Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre apr 27, 2018 12:01 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Spikningar b230 16v?
InläggPostat: sön nov 19, 2017 6:52 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tis okt 30, 2012 2:43 pm
Inlägg: 17
Hej!

Lyfte toppen på min turbomatade b230 16v motor igår och upptäckte att det var små märken på 3ans kolv.

Bild

Bild

Jag är inte så insatt i mappning och grejer så tänkte lägga upp bilder på hur tänd/soppa mappen ser ut och försöka få svar på om det kan vara spikningar pga mappen eller om det är handhavandefel (ex. nåt flygit in i cylindern). kanske inte går att se på mappen men tänkte ändå fråga då min förra motor spikade sönder 3ans cylinder och vill inte att det ska hända igen :)
Kan även tillägga att grenrörsrören från 2ans och 3ans cylinder var ganska vita med, medans 1 och 4 var svarta och fina.

Motorspec:
b230fk block
16v topp (orginal)
H profil
wiseco kolvar
grenrör från sweden exhaust
Gt35 kinakopia
biltema wg
1200cc spridare
1.8kg laddtryck
orginal insug

Här kommer även bilder på mina tänd/soppatabeller. (är som sagt inte så insatt i hur det "ska" se ut eller vad som kan vara dåligt.)
Bild
Bild

_________________
Tobias Nilsson


Senast redigerad av Baconost mån nov 20, 2017 9:54 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Spikningar b230 16v?
InläggPostat: sön nov 19, 2017 7:20 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5198
Ort: Lykksällä
Har du 1,8 bar laddtryck eller 0,8 bar? Tänkte då dina tabeller bara går till typ 180kpa vilket är 0,8

Ser jätteskumt ut

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Spikningar b230 16v?
InläggPostat: sön nov 19, 2017 7:36 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tis okt 30, 2012 2:43 pm
Inlägg: 17
Hmm, jag kör 1,8bar laddtryck

_________________
Tobias Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Spikningar b230 16v?
InläggPostat: mån nov 20, 2017 9:54 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tis okt 30, 2012 2:43 pm
Inlägg: 17
Så, har nu ändrat bilderna från mappen, såg att det var fel men nu är det rätt :)

_________________
Tobias Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Spikningar b230 16v?
InläggPostat: mån nov 20, 2017 10:18 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9758
Ort: Sävar
Nog ser VE-tabellen "logisk" ut men det säger ju inget om hur pass väl den går mot "lambda target", alltså den bränsleblandning den är mappad mot.
Antar att det är bensin du kör på, men vad och var tankar du?
Är den mappad i dyno med knack-sensor kopplad till loggning och/eller lurar för dyno-operatören?

Jag skulle säga att tändningen är hög, 39-40 grader vid atmosfärtryck (4-5 tusen varv) är inte normalt om det inte är så att Wiseco-kolvarna sänker kompressions-förhållandet mycket. Men det är väl på tryck det verkligen kan bli problem och svårt att säga men nog tror jag att 25 grader vid 0.8 bar (4-5 tusen varv) kan vara lite väl mycket.

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Spikningar b230 16v?
InläggPostat: mån nov 20, 2017 10:40 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tis okt 30, 2012 2:43 pm
Inlägg: 17
den går på e85, mappad i rullande landsväg, ingen knacksensor inkopplad.
Åker ms1v3, vet inte om man kan köra med knacksensor i det?

Jag ska ha enligt dom som sålde kolvarna till mig ha 9.0:1 i kompförhållande.

Tack för svar Mattias!

_________________
Tobias Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Spikningar b230 16v?
InläggPostat: tis nov 21, 2017 1:22 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9758
Ort: Sävar
Hur ser grenröret ut ?
Om det är olika färg på rör och tändstift, och andra tecken på att det är olika förbränning måste man börja leta. Beror det på styrsystem (mjukvara), spridare, grenrör, etc ?
Det är kanske bara skrot som passerat motorn, antar att det är insugs-sidan av kolven du har märken på?

Ingen motor är den andra helt lik, men jag tycker det ska vara minst 5 grader lägre tändning i princip överallt - det har passerat ett antal Volvo 16V i min dyno och ingen har behövt i närheten lika hög förtändning.. Antingen vet inte dom som mappat den vad dynon säger till dom, eller så är tändningen felkalibrerad så den blir lite lågtänd med "rätt" förtändning.

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Spikningar b230 16v?
InläggPostat: tis nov 21, 2017 11:32 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tis okt 30, 2012 2:43 pm
Inlägg: 17
Tack för svar! ska kolla vidare i detta och eventuellt mappa till den hos någon annan än den jag varit hos innan.
och det är på båda sidorna av kolven som det är märken.

_________________
Tobias Nilsson


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010