Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön jul 22, 2018 7:13 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör nov 25, 2017 12:13 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: fre maj 29, 2015 7:42 pm
Inlägg: 3
Jag har lite problem med bilen. Under vintertid så börjar den bråka med vattennivån. När bilen är kall så är det inga problem, men när den väl blir varm kan vattennivån sjunka från över MAX till halvvägs ner till botten i expansionskärlet. Bilen börjar då varna för låg kylvätskenivå, men när man öppnar expansionskärlet för att fylla på kan vätskenivån öka såpass att det rinner över när man öppnar. Det byggs oftast upp ett ganska hyfsat tryck (det är trögt att skruva upp och det pyser o bubblar rätt duktigt) Ska bilen kunna bygga ett såpass stort tryck i kylsystemet att slangar flexar ut och därmed skapar fickor där mer vatten får plats? Eller var tar allt vatten vägen? Bilen ifråga är en V60 D5.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör nov 25, 2017 1:25 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1449
Kolla korken till expansionkärlet, den skall säkert öppna vid ett visst tryck, typ ett bar. Vattnet expanderar vid ökad temp men förstås så vidgas slangar och dylikt vid ökat tryck och då kan nivån sjunka.

Om nivån alltid är samma vid kall motor fast man kört imellan så försvinner ju inget vatten.

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 26, 2017 12:15 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Inlägg: 80
Ort: Härnösand
Låter tyvärr som sprickor i blocket mellan cylindervägg/vattenkanal. Är dessvärre ett ganska vanligt fel på dessa 5:or då man stött på detta fel ex antal gånger som volvomek. Ger exakt det symptom du beskriver. Brukar tyvärr sällan ”bara” vara toppackningen.

Har du nyligen köpt bilen kanske det finns någon garanti du kan utnyttja?

Mvh Thomas


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 26, 2017 7:09 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: fre maj 29, 2015 7:42 pm
Inlägg: 3
mauser240 skrev:
Kolla korken till expansionkärlet, den skall säkert öppna vid ett visst tryck, typ ett bar. Vattnet expanderar vid ökad temp men förstås så vidgas slangar och dylikt vid ökat tryck och då kan nivån sjunka.

Om nivån alltid är samma vid kall motor fast man kört imellan så försvinner ju inget vatten.


Den tanken har slagit mig också, ska prova byta kork och se om det hjälper.

thomass skrev:
Låter tyvärr som sprickor i blocket mellan cylindervägg/vattenkanal. Är dessvärre ett ganska vanligt fel på dessa 5:or då man stött på detta fel ex antal gånger som volvomek. Ger exakt det symptom du beskriver. Brukar tyvärr sällan ”bara” vara toppackningen.

Har du nyligen köpt bilen kanske det finns någon garanti du kan utnyttja?


Inga garantier, är inte det något som volvo borde ta på någon utökad garanti om det nu skulle visa sig vara det?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 26, 2017 11:46 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Inlägg: 80
Ort: Härnösand
Beror ju alldeles på hur gammal bilen är osv. Och efter garantitiden finns ju goodwill verkstäderna kan ansöka om. =)

Jag skulle först och främst lämnat in bilen för en felsökning så man säkert kan konstatera felet. Verkstäderna brukar ha en vätska med vilken man kan se om avgaser kommer ut i kylsystemet.

Hoppas det ordnar sig och återkom gärna då du hittat felet!

/Thomas


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 27, 2017 12:07 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Inlägg: 2082
Ort: Luleå
tippar åxå på packningen. toppen/blocket rör sig lite mot varandra & packningen skaver in sig i topplocket, mest mellan cyllarna
& då trycker den ned kompression i slitsen mellan fodren. Behöver inte nödvändigtvis vara sprucket blocket.

Den jag gjorde plockades toppen isär & riktplanades. Blocket kontrollerades noga & plockades ihop med ny
packning & bultar. Vet att vår lokala volvo ville pracka på att man var tvungen byta topp men det är snicksnack.

Man gör det inte i en handvändning om man inte är rutinerad :)

_________________
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010