Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör okt 20, 2018 6:48 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön nov 12, 2017 5:49 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: fre sep 22, 2017 10:57 am
Inlägg: 19
Tjena. Nu när jag ska bygga grenrör funderade jag på om det skulle bli ett pulssplittat eller inte men till sist kom jag fram till ett pulssplittat grenrör. Då min fråga är, ska man köra med dubbla Wastegate eller om man ska köra med en enkel? Vad finns det för fördelar och nackdelar med de båda alternativen? Är det någon som testat både enkel och dubbel och märkt av någon skillnad? Om ni undrar något speciellt så fråga bara på! Tack på förhand :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 12, 2017 7:33 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4690
Ort: Boden
En, och dela röret fram till ventilen.

Två st = dubbelt så mycket som kan rackla

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 13, 2017 6:40 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Inlägg: 381
Ort: Norge
Frassee skrev:
Tjena. Nu när jag ska bygga grenrör funderade jag på om det skulle bli ett pulssplittat eller inte men till sist kom jag fram till ett pulssplittat grenrör. Då min fråga är, ska man köra med dubbla Wastegate eller om man ska köra med en enkel? Vad finns det för fördelar och nackdelar med de båda alternativen? Är det någon som testat både enkel och dubbel och märkt av någon skillnad? Om ni undrar något speciellt så fråga bara på! Tack på förhand :)


Tenk på at turbinen drives av eksos-pulser. Ett langt rör, fra röret mellom eksoskanal og turbinhuset, og opp til en wg ventil, vil fungere som en pulsdemper. Jeg ser ingen fordel med det og forstår derfor veldig godt de som velger en slik lösning:

Bild

Skrekk og gru. GRÖSS.

Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 13, 2017 8:07 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 1007
Ort: Flisa, norge
Tja, når wastegaten begynner å åpne, så har jo turboen allerede spoolet, og da spiller ikke pulsesplit så stor rolle.
Jeg skulle gjerne likt og se benkepapirer på 1 vs 2 wg. Vil tro de er prikk like. Skulle også likt å sett ett med twin scroll vs single også.
eller jeg mener vel egentli teste selv. håper jeg får mulighet en gang


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 13, 2017 10:15 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Inlägg: 381
Ort: Norge
Jeg vet ikke hvilket av disse to bildene som er eldst, men man kan jo spekulere.

Bild

Bild

Det handler om respons, altså tiden fra du gir gass og frem til du har såpass med ladetrykk at wg begynner å åpne. :wink:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 15, 2017 4:45 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1155
Ort: BjörnL Uddevalla
Jag skulle tro att såvida konstruktionen är sund så spelar det mindre roll om man har en eller 2. Det jag ser som en varning eller nåt att tänka över är att man ska ha 2st så måste dom synka väldigt exakt för att man inte ska få obalans i motorn, dvs olika mottryck.

Fördelen med 2st är väl att man inte behöver bygga en kollektor med mellanvägg som stryker ventilens undersida med god precision, så lite simplare konstruktion. Säger inte att det är jättesvårt å bygga en liten wg kollektor med sjysst delningsvägg men ja det är väl det som jag tycker det finns å tänka på.

Bild

Det är lite trist att många inte klurar lite på detta å bygger korrekt för det gör så gott med det lilla extra tycker jag. Folk åker twin hus på singel grenrör eller tvärtom, vilket inte är lika illa men inte perfekt. Eller bygger fullt pulssplitt men skippar mellanväggen eller tar 2 olika wgs å hänger på :doh:

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 15, 2017 5:17 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: fre sep 22, 2017 10:57 am
Inlägg: 19
Tack för jättebra info!! Många säger att pulssplittat inte gör så stor skillnad? Men enligt mig borde det göra det eftersom jag antar att det första grenröret som byggdes gjordes inte med pulssplit utan det var en utveckling och varför skulle de då utveckla något som är sämre och fortsätta sälja det?? Det utvecklas väll för att förbättras? Någon som testat pulsslpit och pulsfritt på samma motor men bara bytt grenrör? Skulle vara kul att se/höra skillnaden :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 15, 2017 5:30 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20580
Ort: Tomterna/sävar
det gör ganska stor skillnad på responsen och vart motorn kommer igång sen kan man köra vassare kamaxlar så sug effekten ökar än om man har ganska korta tunna rör :thumbright:

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 15, 2017 10:34 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: fre sep 22, 2017 10:57 am
Inlägg: 19
Tänkte göra som du skrev till mig i en Annan av mina trådar Jens. 37mm rör mellan 45-50 cm långa och alla rör lika långa inom 5cm. Hade tänkt mig att köra med en super hx35 twin entry med 12:ans avgashus tillsammans med en portad 531 med en omslipad VX-kam (lyft:11,2mm, duration 268 och 112 graders lobecenter) vad tror du om det? :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre nov 17, 2017 10:07 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 1007
Ort: Flisa, norge
37mm utv?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre nov 17, 2017 10:39 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: fre sep 22, 2017 10:57 am
Inlägg: 19
Nej 37mm invändigt


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: FrasseTurbo och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010