Sida 1 av 1

Spikningar b230 16v?

Postat: sön nov 19, 2017 6:52 pm
av Baconost
Hej!

Lyfte toppen på min turbomatade b230 16v motor igår och upptäckte att det var små märken på 3ans kolv.

Bild

Bild

Jag är inte så insatt i mappning och grejer så tänkte lägga upp bilder på hur tänd/soppa mappen ser ut och försöka få svar på om det kan vara spikningar pga mappen eller om det är handhavandefel (ex. nåt flygit in i cylindern). kanske inte går att se på mappen men tänkte ändå fråga då min förra motor spikade sönder 3ans cylinder och vill inte att det ska hända igen :)
Kan även tillägga att grenrörsrören från 2ans och 3ans cylinder var ganska vita med, medans 1 och 4 var svarta och fina.

Motorspec:
b230fk block
16v topp (orginal)
H profil
wiseco kolvar
grenrör från sweden exhaust
Gt35 kinakopia
biltema wg
1200cc spridare
1.8kg laddtryck
orginal insug

Här kommer även bilder på mina tänd/soppatabeller. (är som sagt inte så insatt i hur det "ska" se ut eller vad som kan vara dåligt.)
Bild
Bild

Re: Spikningar b230 16v?

Postat: sön nov 19, 2017 7:20 pm
av Steve
Har du 1,8 bar laddtryck eller 0,8 bar? Tänkte då dina tabeller bara går till typ 180kpa vilket är 0,8

Ser jätteskumt ut

Re: Spikningar b230 16v?

Postat: sön nov 19, 2017 7:36 pm
av Baconost
Hmm, jag kör 1,8bar laddtryck

Re: Spikningar b230 16v?

Postat: mån nov 20, 2017 9:54 pm
av Baconost
Så, har nu ändrat bilderna från mappen, såg att det var fel men nu är det rätt :)

Re: Spikningar b230 16v?

Postat: mån nov 20, 2017 10:18 pm
av mattias
Nog ser VE-tabellen "logisk" ut men det säger ju inget om hur pass väl den går mot "lambda target", alltså den bränsleblandning den är mappad mot.
Antar att det är bensin du kör på, men vad och var tankar du?
Är den mappad i dyno med knack-sensor kopplad till loggning och/eller lurar för dyno-operatören?

Jag skulle säga att tändningen är hög, 39-40 grader vid atmosfärtryck (4-5 tusen varv) är inte normalt om det inte är så att Wiseco-kolvarna sänker kompressions-förhållandet mycket. Men det är väl på tryck det verkligen kan bli problem och svårt att säga men nog tror jag att 25 grader vid 0.8 bar (4-5 tusen varv) kan vara lite väl mycket.

Re: Spikningar b230 16v?

Postat: mån nov 20, 2017 10:40 pm
av Baconost
den går på e85, mappad i rullande landsväg, ingen knacksensor inkopplad.
Åker ms1v3, vet inte om man kan köra med knacksensor i det?

Jag ska ha enligt dom som sålde kolvarna till mig ha 9.0:1 i kompförhållande.

Tack för svar Mattias!

Re: Spikningar b230 16v?

Postat: tis nov 21, 2017 1:22 pm
av mattias
Hur ser grenröret ut ?
Om det är olika färg på rör och tändstift, och andra tecken på att det är olika förbränning måste man börja leta. Beror det på styrsystem (mjukvara), spridare, grenrör, etc ?
Det är kanske bara skrot som passerat motorn, antar att det är insugs-sidan av kolven du har märken på?

Ingen motor är den andra helt lik, men jag tycker det ska vara minst 5 grader lägre tändning i princip överallt - det har passerat ett antal Volvo 16V i min dyno och ingen har behövt i närheten lika hög förtändning.. Antingen vet inte dom som mappat den vad dynon säger till dom, eller så är tändningen felkalibrerad så den blir lite lågtänd med "rätt" förtändning.

Re: Spikningar b230 16v?

Postat: tis nov 21, 2017 11:32 pm
av Baconost
Tack för svar! ska kolla vidare i detta och eventuellt mappa till den hos någon annan än den jag varit hos innan.
och det är på båda sidorna av kolven som det är märken.