Dubbel eller enkel Wastegate?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Frassee
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: fre sep 22, 2017 10:57 am

Dubbel eller enkel Wastegate?

Inlägg av Frassee »

Tjena. Nu när jag ska bygga grenrör funderade jag på om det skulle bli ett pulssplittat eller inte men till sist kom jag fram till ett pulssplittat grenrör. Då min fråga är, ska man köra med dubbla Wastegate eller om man ska köra med en enkel? Vad finns det för fördelar och nackdelar med de båda alternativen? Är det någon som testat både enkel och dubbel och märkt av någon skillnad? Om ni undrar något speciellt så fråga bara på! Tack på förhand :)
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Dubbel eller enkel Wastegate?

Inlägg av The »

En, och dela röret fram till ventilen.

Två st = dubbelt så mycket som kan rackla
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: Dubbel eller enkel Wastegate?

Inlägg av Baxman »

Frassee skrev:Tjena. Nu när jag ska bygga grenrör funderade jag på om det skulle bli ett pulssplittat eller inte men till sist kom jag fram till ett pulssplittat grenrör. Då min fråga är, ska man köra med dubbla Wastegate eller om man ska köra med en enkel? Vad finns det för fördelar och nackdelar med de båda alternativen? Är det någon som testat både enkel och dubbel och märkt av någon skillnad? Om ni undrar något speciellt så fråga bara på! Tack på förhand :)
Tenk på at turbinen drives av eksos-pulser. Ett langt rör, fra röret mellom eksoskanal og turbinhuset, og opp til en wg ventil, vil fungere som en pulsdemper. Jeg ser ingen fordel med det og forstår derfor veldig godt de som velger en slik lösning:

Bild

Skrekk og gru. GRÖSS.

Bild
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Dubbel eller enkel Wastegate?

Inlägg av DreRacing@ »

Tja, når wastegaten begynner å åpne, så har jo turboen allerede spoolet, og da spiller ikke pulsesplit så stor rolle.
Jeg skulle gjerne likt og se benkepapirer på 1 vs 2 wg. Vil tro de er prikk like. Skulle også likt å sett ett med twin scroll vs single også.
eller jeg mener vel egentli teste selv. håper jeg får mulighet en gang
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: Dubbel eller enkel Wastegate?

Inlägg av Baxman »

Jeg vet ikke hvilket av disse to bildene som er eldst, men man kan jo spekulere.

Bild

Bild

Det handler om respons, altså tiden fra du gir gass og frem til du har såpass med ladetrykk at wg begynner å åpne. :wink:
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Dubbel eller enkel Wastegate?

Inlägg av dundersmurfen »

Jag skulle tro att såvida konstruktionen är sund så spelar det mindre roll om man har en eller 2. Det jag ser som en varning eller nåt att tänka över är att man ska ha 2st så måste dom synka väldigt exakt för att man inte ska få obalans i motorn, dvs olika mottryck.

Fördelen med 2st är väl att man inte behöver bygga en kollektor med mellanvägg som stryker ventilens undersida med god precision, så lite simplare konstruktion. Säger inte att det är jättesvårt å bygga en liten wg kollektor med sjysst delningsvägg men ja det är väl det som jag tycker det finns å tänka på.

Bild

Det är lite trist att många inte klurar lite på detta å bygger korrekt för det gör så gott med det lilla extra tycker jag. Folk åker twin hus på singel grenrör eller tvärtom, vilket inte är lika illa men inte perfekt. Eller bygger fullt pulssplitt men skippar mellanväggen eller tar 2 olika wgs å hänger på :doh:
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Frassee
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: fre sep 22, 2017 10:57 am

Re: Dubbel eller enkel Wastegate?

Inlägg av Frassee »

Tack för jättebra info!! Många säger att pulssplittat inte gör så stor skillnad? Men enligt mig borde det göra det eftersom jag antar att det första grenröret som byggdes gjordes inte med pulssplit utan det var en utveckling och varför skulle de då utveckla något som är sämre och fortsätta sälja det?? Det utvecklas väll för att förbättras? Någon som testat pulsslpit och pulsfritt på samma motor men bara bytt grenrör? Skulle vara kul att se/höra skillnaden :)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Dubbel eller enkel Wastegate?

Inlägg av Jens Gustavsson »

det gör ganska stor skillnad på responsen och vart motorn kommer igång sen kan man köra vassare kamaxlar så sug effekten ökar än om man har ganska korta tunna rör :thumbright:
Frassee
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: fre sep 22, 2017 10:57 am

Re: Dubbel eller enkel Wastegate?

Inlägg av Frassee »

Tänkte göra som du skrev till mig i en Annan av mina trådar Jens. 37mm rör mellan 45-50 cm långa och alla rör lika långa inom 5cm. Hade tänkt mig att köra med en super hx35 twin entry med 12:ans avgashus tillsammans med en portad 531 med en omslipad VX-kam (lyft:11,2mm, duration 268 och 112 graders lobecenter) vad tror du om det? :)
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Dubbel eller enkel Wastegate?

Inlägg av DreRacing@ »

37mm utv?
Frassee
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: fre sep 22, 2017 10:57 am

Re: Dubbel eller enkel Wastegate?

Inlägg av Frassee »

Nej 37mm invändigt
Skriv svar