Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön jul 22, 2018 9:04 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor nov 02, 2017 9:27 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Inlägg: 155
Tjenixen!

Vad är max laddtryck på en Eaton M90 kompressor? Min motor är på 2,4L
Har för mig att jag läst/hört 0,8 Bar?

_________________
Mvh
//C

https://dieselsnigeln.blogspot.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre nov 03, 2017 8:15 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20533
Ort: Tomterna/sävar
man måste nog tänka lite på vart den är effektiv också. en kompressor som ger 1 bar men värmer luften till säg ett extremt tal på 220grader sen + pump förluster ger ungefär samma effekt som sugmotor helt utan laddtryck så laddtrycket säger inte så mycket (kan bli samma på små oeffektiva lågtrycks turbos) skilnaden mot sugmotor är att kompressor motorn blir hyper känslig mot spikningar också :thumbdown:

i grund och botten vill man ladda mycket skaffa grejor som är gjorda för det!

hitta en map här men vet ej om den är rätt?
Bild

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 06, 2017 6:40 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Inlägg: 895
Ort: Skellefteå trakten..
När jag forskade runt om Eaton M90 var det snack om att 1.1-1.2 bar funkade rätt OK. Upp till 1.5 gick men värmde då mest luften och gav inte så mycke effektvinst.

Jag skulle tro flödet i sig är det som kommer begränsa istället. Har du en 2.4 liters motor så är ~200hk sug inga svårigheter, 1 bar på de så tittar du på 350+hk i teorin. Men en oportad eaton M90 orkar inte så mycke mer än 300hk på veven.. Det finns ett eftermarknadshus som är erkänt som det bäst flödande som heter MPx. Med dom husen finns det jänkare som lyckats ta ut ca 300whp (370-380 häst på veven kanske).

Så har du effektmål på 300+, gå på en M112 istället :)

_________________
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor nov 09, 2017 3:45 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Inlägg: 155
När jag ställde frågan så tänkte jag att den var bränsleneutral och att det fanns större erfarenhet av kompressor under allmänt än under diesel delen.

Här finns lite bedrivet av vad jag tänkt med min med min motor:
viewtopic.php?f=39&t=95009

Fördelarna med kompressor som jag såg var att minska värmeutvecklingen samt minska mottrycket för avgaserna jämfört med att använda en turbo.

_________________
Mvh
//C

https://dieselsnigeln.blogspot.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre nov 10, 2017 10:15 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Inlägg: 568
Ort: Lindome
Nu används "aldrig" kompressor när det gäller diesel. En orsak är väl det höga laddtrycket, typ dubbelt så högt som på bensinmotorer. Alla moderna marin motorer har turbo, så det är vägen att gå.

_________________
Peter Olson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre nov 10, 2017 1:05 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Inlägg: 155
Ok tack!
Då kan jag skrota kompressor spåret :)

_________________
Mvh
//C

https://dieselsnigeln.blogspot.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre nov 10, 2017 4:53 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Inlägg: 568
Ort: Lindome
Försök hitta en turbo som sitter på en snarlik motor vad gäller volym o effekt (eller lite högre, så det finns lite att växa i).

_________________
Peter Olson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör nov 11, 2017 10:27 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tor jan 06, 2011 4:46 pm
Inlägg: 36
Ort: Rimforsa
Fungerar alldeles utmärkt att ha kompressor på dieselmotor, har kört +20 000mil med cheva 6,5l med lysholmkompressor, vatten luft intercooler.
Har haft motorn i Cheva Caprice och 4x4 pickup, ca 320hp 1100Nm :lakrits:

Är väl inte många turbodieslar som har mer än 1bar laddtryck standard?

_________________
Jonas Wiborg
Nr24 i MSLS
Corvette C6 2,3 16V Turbo
http://www.msls.info
Seriesegrare 2011 2012 2013
Ascona B 2,3 16V RIP


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör nov 11, 2017 10:47 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Inlägg: 568
Ort: Lindome
Dom flesta dieslar har över 1 kg. Min wv 2.0 tdi har 1.3 (140 hk), 240 hk har 2.8kg. Högt ladd håller även ner avgastempen.

_________________
Peter Olson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör nov 11, 2017 12:08 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4664
Ort: Boden
Bmw n47 laddar allt mellan 1.5 och 2 bar beroende på modell motorn sitter i

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör nov 11, 2017 12:21 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 501
Ort: lycksele
Och även på tunga sidan laddas det hårt.
Har jobbat med MAN dieselbussar som har serieladdning dom har inte ens wg på andra steget utan trycket där blir långt över 2 bar och det är väll mest för avgasvärden mm för äldre med samma motor och en turbo laddar ca 1,5 (+-några hg) med marginellt mindre effekt.
Och det är på en slö stadsbuss.
Tycker mig minnas att en 12 liters volvo motor gav 340hk i buss utförande och 390 i lastbil med samma topp block mm och då laddades det 1,6 i bussen (kan ju skilja på mer än laddtrycket då men de är ju knappast lägre om effekten ökat)
Och det är i motorer som håller 100,000 mil och mer ändå


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör nov 11, 2017 4:13 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1449
Enok skrev:
Nu används "aldrig" kompressor när det gäller diesel. En orsak är väl det höga laddtrycket, typ dubbelt så högt som på bensinmotorer. Alla moderna marin motorer har turbo, så det är vägen att gå.


Har inte alla Pentas KAD-motorer kompressor?

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 12, 2017 12:45 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Inlägg: 568
Ort: Lindome
Jo men bara till lågvarv, sedan tar turbon över.

_________________
Peter Olson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 12, 2017 11:22 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm
Inlägg: 95
mauser240 skrev:
Enok skrev:
Nu används "aldrig" kompressor när det gäller diesel. En orsak är väl det höga laddtrycket, typ dubbelt så högt som på bensinmotorer. Alla moderna marin motorer har turbo, så det är vägen att gå.


Har inte alla Pentas KAD-motorer kompressor?

Det används mer som ett respons system, kompressorn används när behovet är större än vad turbon levererar för stunden, enkelt förklarat. Dom kan ladda ganska mycket med kompressorn, men det sitter laddluftkylare också.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 12, 2017 12:18 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Inlägg: 377
Ort: Norge
Smuggler skrev:
Tjenixen!

Vad är max laddtryck på en Eaton M90 kompressor? Min motor är på 2,4L
Har för mig att jag läst/hört 0,8 Bar?

0,8 BAR stemmer bra for en Eaton M90 er en "roots blower" og det er faktisk ikke en kompressor, men en vifte. Den komprimerer ingenting, bare blåser inn en större mengde luft enn det motoren kan flytte og man får ett overtrykk i innsugsmanifolden. Det er altså innsugsmanifolden som komprimerer luften og det gjör den med kriminelt lav effektivitet.

De som blåser hardest med Eaton M90 er Ford 3,8 gutta så du finner endel info Ford Thunerbird Supercoupe forummene.

Magnusson har nå kommet med noen TWS hybrid "blåsere" (Edelbrock) som faktsk komprimerer luften som en turbo og Lyshols skru kompressorer gjör, eks. Sprintex, Whipple, Kenne Bell og disse bör brukes om man önsker å lade mer enn ca. 0.9 BAR.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010