Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör okt 20, 2018 6:44 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör nov 18, 2017 10:54 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Inlägg: 155
Någon som turbo konverterat Ford Essex 3,8L V6:a ?
Verkar sjukt stabilt byggd, nästan som en diesel med plan topp och förbräningsrummet i kolven.
Kompförållande 8,6:1 och en orginal effekt på 150hk 300nm. Borde väl gå att plocka ur en litereffekt på 100hk utan att stressa den alltför mycket?

_________________
Mvh
//C

https://dieselsnigeln.blogspot.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 20, 2017 8:32 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Inlägg: 1069
Ort: Torpshammar
Det går att turbokonvertera det mesta. Problemet är väl att hålla dem vid liv sen när det börjar gå sönder saker. Räcke ju med så lite innan man kanske skrotar hela motorn och det är ju inte direkt så att man åker ut på skroten och hämtar en ny motor.
Det är ju det som är fördelen med att hålla på med gångbara motorer, det behöver ju inte vara så att de är bättre på nåt vis utan tillgången på delar är så god att man kan hålla på och bygga i det oändliga och delar klickar man hem sittandes i soffan. Okej, det kan man göra till vis del med essex delar också men det var mest poängen jag är ute efter.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 20, 2017 1:36 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20580
Ort: Tomterna/sävar
borde finnas bättre motorer i dag om man ska byta ut allt ? vad ska du ha den till?

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 20, 2017 3:47 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Inlägg: 910
Ort: Skellefteå trakten..
Är de inte den som 24v topparna från Scorpio cossien passar på? Om så tror jag Skogenracing gänget provat.. 2.9orna får dom ju bra flås ur med enkla medel i alla fall.

_________________
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 20, 2017 4:02 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Inlägg: 155
StefanM skrev:
Det går att turbokonvertera det mesta. Problemet är väl att hålla dem vid liv sen när det börjar gå sönder saker. Räcke ju med så lite innan man kanske skrotar hela motorn och det är ju inte direkt så att man åker ut på skroten och hämtar en ny motor.
Det är ju det som är fördelen med att hålla på med gångbara motorer, det behöver ju inte vara så att de är bättre på nåt vis utan tillgången på delar är så god att man kan hålla på och bygga i det oändliga och delar klickar man hem sittandes i soffan. Okej, det kan man göra till vis del med essex delar också men det var mest poängen jag är ute efter.


Sant! 3.8L V6an är väl inte jätte vanlig i Sverige och custom delar från usa är dyra. Men blir det generalras kan man ju alltid lägga i en Ford 5.0L om jag fattat rätt så är det typ samma fast med två cylindrar till :)

_________________
Mvh
//C

https://dieselsnigeln.blogspot.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 20, 2017 4:15 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Inlägg: 155
Jens Gustavsson skrev:
borde finnas bättre motorer i dag om man ska byta ut allt ? vad ska du ha den till?


Det började med att jag kollade runt efter en rolig bil med manuell låda och bakhjulsdrift till grabben att övningsköra med.
Det verkar som Mustang och Camaro med manuell låda och V6a är iskalla på beg marknaden = billiga. (Vet att det inte sitter en Ford motor i Camaro´n men det är samma typ av bil).
Vill ju inte byta ut "allt" därför så tänkte jag en motor med rätt komp förhållande kunde vara en bra start. Behöver egentligen inte 380hk men +250 skulle vara kul.
(Ja vet att det skulle vara bättre och billigare att köpa en Mustang med 5.0L V8 från början men det vill jag inte.)

Så användning typ övningskörning :hihi:

_________________
Mvh
//C

https://dieselsnigeln.blogspot.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 21, 2017 12:10 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Inlägg: 1566
Ort: Hässleholm
Det är alltså denna motor. Som brukar kunna finnas på skrotar, men inte från Mustang, utan från typ Windstar och liknande. Och den har inte en del gemensam med brittiska eller tyska Fordsexor.
Men den har väl ändå förbränningsrum i topparna.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Esse ... _(Canadian)

_________________
Ford

http://frimotorsport.blogspot.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 21, 2017 12:46 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Inlägg: 155
Vet inte om det finns olika varianter men den finns iaf med förbränningsrum i kolvarna.
http://capri.fordever.cz/Mycapri/200hp/200HP_uk.html
Bild

Stod inte så mycket i din länk men det är väl samma motor som denna?
https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Essex_V6_engine_(UK)

_________________
Mvh
//C

https://dieselsnigeln.blogspot.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 21, 2017 2:18 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 633
Ort: Ljusdal
https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Essex_V6_engine_(Canadian)

https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Essex_V6_engine_(UK)

Är väl inte en del som är lika?

edit: lägg till sista parantestecknet som försvinner hur man än gör

Fixat ;) //Steve


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 21, 2017 2:28 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Inlägg: 155
Helt riktigt, fel av mig.
Verkar vara Ford Essex V6 engine (Canadian) som sitter i Mustangen :-S

_________________
Mvh
//C

https://dieselsnigeln.blogspot.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 21, 2017 2:40 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Inlägg: 155
loop skrev:
Men den har väl ändå förbränningsrum i topparna.


Och då stämmer det du säger, förbränningsrummet sitter i toppen.
Jag kollade på Essex UK....

_________________
Mvh
//C

https://dieselsnigeln.blogspot.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 21, 2017 8:01 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: lör jan 30, 2016 7:43 pm
Inlägg: 55
Dessa finns som kompressor variant i 90tals thunderbird har jag för mig, kolla upp det? Enkel bolt on effekt isåfall :)

_________________
Erik Johansson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 21, 2017 8:31 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20580
Ort: Tomterna/sävar
ok då förstår jag. du har köpt en 90 tals mustang med v6 i och vill trimma den? jo det är en helt annan sexa!

tror den du har är mer släckt med den tyska 2.9L motorn men med OHC vist?

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 22, 2017 5:40 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Inlägg: 381
Ort: Norge
Smuggler skrev:
Någon som turbo konverterat Ford Essex 3,8L V6:a ?
Verkar sjukt stabilt byggd, nästan som en diesel med plan topp och förbräningsrummet i kolven.
Kompförållande 8,6:1 och en orginal effekt på 150hk 300nm. Borde väl gå att plocka ur en litereffekt på 100hk utan att stressa den alltför mycket?

Ford Thunderbird SuperCoupe har de beste 3,8 L V6 motorene, men bortsett fra Tom Morana så er det ikke så mange som har spesialisert seg på dem. SuperSix kanskje.

http://www.moranav6racing.com/
http://www.supersixmotorsports.com/

Jeg mener at en original 3,8 V6 motor er bedre enn en original 5,0 V8 motor.

Vi hadde akkurat lett-trimmet denne Mustangmotoren til 365 hk NAV i Dynapack og innen sesongslutt var det en sprukket sylinder og ett knekt veivoverfall. :(

https://www.youtube.com/watch?v=RjexwZNdygQ

3,8 V6 motoren tåler endel mer: https://www.youtube.com/watch?v=l_JTXQFKCNk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 04, 2017 8:53 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Inlägg: 1566
Ort: Hässleholm
Jens Gustavsson skrev:
ok då förstår jag. du har köpt en 90 tals mustang med v6 i och vill trimma den? jo det är en helt annan sexa!

tror den du har är mer släckt med den tyska 2.9L motorn men med OHC vist?


Nix. 4.0 versionen av tyska sexan(Köln) kom i Mustang 2005. Den finns i lite olika versioner, vanligast är väl att den suttit i Explorer. Finns såväl stötstänger som överliggande. Har en SOHC 4.0 liggande som jag tänkt stoppa ner i en Taunus.

Det finns typ dessa v6or från Ford, som man kan stöta på och bli förvirrad av. Det finns dock fler, men dom avviker mer.
Brittisk Essex 2.5, 3.0 bla. Klassisk 60-70-talsmotor i Capri och Granada. Släkt med 2.0 V4 som satt i bla Transit.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Essex_V6_engine_(UK)

USA/Kanada Essex. 3.8, 4.2. Mustanger, Thunderbird osv. Inte släkt med nåt. Påminner inte om nån annan motor från Ford
https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Esse ... _(Canadian)

Tyska/Köln v6. Den riktiga långköraren. Funnits som 2.0, 2.3,2.6,2.8,2.9 och 4.0. Finns både som stötstångsmotor och med överliggande. Släkt med v4 i SAAB, Taunus osv.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Cologne_V6_engine

Ford Vulcan v6. Windstar, Taurus
https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Vulcan_engine

Ford SHO v6. Denna är iofs avvikande och underlig, men den satt i Taurus och kan sammanblandas med andra.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_SHO_V6_engine

_________________
Ford

http://frimotorsport.blogspot.se/


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010