Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån jan 22, 2018 1:24 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: sön nov 12, 2017 12:24 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Inlägg: 367
Ort: Norge
jonas w skrev:
Fungerar alldeles utmärkt att ha kompressor på dieselmotor, har kört +20 000mil med cheva 6,5l med lysholmkompressor, vatten luft intercooler.
Har haft motorn i Cheva Caprice och 4x4 pickup, ca 320hp 1100Nm :lakrits:

Är väl inte många turbodieslar som har mer än 1bar laddtryck standard?


De Glimrende Lysholm skrue kompressorene komprimerer luften og kan på INGEN måte sammenlignes med Roots viftene som bare blåser luft.

Man skal vite at Lysholm kompressorer i sin tid ble forbudt i dragracing i USA fordi det var FOR bra. :hihi:
Roots dillet selvsagt har alltid värt tillatt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 12, 2017 2:12 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4545
Ort: Boden
Ingen kompressor eller turbo gör väl annat än blåser, laddtryck är ju motståndet. Sen är ju olika konstruktioner olika effektiva.

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 13, 2017 9:21 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Inlägg: 151
Tack för all input om kompressor :)
Då jag gissningsvis skulle behöva ett laddtryck på ca 1-1,3bar så uppfattar jag det som att en turbo skulle vara lämpligare?

_________________
Mvh
//C

https://dieselsnigeln.blogspot.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 13, 2017 9:52 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Inlägg: 562
Ort: Lindome
The skrev:
Ingen kompressor eller turbo gör väl annat än blåser, laddtryck är ju motståndet. Sen är ju olika konstruktioner olika effektiva.

En turbo levererar komprimerad luft likaså en skruvkompressor. En Roots däremot blåser bara luft.

_________________
Peter Olson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 13, 2017 6:30 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Inlägg: 367
Ort: Norge
The skrev:
Ingen kompressor eller turbo gör väl annat än blåser, laddtryck är ju motståndet. Sen är ju olika konstruktioner olika effektiva.

Jo.
En turbo komprimerer luften inne i kompressorhuset og det gjör en skrukompressor også. Det er derfor virkningsgraden på disse er såpass höy. En Roots blower flytter bare luft og innsugsmanifolden gjör jobben med å komprimere luften. Virkningsgrader blir kriminelt dårlig. :(


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 13, 2017 6:33 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Inlägg: 367
Ort: Norge
Smuggler skrev:
Tack för all input om kompressor :)
Då jag gissningsvis skulle behöva ett laddtryck på ca 1-1,3bar så uppfattar jag det som att en turbo skulle vara lämpligare?

Hvis skruekompressor blir for dyrt så er det definitivt turbo som gjelder for ladetrykk over 1,0 BAR.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010