Sida 2 av 3

Re: Td04 renovering

Postat: tis dec 12, 2017 3:39 pm
av The
6,02 & 5.97 skiljer 5 hundringar där, men kan lika gärna vara 2..

Re: Td04 renovering

Postat: tis dec 12, 2017 4:47 pm
av whilliam
@ The
"6,02 & 5.97 skiljer 5 hundringar där, men kan lika gärna vara 2.."

Exakt! Men varför sluta där för hur mycket skiljer det till nästa mutter på 6.18mm ? Allvarligt? Hur svårt kan det vara för en vuxen människa att se på bilden i reportaget att det handlar om att visa hur det skiljer TIONDELAR på en Batch av muttrar. Det står ingenstans att man ska mäta muttrar så här och det görs inte heller. Däremot är det ett utmärkt sätt att på en bild visa detta för läsaren.

@ Kadett4wd
"Och jag skulle vilja se den jöns som lyckas med exakt samma tumtryck på skjutmåttet.
Som för övrigt säkerligen aldrig kalibrerats."

Det är ju såklart svårt/omöjligt men med tanke på hur du brukar skriva vilket otroligt motoröra du besitter "känslan" så om NÅGON skulle klara det så är det nog du?
Jag känner Martin sedan början av 2000-talet och han trimmade sin första moppe ungefär samtidigt som du vande dig av med blöjor. :D Tror du inte han begriper hur man använder ett skjutmått?

Läs gärna inläggen innan det postas konstiga svar, det blir jättetråkigt för oss "rookies" att hålla på med konstiga bataljer i stället för sakliga inlägg.

Hälsningar från en trött Whilliam

Re: Td04 renovering

Postat: tis dec 12, 2017 5:07 pm
av chrillekrakan
Bara för att man själv hittar på massa saker att skriva på nätet, ja rent av "ljuger" så behöver det inte betyda att andra människor far med osanning. lite av problemet som uppstår med den taktik du har (verkar som att du är ute efter att hävda dig själv och hur duktig du är) är att: du hänvisar själv till google (i flera trådar har jag sett hur du på ett "förnedrande sätt" uppmanar folk att "lära sig" googla)
Förstår du då inte att när en Googlesökning görs så kommer man in även på dina trådar? Kanske är bättre att du helt enkelt håller käften när det är saker du inte begriper dig på? (eller åtminstone kunde vara så pass ödmjuk så att du skriver "jag TROR" eller "jag har hört" när du kläcker ur dig saker som "ploppar upp" i din skalle) Vet du en sak? Bara för att nån har skrivit nåt på internet så MÅSTE man inte kommentera!

Det verkar som att du skriver som du gör för att du vill klanka på Martin men du är så pass klantig så att du tar upp något som du inte hajat/kollat (varför inte bara göra det enkelt o klaga på hur ful han är eller nåt sånt??)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Td04 renovering

Postat: tis dec 12, 2017 5:13 pm
av Kadett4wd
Tack för kvällens underhållning Whilliam.
Du gör lösa antaganden riktigt skojiga, Det är lite svårt att 'höra' mått på en axel eller liknande ;)

Jag tyckte jag var ganska saklig angånde hur man mäter mått enligt iso standarder, men det verkar inte räcka.
Det är iallafall sånt man får gå kurser om(eller interna utbildningar) som NC operatör då företag skall certifieras mot olika ISO standarder.
Är man utomstående så är det svårt att förstå antar jag :)

Men det är väldigt strikta regler hur saker ska skötas mot bilindustrin som kör ISO16249:
Där skall det föras mätprotokoll på olika nivåer enligt olika klassningar.(olika delar på en bil har olika höga klassningar beroende på om det är fara för liv och lem etc etc)
Allt ska mätas vid 20grader plus(celsius)
Handhavande med mätinstrument.
Mätinstrumentens repeterbarhet.
Krav på renlighet vid mätning
mm mm.

Ps,,
Jag är född 1970 ;)
I övrigt ta en tupplur vetja, då piggnar du till.

Re: Td04 renovering

Postat: tis dec 12, 2017 6:07 pm
av whilliam
Hej igen!
Tror det är tur att detta ligger å allmänt, för nån saklighet verkar det inte handla om?
Tack för kvällens underhållning Whilliam.
Du gör lösa antaganden riktigt skojiga, Det är lite svårt att 'höra' mått på en axel eller liknande ;)
Ingen annan på detta forum (vad jag läst) framhäver sig själv så som du och är din läsfårståelse på sådan låg nivå att du tolkar mitt inlägg så som att du skulle lyssna dig till ett mått, ja då visar det ju bara att du kanske inte är så himla duktig som du tror? Jag har sett inlägg du skrivit som är riktiga och sakliga, så en hel del kunskap besitter du. MEN har med tiden sett att man måste sålla och tolka det du skriver för en del saker är helt uppåt väggarna och det kanske du förstår att det blir jobbigt för oss "nya"
Jag tyckte jag var ganska saklig angånde hur man mäter mått enligt iso standarder, men det verkar inte räcka.
Det är iallafall sånt man får gå kurser om(eller interna utbildningar) som NC operatör då företag skall certifieras mot olika ISO standarder.
Är man utomstående så är det svårt att förstå antar jag :)
Visst var du saklig men det handlar ju inte alls om detta, du började med att påstå att man mätte hundradelar i Bilsport och det är ju något du har fått om bakfoten! Återigen: innan du svarar så läs gärna inlägget och om du läser mitt inlägg ovanför så ser du att det mättes TIONDELAR (fast skjutmått råkar "visa" hundradelar också) Du har helt enkelt missuppfattat vad det stod i Bilsport och det är väl inget ont i det men nu verkar det som att du i stället för att "erkänna" att du missuppfattat ska "skyla över" ditt misstag genom en massa tekniska uppgifter?
Jag är född 1970 ;)
He-he..... Till skillnad från hur du verkar göra så kollade jag detta INNAN jag blandade in blöjor :D och martin jackade kolven på sin första moppe 1972 så det verkar ju ligga ganska rätt i tiden?

Lite piggare Whilliam (tack för tipset)

Re: Td04 renovering

Postat: tis dec 12, 2017 6:14 pm
av Kadett4wd
Liiite ironisk var jag iofs då jag skrev det om höra mått ;)

Seså, flame on.
Jag avviker då det inte leder nånvart.
Ring mig om det är nåt.

Re: Td04 renovering

Postat: tis dec 12, 2017 8:36 pm
av The
Är högre ålder synonymt med kunskap?

Re: Td04 renovering

Postat: tis dec 12, 2017 9:07 pm
av whilliam
Frågar du mig Torbjörn? Om jag får gissa så är vi båda runt 40 och för din del så är jag rätt säker på att svaret är JA!
Tror du själv kan hålla med om att du besitter en större kunskap nu än i tonåren?
För övrigt är väl inte allmän motorteknik på Sävar det bästa stället att få ett bra svar på sånt :hihi:
Och om du analyserar vad jag skrev så är det inte den höga åldern det syftas på utan det antal år man har i "bagaget" inom motorteknik som jag ville lyfta fram.

Ska jag fråga Martin vad som trådskaparen behöver veta? (trodde det var det viktiga här?)

Hälsningar Whilliam

Re: Td04 renovering

Postat: tis dec 12, 2017 9:32 pm
av DreRacing@
hur blir axeln sned av att muttern inte har exakt mått?

Re: Td04 renovering

Postat: tis dec 12, 2017 9:59 pm
av mauser240
whilliam, trådskaparen frågade hur noga det är med balanseringen och svaret på en sådan fråga brukar lyda: "hur långt är ett snöre?". Sedan vart det tal om att hålla några tusen mil och det tror jag nog agget kan tänkas göra fast muttern står 45 grader fel. Så där har han nog fått svar. Men fråga gärna Martin (inte mig) ändå.

Angående skjutmått så minns jag en gång för länge sedan när jag testade ett billigt analogt på lite shimsbitar. Efter att jag fått "kalibrera" mig mot en shimsbit av känt mått kastade mätvärdet under ett par hundringar. Skjutmåttet visade i.o.f.s. fel men i princip lika mycket varje gång. Dock inte samma sak som att mäta gängor.

Re: Td04 renovering

Postat: tis dec 12, 2017 11:47 pm
av whilliam
Martin skrev så här:

Bild
Hej!
Jag har läst tråden. Första frågan till Rasmus: har du bytt någonting på axelpaketet? (ett axelpaket innefattar i turordning från varma sidan, turbinhjul/axel/ thrustkomponenter 1-4st/
kompressorhjul/mutter)
OM du INTE har bytt något> kasta bort din momentnyckel och dra till markeringen! OBS! man måste dra med ett T-handtag samtidigt som man håller fast kompressorhjulet med andra handen (turbinhjulets "mutter" kan du spänna fast i ett skruvstäd) Har du riktigt stor vana att dra åt liknande saker (typ vipparmsmuttrar) och skruvar dagligen så att du har starka händer så kan du dra med en ringnyckel genom att "hålla emot" med tummen så att det inte blir någon kraft som drar muttern i sidled enligt grön pil (alltså ENDAST en roterande rörelse)
Det är oerhört viktigt att det inte ligger skräp på de ytor som markeras med röda pilar, av samma orsak får det inte vara dålig precision på parallelliteten hos de inblandade komponenterna minsta lilla avvikelse här inne gör stor skillnad på hjulets periferi (den blåa pilen) och kommer att förstöra den dynamiska utbalanseringen (det kan räcka med ett tusch-streck på thrust-flingern mot kompressorhjulet för att det ska bli en obalans som inte accepteras i en VSR maskin)

I tråden fanns det flera som hittat på att man kan dra ihop det lite hur som, jag kan varna för detta! Den slipning som syns på muttrarna är en kompensation för den "krokighet" som blir på axelpaketet när ett "proffs" har dragit ihop turbon. Alla delar (eller åtminstone de delar som kan skapa skadlig obalans) ÄR (mycket riktigt) balanserade individuellt (på i stort sett ALLA turbos) men detta betyder bevisligen inte att balansen blir bra på den kompletta axeln (detta beror på att det inte är rakt till 100%) OM det skulle ha varit nog med grundbalanseringen så hade det inte behövts slipas på muttrarna! Mauser 240 skriver ganska bra i sitt första inlägg men alldeles galet i sitt andra (det är knappt så att jag, med all vana, vågar slipa där på en mutter) Nu kommer en förklaring hur man kan fuska

OM Rasmus har bytt NÅGOT (exempelvis thrust-collar som för övrigt också BÖR markeras när man tar isär) så går det ju inte att vara säker på att den "nya" är lika hög/lång (tillverkarna har högre krav på parallellitet än tolerans på övriga mått, så ibland har höjden blivit fel för att uppfylla det viktigaste kravet ) och då kommer ju inte muttern att hamna i samma markerade läge! För att återanvända den VSR-balanserade (slipade) muttern ska han antingen svarva den rund eller åtminstone slipa av lika mycket på andra sidan (visuellt) Det blir alltså större chans att obalansen inte går överstyr om åtminstone mutter är nära "nollbalans" i stället för helt fel-balanserad.

Slutligen får jag väl lov att förklara dessa muttrar. Kadetten har hittat på att någon (jag) mäter muttrar med skjutmått och då syftar vi på gängorna NÄÄÄÄ, jag har aldrig gjort det! Jag har konstaterat att i batcher av muttrar så finns det avvikelser (även Garrett original rep-sats) Axelpaketet blir alltså krokigt hur man än försöker och detta kommer att "tvinga" folk till att VSR-balansera och eftersom tillverkarna inte vill att privatpersoner skall skruva med deras turbos så är de inte särskilt noga med precisionen på dessa. Skjutmåttet i Bilsport är alltså enbart till för att visa läsarna hur dålig precision det är på muttrarna----- inte för att "mäta" vilken mutter som är OK- Capiche?
Även svar på varför gängan kan "sabba" (DRE frågade) när inte gängan är av särskild precision så kan muttern röra sig fritt i sidled enligt grön pil och varje gång man skruvar ihop så blir paketet krokigt åt "random" håll. Detta blir ännu knepigare än när muttrarna enbart är "sneda" (som på Garrett)

Det kostar inte så många hundra att balansera en turbo (finns t.o.m. Ebay-tjänster som erbjuder balansering) tycker man att det är "smart " att åka obalanserat så behöver man väl inte rekommendera andra att göra det? Kanske man ska skita i att balansera hjulen på bilen också (den kommer säkert att hålla tusentals mil ändå) finns det en viss "för stor" obalans kvar så kommer naturligtvis turbon att funka men ju mer man trimmar och pressar turbon desto större risk blir det för "omgående" ras (lånar du ut bilen till farmor så är chansen störst att det håller rätt länge)

Re: Td04 renovering

Postat: tis dec 12, 2017 11:49 pm
av The
Går inte så bra att länka till din hårddisk

Postat: tis dec 12, 2017 11:59 pm
av Big Al
-

Re: Td04 renovering

Postat: ons dec 13, 2017 12:03 am
av whilliam
Bild

Provar så här då? behöver nog inte påminna om att jag inte är så bra på detta;-)

Re: Td04 renovering

Postat: tor dec 14, 2017 2:23 am
av Rasmus
whilliam skrev:Martin skrev så här:


Hej!
Jag har läst tråden. Första frågan till Rasmus: har du bytt någonting på axelpaketet? (ett axelpaket innefattar i turordning från varma sidan, turbinhjul/axel/ thrustkomponenter 1-4st/
kompressorhjul/mutter)
OM du INTE har bytt något> kasta bort din momentnyckel och dra till markeringen! OBS! man måste dra med ett T-handtag samtidigt som man håller fast kompressorhjulet med andra handen (turbinhjulets "mutter" kan du spänna fast i ett skruvstäd) Har du riktigt stor vana att dra åt liknande saker (typ vipparmsmuttrar) och skruvar dagligen så att du har starka händer så kan du dra med en ringnyckel genom att "hålla emot" med tummen så att det inte blir någon kraft som drar muttern i sidled enligt grön pil (alltså ENDAST en roterande rörelse)
Det är oerhört viktigt att det inte ligger skräp på de ytor som markeras med röda pilar, av samma orsak får det inte vara dålig precision på parallelliteten hos de inblandade komponenterna minsta lilla avvikelse här inne gör stor skillnad på hjulets periferi (den blåa pilen) och kommer att förstöra den dynamiska utbalanseringen (det kan räcka med ett tusch-streck på thrust-flingern mot kompressorhjulet för att det ska bli en obalans som inte accepteras i en VSR maskin)

I tråden fanns det flera som hittat på att man kan dra ihop det lite hur som, jag kan varna för detta! Den slipning som syns på muttrarna är en kompensation för den "krokighet" som blir på axelpaketet när ett "proffs" har dragit ihop turbon. Alla delar (eller åtminstone de delar som kan skapa skadlig obalans) ÄR (mycket riktigt) balanserade individuellt (på i stort sett ALLA turbos) men detta betyder bevisligen inte att balansen blir bra på den kompletta axeln (detta beror på att det inte är rakt till 100%) OM det skulle ha varit nog med grundbalanseringen så hade det inte behövts slipas på muttrarna! Mauser 240 skriver ganska bra i sitt första inlägg men alldeles galet i sitt andra (det är knappt så att jag, med all vana, vågar slipa där på en mutter) Nu kommer en förklaring hur man kan fuska

OM Rasmus har bytt NÅGOT (exempelvis thrust-collar som för övrigt också BÖR markeras när man tar isär) så går det ju inte att vara säker på att den "nya" är lika hög/lång (tillverkarna har högre krav på parallellitet än tolerans på övriga mått, så ibland har höjden blivit fel för att uppfylla det viktigaste kravet ) och då kommer ju inte muttern att hamna i samma markerade läge! För att återanvända den VSR-balanserade (slipade) muttern ska han antingen svarva den rund eller åtminstone slipa av lika mycket på andra sidan (visuellt) Det blir alltså större chans att obalansen inte går överstyr om åtminstone mutter är nära "nollbalans" i stället för helt fel-balanserad.

Slutligen får jag väl lov att förklara dessa muttrar. Kadetten har hittat på att någon (jag) mäter muttrar med skjutmått och då syftar vi på gängorna NÄÄÄÄ, jag har aldrig gjort det! Jag har konstaterat att i batcher av muttrar så finns det avvikelser (även Garrett original rep-sats) Axelpaketet blir alltså krokigt hur man än försöker och detta kommer att "tvinga" folk till att VSR-balansera och eftersom tillverkarna inte vill att privatpersoner skall skruva med deras turbos så är de inte särskilt noga med precisionen på dessa. Skjutmåttet i Bilsport är alltså enbart till för att visa läsarna hur dålig precision det är på muttrarna----- inte för att "mäta" vilken mutter som är OK- Capiche?
Även svar på varför gängan kan "sabba" (DRE frågade) när inte gängan är av särskild precision så kan muttern röra sig fritt i sidled enligt grön pil och varje gång man skruvar ihop så blir paketet krokigt åt "random" håll. Detta blir ännu knepigare än när muttrarna enbart är "sneda" (som på Garrett)

Det kostar inte så många hundra att balansera en turbo (finns t.o.m. Ebay-tjänster som erbjuder balansering) tycker man att det är "smart " att åka obalanserat så behöver man väl inte rekommendera andra att göra det? Kanske man ska skita i att balansera hjulen på bilen också (den kommer säkert att hålla tusentals mil ändå) finns det en viss "för stor" obalans kvar så kommer naturligtvis turbon att funka men ju mer man trimmar och pressar turbon desto större risk blir det för "omgående" ras (lånar du ut bilen till farmor så är chansen störst att det håller rätt länge)
Turbinhjul/axel, kompressorhjul, mutter och själva lagerdelen/huset är det jag har kvar sen tidigare. Allt annat däremellan är utbytt. Allt blev rengjort noga vid monteringen. Som du säger måste det skilja på höjden på delarna.

Turbin - och kompressorhjul kan jag få "rätt" i förhållande till varandra, men muttern hamnar fel. Fick med en ny mutter i renoveringssatsen men den är vänstergängad, det är inte axeln tyvärr.

Det är så klart omöjligt att svara på, men om jag sätter ihop den som den är nu tror du att den rasar direkt eller kan den hålla ett par tusen mil? Den blir ju självklart inte lika bra som en ny.