Sida 1 av 3

Td04 renovering

Postat: mån dec 11, 2017 1:46 am
av Rasmus
Renoverade en td04hl-15g. Markerade axel, kompressorhjul och mutter innan jag tog isär den. När jag skruvade ihop den så kunde jag inte få muttern att stämma med dom andra markeringarna. Det är slipat på muttern sen tidigare. Hur noga är det med balanseringen?

Re: Td04 renovering

Postat: mån dec 11, 2017 4:54 am
av mauser240
Det är väldigt noga. Om du är långt ifrån med muttern momentdragen så är en ny balansering det ända rätta. Om det går att få muttern rätt och någorlunda spänd så skulle jag dock smeta ihop skiten med cylinderlåsning och vara nöjd. Det är ju ändå inte nån vidare seriös renovering om du inte byter axeln. Konstigt du inte får det att stämma. Kanske inte var rätt dragen tidigare heller.

Re: Td04 renovering

Postat: mån dec 11, 2017 5:08 am
av Kadett4wd
Drar du muttern med rätt moment?
Jag tänker man kan vara lite omedvetet försiktig i rädsla att dra av axeln.

Re: Td04 renovering

Postat: mån dec 11, 2017 2:56 pm
av DreRacing@
det är inte så noga, det brukar bli så. mitsu är även 0-ballanserat del för del så om muttern inte sitter exakt som det ska så vil det funka, har gjort detta själv

Postat: mån dec 11, 2017 3:30 pm
av Big Al
-

Re: Td04 renovering

Postat: mån dec 11, 2017 5:23 pm
av Rasmus
Hittade lite olika uppgifter om vilket moment muttern skulle dras med. 5-7nm var det många som sa. Jag drog 6nm och har då ca: 45 grader kvar för att markeringarna ska stämma.

Har också läst att delarna är nollbalanserade men eftersom det är slipat ganska mycket i muttern så tror jag att den är balanserad ihop med axeln? Kan inte tänka mig att en mutter skulle ha så mycket obalans i sig?

Turbon ska sitta på en vinterbil så går den ett par tusen mil så är jag nöjd.

Re: Td04 renovering

Postat: mån dec 11, 2017 5:30 pm
av Robert Markström
den lär funka. Har plockat rätt mycket i mitsuaggen 6 inget har rasat för mig ännu. Bara bondrenoveringar :)

Re: Td04 renovering

Postat: mån dec 11, 2017 6:31 pm
av Kadett4wd
Big Al skrev:Bra reportage i senaste bilsport angående bland annat balansering av turbo
Jo just..
Knickedicken mäter hundradelar med skjutmått. :doh:

Re: Td04 renovering

Postat: mån dec 11, 2017 7:52 pm
av mauser240
Om du vill ha det lite mera rätt så ta och slipa av muttern i bakkant tills du får det att stämma. Eller dra med våld om du vågar ;)

Re: Td04 renovering

Postat: mån dec 11, 2017 9:04 pm
av Rasmus
Robert Markström skrev:den lär funka. Har plockat rätt mycket i mitsuaggen 6 inget har rasat för mig ännu. Bara bondrenoveringar :)
Det låter bra :) har du markerat allt innan och fått det att stämma eller bara skruvat ihop allt?
mauser240 skrev:Om du vill ha det lite mera rätt så ta och slipa av muttern i bakkant tills du får det att stämma. Eller dra med våld om du vågar ;)
6nm + 45 grader blir nog inte så bra :)

Re: Td04 renovering

Postat: mån dec 11, 2017 11:45 pm
av Rasmus
Kadett4wd skrev:
Big Al skrev:Bra reportage i senaste bilsport angående bland annat balansering av turbo
Jo just..
Knickedicken mäter hundradelar med skjutmått. :doh:
Kul att du sa det. Jag mätte axelns diameter med micrometer till 7.49mm där lagren sitter. Eftersom ett skjutmått är smalare så kontrollmätte jag med ett mitutoyo skjutmått och fick det till 7.49 där med. Tror att en ny axel är 7.50mm?

Men jag håller med dig. Man mäter inte hundradelar med skjutmått om man inte har en tiondel eller mer i tolerans :)

Har bilsport tidningen hemma men inte hunnit läsa den än.

Re: Td04 renovering

Postat: tis dec 12, 2017 5:26 am
av The
Ett vanligt missförstånd är att digitala skjutmått har högre noggrannhet än ett analogt. Blir väl kanske så när man får den där hundradelsupplösningen I en display..

Re: Td04 renovering

Postat: tis dec 12, 2017 5:39 am
av Kadett4wd
Ja hundradelar står där, men man får ju egentligen bara hint om hur nära man är till sin tiondel.
Har man nånsin gått en mätkurs för kvalificerad mätning enligt vissa standarder(Iso9001 exempelvis, men bilindustrin har en högre standard: ISO/TS16949) så vet man att hundradelar mäter man med mikrometer och tiondelar med skjutmått.
och, invändig mätning med ett vanligt skjutmått så kan man med ganska stor säkerhet säga man mäter varannan tiondel *lol*

Angående mutterns innerdiam, man mäter ju inte gängorna på 'spetsen' av gängan som görs på bilderna i blaskan.
Man mäter dem på 'flanken'.
Mao med en gängtolk.
Det finns olika profiler på olika gängtappar/gängsnitt/gängskär/gängfräs, en del 'toppar' gängan, en del inte.

Så, reportaget var bra, det visar hur pass 'seriösa' många turbotrimmare verkligen är.

Re: Td04 renovering

Postat: tis dec 12, 2017 2:18 pm
av chrillekrakan
Kadett4wd skrev:
Big Al skrev:Bra reportage i senaste bilsport angående bland annat balansering av turbo
Jo just..
Knickedicken mäter hundradelar med skjutmått. :doh:
Förklaringen kan ju vara så enkel som att du inte ens läst vad som står i tidningen eller att dina glasögon inte är helt hundra? Det är 3 olika mått 6.02/6.18 och OEM 5.97mm. Vem som helst kan se att det inte handlar om hundradelar, vi kan väl inte klandra Martin eller bilsport för att skjutmåttet råkar VISA hundradelar?
Det som mättes med skjutmått var ett enkelt sätt att på bild visa hur det skiljer i en batch med muttrar och att det på saker som är oerhört viktiga för precisionen (så att axelpaketet blir rakt när det dras ihop) skiljer så här pass mycket. OBSERVERA man kontrollerar INTE muttrarna på det här sättet men det funkar utmärkt för Bilsports läsare att se hur det skiljer tiondelar på muttarra i samma batch och att de då BORDE kunna förstå att saken med att montera ihop en turbo kan bli problematisk.
För övrigt kan man ställa sig frågan vilken ANNAN turbotrimmare som känner till dessa problem- för om man inte vore extremt noggrann med att kontrollera att axelpaketet verkligen blir rakt-så skulle felet på muttrarna aldrig ha upptäckts - Så, varsågod ring nu runt o fråga dina andra "turbogurus" hur de gör när de monterar ihop turbon!?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Td04 renovering

Postat: tis dec 12, 2017 2:49 pm
av Kadett4wd
Haha...
En postare... undrar jag ;)
Hursom... en hel del vet om bekymret.
Har ju till och med publicerats tidigare i bilsport.

Och jag skulle vilja se den jöns som lyckas med exakt samma tumtryck på skjutmåttet.
Som för övrigt säkerligen aldrig kalibrerats.

Det är bara ren okunskap att påstå att man kan mäta på detta vis.

Seså... tjafsa vidare :)