Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån jan 22, 2018 1:19 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Tyck till custom turbo :)
InläggPostat: sön nov 19, 2017 7:47 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tis nov 12, 2013 1:41 pm
Inlägg: 74
Hej hej.

Alla kanske inte vet men jag håller på o bygger en vw polo med en modernare audi/vw fema.

Motorn är från en jetta i usa och den är väldigt lik turbo motorn som sitter i audi ttrs/rs3.

Har nu fått iordning en special turbo o tänkte höra vad ni tycker om det o hur ni tror den kommer funka.

I stora drag är den baserad på en holset h1e med ett efr rostfritt avgashus från 7670 modellen. 0.83 i a/r original.

Här är måtten:


In
Inducer 62mm
Exducer 87mm

Out
Inducer 76mm
Exducer 67.5mm

Motorn:
5cyl
2500cc
10:1 i komp
Rs3/ttrs turbokammar
Bra flöde i topp
3.5tums avgassystem
Separata spjäll

Tanken är att ladda för 750-800whp.

Tänkte det kunde vara kul o höra vad ni tycker.
Jag är väldigt nöjd hur den blev o det ska bli kul o prova den. Finns lite mer o göra vad jag förstått inför framtiden.
Mvh




Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 19, 2017 8:35 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8962
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Spontant, orkar verkligen impellern ditt effektmål?
Holsets impellrar är inte så moderna, och svårt att se på bilderna, men det ser ut som en äldre billetimpeller?

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 19, 2017 9:35 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tis nov 12, 2013 1:41 pm
Inlägg: 74
Kompressorn är en s300 som blivit slipad/vässad.

Bara lagerhus, backplate och kompkåpa från holset.

Det sitter andra lager i.

Ja det ligger nog på gränsen, ville ha att det skulle svara snabbt i första hand. Så effekten kanske blir lite mindre.


Turbin är uppdaterings variant till s200 och ska fixa 900 häst.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 19, 2017 9:48 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8962
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Vem har gjort den?

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 19, 2017 10:15 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tis nov 12, 2013 1:41 pm
Inlägg: 74
Martin palm


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör dec 02, 2017 6:47 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1483
Ort: Skelleftehamn
Nu är jag iofs Rimbo-skolad så mitt svar blir aningen färgat men ...

Kompressorn kommer trivas riktigt fint på 2bar och kommer lira bra mot motorn. 750whp går fint om inget annat krånglar.
Hade nog velat se ett nummer större turbin ( och faktiskt även kompressor ), men eftersom jag vet vilken turbin och kompressor Martin utgått från så förstår jag varför han valde de han valde.
Anledningen varför jag vill se större turbo är att jag är väldigt skeptisk till 5cyl motorer överlag, då de har bland de sämsta förutsättningarna för turbo och behöver oftast större turbo för att leverera samma effekt som andra "bättre turboanpassade" maskiner.
Min tanke hade varit att gå ner lite på diffen mellan de stora hjulen med lite större turbin kanske bara kört 10% diff och sedan ökat på inducer nån liten millimeter och låta det bli större kompressortrim då du ändå "bara" ska ladda 2bar för att säkerställa 750whp och avgasflödet. Däremot så tappar man såklart spool på köpet, frågan är vad som är viktigare för dig? 750whp säkerställda eller +700 och bättre spool?

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 04, 2017 9:36 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tis nov 12, 2013 1:41 pm
Inlägg: 74
Fick lite från Martin i ett mail. Det var ok att dela från hans sida.

Såg att du önskade lite input angående turbon... Jag har ju för drygt 20 år sedan kollat en enkel formel (jag jämförde helt enkelt mellan en hel massa bänkkörningar och även mot mer avancerade matematiska formler) det visade sig att hur man än "estimerar" möjligt effektuttag med en given kompressor så måste man blanda in en massa saker just med motor/bränsle för att få det att stämma (så min enkla formel är lika god som något annat)

Den enskilda sak som mest påverkar effektuttag är motorns förbränningsverkningsgrad och den sak som på samma motor mest påverkar detta (av "enkla" ändringar) är kompförhållandet (ja, förutom vald tändtidpunkt)

Formeln: diameter gånger diameter delat med faktorn 6 ger maximal effekt i HP som inducern "enkelt" räcker till, detta betyder att man når den effekten med god verkningsgrad (kompressormappen) och det kräver inte något extra flöde/verkningsgrad på turbinsidan (för att kompensera en dålig kompressorverkningsgrad) det betyder även att motorn kan vara av gammal 2v-teknik och "lågkompad".

På det hjul du har är detta c:a 640Hp, min estimering rullar vidare med att om turbinen flödar bra (det är mest exducern som bygger mottryck) samt om motorn har god verkningsgrad så ska man inte bli förvånad ifall verklig effekt blir 15% högre (på denna 736Hp ) Formeln bygger på att man kör 98oktan och väljs E-85 så blir effekten minst 10% till (810Hp) slutligen så är det just i själva inducern (de första 2 millimetrarna) som den verkliga "bromsen" sitter. En sådan sak blir enkel för dig att förstå om du läser på lite angående "vena contracta", då förstår du att en bit in i hjulet har hastighetsskillnaden mellan inkommande luft och hjulets rotation (genom "luffarturbo"- effekten) komprimerat luften så att den får högre densitet. (och därmed kräver mindre utrymme för samma flöde)

Den "vässning" av inducern och vingens tjocklek, som gjorts ger ungefär 5% ytterligare kapacitet (850Hp)

Jag pratar hela tiden effekt på vevaxeln och man kan säga att den motor du har verkar ha extremt bra verkningsgrad (de bromsningar jag sett verkar tyda på det) så jag skulle bli mycket förvånad om vi inte ser 800+ på veven och upptill skulle jag höja på ögon brynen om det vart nära 900Hp - så nånstans där emellan borde det gå att få med aggressiv mapp.......




Jag vet av erfarenhet att körbarheten blir bäst om turbon stryps effektmässigt på själva inducern, samt att avgashuset är något (eller kraftigt) underdimensionerat och kompenseras av en större exducer än brukligt. En uppgradering med ett perfekt utformat billethjul står på önskelistan men det är MYCKET smartare att göra detta efter att man ser hur motorn svarar på befintlig turbo...




Brukar väga sakerna ibland och din "rotor" väger 696gram (Magnus Rydh fick ju en som jag slipat överallt och den väger 629.8gram) hans Core väger 2608gram och din 2770gram




Hela din turbo 8.95kg (med W/G får du kolla själv) och hans 9.95kg, definitivt "raceturbo vikter"


Det ska bli kul o få papper på hur det funkar o sen får man väl gå vidare med updates efter det. Försöker göra det mesta i steg så man verkligen vet hur mycket en turbo, kammar eller portning gjort. Många gånger tror jag att man gör för mycket. Att tex ett portjobb för 20k egentligen inte gav speciellt mycket effekt eller vrid osv. Roligare att se i steg.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010