Martin skrev så här:

Hej!
Jag har läst tråden. Första frågan till Rasmus: har du bytt någonting på axelpaketet? (ett axelpaket innefattar i turordning från varma sidan, turbinhjul/axel/ thrustkomponenter 1-4st/
kompressorhjul/mutter)
OM du INTE har bytt något> kasta bort din momentnyckel och dra till markeringen! OBS! man måste dra med ett T-handtag samtidigt som man håller fast kompressorhjulet med andra handen (turbinhjulets "mutter" kan du spänna fast i ett skruvstäd) Har du riktigt stor vana att dra åt liknande saker (typ vipparmsmuttrar) och skruvar dagligen så att du har starka händer så kan du dra med en ringnyckel genom att "hålla emot" med tummen så att det inte blir någon kraft som drar muttern i sidled enligt grön pil (alltså ENDAST en roterande rörelse)
Det är oerhört viktigt att det inte ligger skräp på de ytor som markeras med röda pilar, av samma orsak får det inte vara dålig precision på parallelliteten hos de inblandade komponenterna minsta lilla avvikelse här inne gör stor skillnad på hjulets periferi (den blåa pilen) och kommer att förstöra den dynamiska utbalanseringen (det kan räcka med ett tusch-streck på thrust-flingern mot kompressorhjulet för att det ska bli en obalans som inte accepteras i en VSR maskin)
I tråden fanns det flera som hittat på att man kan dra ihop det lite hur som, jag kan varna för detta! Den slipning som syns på muttrarna är en kompensation för den "krokighet" som blir på axelpaketet när ett "proffs" har dragit ihop turbon. Alla delar (eller åtminstone de delar som kan skapa skadlig obalans) ÄR (mycket riktigt) balanserade individuellt (på i stort sett ALLA turbos) men detta betyder bevisligen inte att balansen blir bra på den kompletta axeln (detta beror på att det inte är rakt till 100%) OM det skulle ha varit nog med grundbalanseringen så hade det inte behövts slipas på muttrarna! Mauser 240 skriver ganska bra i sitt första inlägg men alldeles galet i sitt andra (det är knappt så att jag, med all vana, vågar slipa där på en mutter) Nu kommer en förklaring hur man kan fuska
OM Rasmus har bytt NÅGOT (exempelvis thrust-collar som för övrigt också BÖR markeras när man tar isär) så går det ju inte att vara säker på att den "nya" är lika hög/lång (tillverkarna har högre krav på parallellitet än tolerans på övriga mått, så ibland har höjden blivit fel för att uppfylla det viktigaste kravet ) och då kommer ju inte muttern att hamna i samma markerade läge! För att återanvända den VSR-balanserade (slipade) muttern ska han antingen svarva den rund eller åtminstone slipa av lika mycket på andra sidan (visuellt) Det blir alltså större chans att obalansen inte går överstyr om åtminstone mutter är nära "nollbalans" i stället för helt fel-balanserad.
Slutligen får jag väl lov att förklara dessa muttrar. Kadetten har hittat på att någon (jag) mäter muttrar med skjutmått och då syftar vi på gängorna NÄÄÄÄ, jag har aldrig gjort det! Jag har konstaterat att i batcher av muttrar så finns det avvikelser (även Garrett original rep-sats) Axelpaketet blir alltså krokigt hur man än försöker och detta kommer att "tvinga" folk till att VSR-balansera och eftersom tillverkarna inte vill att privatpersoner skall skruva med deras turbos så är de inte särskilt noga med precisionen på dessa. Skjutmåttet i Bilsport är alltså enbart till för att visa läsarna hur dålig precision det är på muttrarna----- inte för att "mäta" vilken mutter som är OK- Capiche?
Även svar på varför gängan kan "sabba" (DRE frågade) när inte gängan är av särskild precision så kan muttern röra sig fritt i sidled enligt grön pil och varje gång man skruvar ihop så blir paketet krokigt åt "random" håll. Detta blir ännu knepigare än när muttrarna enbart är "sneda" (som på Garrett)
Det kostar inte så många hundra att balansera en turbo (finns t.o.m. Ebay-tjänster som erbjuder balansering) tycker man att det är "smart " att åka obalanserat så behöver man väl inte rekommendera andra att göra det? Kanske man ska skita i att balansera hjulen på bilen också (den kommer säkert att hålla tusentals mil ändå) finns det en viss "för stor" obalans kvar så kommer naturligtvis turbon att funka men ju mer man trimmar och pressar turbon desto större risk blir det för "omgående" ras (lånar du ut bilen till farmor så är chansen störst att det håller rätt länge)