bensinmotorer. Alla moderna marin motorer har turbo, så det är vägen att gå.
Peter Olson
Re: Max laddtryck Eaton M90 kompressor ??
Ok tack!
Då kan jag skrota kompressor spåret
Då kan jag skrota kompressor spåret
Re: Max laddtryck Eaton M90 kompressor ??
Försök hitta en turbo som sitter på en snarlik motor vad gäller volym o effekt (eller lite högre, så det finns lite att växa i).
Peter Olson
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 44
- Blev medlem: tor jan 06, 2011 4:46 pm
- Ort: Ulrika , i Östergötland
Re: Max laddtryck Eaton M90 kompressor ??
Fungerar alldeles utmärkt att ha kompressor på dieselmotor, har kört +20 000mil med cheva 6,5l med lysholmkompressor, vatten luft intercooler.
Har haft motorn i Cheva Caprice och 4x4 pickup, ca 320hp 1100Nm
Är väl inte många turbodieslar som har mer än 1bar laddtryck standard?
Har haft motorn i Cheva Caprice och 4x4 pickup, ca 320hp 1100Nm
Är väl inte många turbodieslar som har mer än 1bar laddtryck standard?
Jonas Wiborg
Nr24 i MSLS
Corvette C6 2,3 16V Turbo (SAAB 95/9000 hpd)
http://www.msls.info
Ascona B 2,3 16V XE RIP
Nr24 i MSLS
Corvette C6 2,3 16V Turbo (SAAB 95/9000 hpd)
http://www.msls.info
Ascona B 2,3 16V XE RIP
Re: Max laddtryck Eaton M90 kompressor ??
Dom flesta dieslar har över 1 kg. Min wv 2.0 tdi har 1.3 (140 hk), 240 hk har 2.8kg. Högt ladd håller även ner avgastempen.
Peter Olson
Re: Max laddtryck Eaton M90 kompressor ??
Bmw n47 laddar allt mellan 1.5 och 2 bar beroende på modell motorn sitter i
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: Max laddtryck Eaton M90 kompressor ??
Och även på tunga sidan laddas det hårt.
Har jobbat med MAN dieselbussar som har serieladdning dom har inte ens wg på andra steget utan trycket där blir långt över 2 bar och det är väll mest för avgasvärden mm för äldre med samma motor och en turbo laddar ca 1,5 (+-några hg) med marginellt mindre effekt.
Och det är på en slö stadsbuss.
Tycker mig minnas att en 12 liters volvo motor gav 340hk i buss utförande och 390 i lastbil med samma topp block mm och då laddades det 1,6 i bussen (kan ju skilja på mer än laddtrycket då men de är ju knappast lägre om effekten ökat)
Och det är i motorer som håller 100,000 mil och mer ändå
Har jobbat med MAN dieselbussar som har serieladdning dom har inte ens wg på andra steget utan trycket där blir långt över 2 bar och det är väll mest för avgasvärden mm för äldre med samma motor och en turbo laddar ca 1,5 (+-några hg) med marginellt mindre effekt.
Och det är på en slö stadsbuss.
Tycker mig minnas att en 12 liters volvo motor gav 340hk i buss utförande och 390 i lastbil med samma topp block mm och då laddades det 1,6 i bussen (kan ju skilja på mer än laddtrycket då men de är ju knappast lägre om effekten ökat)
Och det är i motorer som håller 100,000 mil och mer ändå
Re: Max laddtryck Eaton M90 kompressor ??
Har inte alla Pentas KAD-motorer kompressor?Enok skrev:Nu används "aldrig" kompressor när det gäller diesel. En orsak är väl det höga laddtrycket, typ dubbelt så högt som på bensinmotorer. Alla moderna marin motorer har turbo, så det är vägen att gå.
//MartinL
Re: Max laddtryck Eaton M90 kompressor ??
Jo men bara till lågvarv, sedan tar turbon över.
Peter Olson
Re: Max laddtryck Eaton M90 kompressor ??
Det används mer som ett respons system, kompressorn används när behovet är större än vad turbon levererar för stunden, enkelt förklarat. Dom kan ladda ganska mycket med kompressorn, men det sitter laddluftkylare också.mauser240 skrev:Har inte alla Pentas KAD-motorer kompressor?Enok skrev:Nu används "aldrig" kompressor när det gäller diesel. En orsak är väl det höga laddtrycket, typ dubbelt så högt som på bensinmotorer. Alla moderna marin motorer har turbo, så det är vägen att gå.
Re: Max laddtryck Eaton M90 kompressor ??
0,8 BAR stemmer bra for en Eaton M90 er en "roots blower" og det er faktisk ikke en kompressor, men en vifte. Den komprimerer ingenting, bare blåser inn en större mengde luft enn det motoren kan flytte og man får ett overtrykk i innsugsmanifolden. Det er altså innsugsmanifolden som komprimerer luften og det gjör den med kriminelt lav effektivitet.Smuggler skrev:Tjenixen!
Vad är max laddtryck på en Eaton M90 kompressor? Min motor är på 2,4L
Har för mig att jag läst/hört 0,8 Bar?
De som blåser hardest med Eaton M90 er Ford 3,8 gutta så du finner endel info Ford Thunerbird Supercoupe forummene.
Magnusson har nå kommet med noen TWS hybrid "blåsere" (Edelbrock) som faktsk komprimerer luften som en turbo og Lyshols skru kompressorer gjör, eks. Sprintex, Whipple, Kenne Bell og disse bör brukes om man önsker å lade mer enn ca. 0.9 BAR.