Td04 renovering

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Rasmus
Lite mer laddtryck
Inlägg: 49
Blev medlem: mån feb 06, 2012 1:28 am

Td04 renovering

Inlägg av Rasmus »

Renoverade en td04hl-15g. Markerade axel, kompressorhjul och mutter innan jag tog isär den. När jag skruvade ihop den så kunde jag inte få muttern att stämma med dom andra markeringarna. Det är slipat på muttern sen tidigare. Hur noga är det med balanseringen?
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Td04 renovering

Inlägg av mauser240 »

Det är väldigt noga. Om du är långt ifrån med muttern momentdragen så är en ny balansering det ända rätta. Om det går att få muttern rätt och någorlunda spänd så skulle jag dock smeta ihop skiten med cylinderlåsning och vara nöjd. Det är ju ändå inte nån vidare seriös renovering om du inte byter axeln. Konstigt du inte får det att stämma. Kanske inte var rätt dragen tidigare heller.
//MartinL
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Td04 renovering

Inlägg av Kadett4wd »

Drar du muttern med rätt moment?
Jag tänker man kan vara lite omedvetet försiktig i rädsla att dra av axeln.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Td04 renovering

Inlägg av DreRacing@ »

det är inte så noga, det brukar bli så. mitsu är även 0-ballanserat del för del så om muttern inte sitter exakt som det ska så vil det funka, har gjort detta själv
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 12:35 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Rasmus
Lite mer laddtryck
Inlägg: 49
Blev medlem: mån feb 06, 2012 1:28 am

Re: Td04 renovering

Inlägg av Rasmus »

Hittade lite olika uppgifter om vilket moment muttern skulle dras med. 5-7nm var det många som sa. Jag drog 6nm och har då ca: 45 grader kvar för att markeringarna ska stämma.

Har också läst att delarna är nollbalanserade men eftersom det är slipat ganska mycket i muttern så tror jag att den är balanserad ihop med axeln? Kan inte tänka mig att en mutter skulle ha så mycket obalans i sig?

Turbon ska sitta på en vinterbil så går den ett par tusen mil så är jag nöjd.
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Td04 renovering

Inlägg av Robert Markström »

den lär funka. Har plockat rätt mycket i mitsuaggen 6 inget har rasat för mig ännu. Bara bondrenoveringar :)
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Td04 renovering

Inlägg av Kadett4wd »

Big Al skrev:Bra reportage i senaste bilsport angående bland annat balansering av turbo
Jo just..
Knickedicken mäter hundradelar med skjutmått. :doh:
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Td04 renovering

Inlägg av mauser240 »

Om du vill ha det lite mera rätt så ta och slipa av muttern i bakkant tills du får det att stämma. Eller dra med våld om du vågar ;)
//MartinL
Rasmus
Lite mer laddtryck
Inlägg: 49
Blev medlem: mån feb 06, 2012 1:28 am

Re: Td04 renovering

Inlägg av Rasmus »

Robert Markström skrev:den lär funka. Har plockat rätt mycket i mitsuaggen 6 inget har rasat för mig ännu. Bara bondrenoveringar :)
Det låter bra :) har du markerat allt innan och fått det att stämma eller bara skruvat ihop allt?
mauser240 skrev:Om du vill ha det lite mera rätt så ta och slipa av muttern i bakkant tills du får det att stämma. Eller dra med våld om du vågar ;)
6nm + 45 grader blir nog inte så bra :)
Rasmus
Lite mer laddtryck
Inlägg: 49
Blev medlem: mån feb 06, 2012 1:28 am

Re: Td04 renovering

Inlägg av Rasmus »

Kadett4wd skrev:
Big Al skrev:Bra reportage i senaste bilsport angående bland annat balansering av turbo
Jo just..
Knickedicken mäter hundradelar med skjutmått. :doh:
Kul att du sa det. Jag mätte axelns diameter med micrometer till 7.49mm där lagren sitter. Eftersom ett skjutmått är smalare så kontrollmätte jag med ett mitutoyo skjutmått och fick det till 7.49 där med. Tror att en ny axel är 7.50mm?

Men jag håller med dig. Man mäter inte hundradelar med skjutmått om man inte har en tiondel eller mer i tolerans :)

Har bilsport tidningen hemma men inte hunnit läsa den än.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Td04 renovering

Inlägg av The »

Ett vanligt missförstånd är att digitala skjutmått har högre noggrannhet än ett analogt. Blir väl kanske så när man får den där hundradelsupplösningen I en display..
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Td04 renovering

Inlägg av Kadett4wd »

Ja hundradelar står där, men man får ju egentligen bara hint om hur nära man är till sin tiondel.
Har man nånsin gått en mätkurs för kvalificerad mätning enligt vissa standarder(Iso9001 exempelvis, men bilindustrin har en högre standard: ISO/TS16949) så vet man att hundradelar mäter man med mikrometer och tiondelar med skjutmått.
och, invändig mätning med ett vanligt skjutmått så kan man med ganska stor säkerhet säga man mäter varannan tiondel *lol*

Angående mutterns innerdiam, man mäter ju inte gängorna på 'spetsen' av gängan som görs på bilderna i blaskan.
Man mäter dem på 'flanken'.
Mao med en gängtolk.
Det finns olika profiler på olika gängtappar/gängsnitt/gängskär/gängfräs, en del 'toppar' gängan, en del inte.

Så, reportaget var bra, det visar hur pass 'seriösa' många turbotrimmare verkligen är.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
chrillekrakan
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: fre dec 02, 2016 12:50 pm

Re: Td04 renovering

Inlägg av chrillekrakan »

Kadett4wd skrev:
Big Al skrev:Bra reportage i senaste bilsport angående bland annat balansering av turbo
Jo just..
Knickedicken mäter hundradelar med skjutmått. :doh:
Förklaringen kan ju vara så enkel som att du inte ens läst vad som står i tidningen eller att dina glasögon inte är helt hundra? Det är 3 olika mått 6.02/6.18 och OEM 5.97mm. Vem som helst kan se att det inte handlar om hundradelar, vi kan väl inte klandra Martin eller bilsport för att skjutmåttet råkar VISA hundradelar?
Det som mättes med skjutmått var ett enkelt sätt att på bild visa hur det skiljer i en batch med muttrar och att det på saker som är oerhört viktiga för precisionen (så att axelpaketet blir rakt när det dras ihop) skiljer så här pass mycket. OBSERVERA man kontrollerar INTE muttrarna på det här sättet men det funkar utmärkt för Bilsports läsare att se hur det skiljer tiondelar på muttarra i samma batch och att de då BORDE kunna förstå att saken med att montera ihop en turbo kan bli problematisk.
För övrigt kan man ställa sig frågan vilken ANNAN turbotrimmare som känner till dessa problem- för om man inte vore extremt noggrann med att kontrollera att axelpaketet verkligen blir rakt-så skulle felet på muttrarna aldrig ha upptäckts - Så, varsågod ring nu runt o fråga dina andra "turbogurus" hur de gör när de monterar ihop turbon!?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Td04 renovering

Inlägg av Kadett4wd »

Haha...
En postare... undrar jag ;)
Hursom... en hel del vet om bekymret.
Har ju till och med publicerats tidigare i bilsport.

Och jag skulle vilja se den jöns som lyckas med exakt samma tumtryck på skjutmåttet.
Som för övrigt säkerligen aldrig kalibrerats.

Det är bara ren okunskap att påstå att man kan mäta på detta vis.

Seså... tjafsa vidare :)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar