Volvo 244 / B19A

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Volvo 244 / B19A

Inlägg av mauser240 »

Tjolahopp.

Har köpt en Volvo 244, med B19A, från 1978 och tanken är att det skall byggas nåt slags rallybil av den, ungefär som folkrace.

Har inte hämtat den ännu men förstås skall det spånas om vad som skall göras redan nu. Då till frågorna:

Har inte grejat med 240 äldre än typ -86. Hur skiljer sig dessa gamlingar i fråga om chassi, bromsar och dylikt?

Motorn, vad sitter det för stakar i den? Hållbarhet? Passar M-stakar? Kolvarna, hur är de?

Några problem att kräma ur 300 hk på E85 med en Mitsu 19T och lämpligt sprut?

Tack så länge.
//MartinL
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Volvo 244 / B19A

Inlägg av mauser240 »

Ingen som känner till Volvo 240?

Mest kolvarna och stakarna jag funderar över.
//MartinL
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Volvo 244 / B19A

Inlägg av »

Mest troligt har den inte ventilerade skivor fram och 1030 bakaxel.
I övrigt skiljer ju lite av varje tex styrväxeln är av annan modell på dom äldre axeln från växellåda in i kopplingslamellen har 10 splines fram till hösten 78 sedan 22.
Men istort sett allt går ju flytta över från olika årsmodeller.
Kolvarna är av samma typ som i b21/b23 och bör klara av 300 utan bekymmer om det inte spikar.
Vevstakarna sägs ju vara mjuka som bly (klarar troligen ändå 300hk men river man underdelen kan man ju byta upp sig)
Alla mått är lika som på en M-stake så dom är bara att montera.
Vevaxeln är ju samma i alla b19-b23 (finns med och utan uppspänningshacken)
B19 har 88,9 i borr dvs samma som b20 och är på ca 2 liter och cylinder diametern är det enda som skiljer den från en äldre b21 (osäker på hur tjocka cylinderväggarna är)
Är det något reglemente om motor volym i klassen? Om inte leta upp en b23 i ok skick istället mera volym är alltid trevigt.
I övrigt så har b19 topplock med jutnummer 160 och stora kylkanalerna så den rekomenderas inte och planas mer än 1mm annars lik en 530 topp i kanalerna mm
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Volvo 244 / B19A

Inlägg av mauser240 »

Tack, det var ungefär vad jag behövde veta.

M-stakar ligger och skräpar i garaget så det blir att slänga i dem då.

Inget som begränsar trimning i tänkt klass så det blir turbo och E85 på originalmotorn till att börja med, värre i framtiden ;)

Serien heter "Rokkiralli" (Finland) och påminner om folkrace men det finns skilda klasser för fram- och bakhjulsdrift (icke turbo) samt en skild "sofistikerad" superklass utan säljtvång. Superklassen är rätt fri bara man har koll på säkerheten.

Vi är två tokar / amatörer som grejar med detta och syftet till att börja med är bara att få vara med :)
//MartinL
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Volvo 244 / B19A

Inlägg av »

Okej lät som en trevlig klass dock finns ju chansen att bilarna blir väl dyra utan säljtvång.
Jag har haft 3st 240 från 77 med b19 dom har haft 3:91-1 i slutväxel troligen det i alla med b19 och så sitter det en A kam i den.
Ska det rivas motor och trimma så är mitt råd iaf att leta fram en b21/b23 av nyare årsmodell med topp med mindre kylkanalerna en b21 hittar man iaf i Sverige väldigt lätt för några hundringar och då kan man ju renovera/trimma på sidan om sen bara kastbyta motor.
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Volvo 244 / B19A

Inlägg av mauser240 »

Chansen finns att bilarna blir dyra och det blir säkert även vår med tiden, åtminstone enligt mina mått.

Ligger en B230FT från -98 och skräpar i garaget samt en gammal -405-topp som man kanske kan få liv i så värre kommer det att bli.

A-kammen funkar säkert rätt bra innan man börjar byta utväxlingar.
//MartinL
Skriv svar