Max laddtryck Eaton M90 kompressor ??

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: Max laddtryck Eaton M90 kompressor ??

Inlägg av Baxman »

jonas w skrev:Fungerar alldeles utmärkt att ha kompressor på dieselmotor, har kört +20 000mil med cheva 6,5l med lysholmkompressor, vatten luft intercooler.
Har haft motorn i Cheva Caprice och 4x4 pickup, ca 320hp 1100Nm :lakrits:

Är väl inte många turbodieslar som har mer än 1bar laddtryck standard?
De Glimrende Lysholm skrue kompressorene komprimerer luften og kan på INGEN måte sammenlignes med Roots viftene som bare blåser luft.

Man skal vite at Lysholm kompressorer i sin tid ble forbudt i dragracing i USA fordi det var FOR bra. :hihi:
Roots dillet selvsagt har alltid värt tillatt.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Max laddtryck Eaton M90 kompressor ??

Inlägg av The »

Ingen kompressor eller turbo gör väl annat än blåser, laddtryck är ju motståndet. Sen är ju olika konstruktioner olika effektiva.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Smuggler
För mycket laddtryck
Inlägg: 176
Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Kontakt:

Re: Max laddtryck Eaton M90 kompressor ??

Inlägg av Smuggler »

Tack för all input om kompressor :)
Då jag gissningsvis skulle behöva ett laddtryck på ca 1-1,3bar så uppfattar jag det som att en turbo skulle vara lämpligare?
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: Max laddtryck Eaton M90 kompressor ??

Inlägg av Enok »

The skrev:Ingen kompressor eller turbo gör väl annat än blåser, laddtryck är ju motståndet. Sen är ju olika konstruktioner olika effektiva.
En turbo levererar komprimerad luft likaså en skruvkompressor. En Roots däremot blåser bara luft.
Peter Olson
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: Max laddtryck Eaton M90 kompressor ??

Inlägg av Baxman »

The skrev:Ingen kompressor eller turbo gör väl annat än blåser, laddtryck är ju motståndet. Sen är ju olika konstruktioner olika effektiva.
Jo.
En turbo komprimerer luften inne i kompressorhuset og det gjör en skrukompressor også. Det er derfor virkningsgraden på disse er såpass höy. En Roots blower flytter bare luft og innsugsmanifolden gjör jobben med å komprimere luften. Virkningsgrader blir kriminelt dårlig. :(
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: Max laddtryck Eaton M90 kompressor ??

Inlägg av Baxman »

Smuggler skrev:Tack för all input om kompressor :)
Då jag gissningsvis skulle behöva ett laddtryck på ca 1-1,3bar så uppfattar jag det som att en turbo skulle vara lämpligare?
Hvis skruekompressor blir for dyrt så er det definitivt turbo som gjelder for ladetrykk over 1,0 BAR.
Skriv svar