Turbo konvertera Ford 3,8L V6 ?
Turbo konvertera Ford 3,8L V6 ?
Någon som turbo konverterat Ford Essex 3,8L V6:a ?
Verkar sjukt stabilt byggd, nästan som en diesel med plan topp och förbräningsrummet i kolven.
Kompförållande 8,6:1 och en orginal effekt på 150hk 300nm. Borde väl gå att plocka ur en litereffekt på 100hk utan att stressa den alltför mycket?
Verkar sjukt stabilt byggd, nästan som en diesel med plan topp och förbräningsrummet i kolven.
Kompförållande 8,6:1 och en orginal effekt på 150hk 300nm. Borde väl gå att plocka ur en litereffekt på 100hk utan att stressa den alltför mycket?
Re: Turbo konvertera Ford 3,8L V6 ?
Det går att turbokonvertera det mesta. Problemet är väl att hålla dem vid liv sen när det börjar gå sönder saker. Räcke ju med så lite innan man kanske skrotar hela motorn och det är ju inte direkt så att man åker ut på skroten och hämtar en ny motor.
Det är ju det som är fördelen med att hålla på med gångbara motorer, det behöver ju inte vara så att de är bättre på nåt vis utan tillgången på delar är så god att man kan hålla på och bygga i det oändliga och delar klickar man hem sittandes i soffan. Okej, det kan man göra till vis del med essex delar också men det var mest poängen jag är ute efter.
Det är ju det som är fördelen med att hålla på med gångbara motorer, det behöver ju inte vara så att de är bättre på nåt vis utan tillgången på delar är så god att man kan hålla på och bygga i det oändliga och delar klickar man hem sittandes i soffan. Okej, det kan man göra till vis del med essex delar också men det var mest poängen jag är ute efter.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Turbo konvertera Ford 3,8L V6 ?
borde finnas bättre motorer i dag om man ska byta ut allt ? vad ska du ha den till?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Turbo konvertera Ford 3,8L V6 ?
Är de inte den som 24v topparna från Scorpio cossien passar på? Om så tror jag Skogenracing gänget provat.. 2.9orna får dom ju bra flås ur med enkla medel i alla fall.
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Re: Turbo konvertera Ford 3,8L V6 ?
Sant! 3.8L V6an är väl inte jätte vanlig i Sverige och custom delar från usa är dyra. Men blir det generalras kan man ju alltid lägga i en Ford 5.0L om jag fattat rätt så är det typ samma fast med två cylindrar tillStefanM skrev:Det går att turbokonvertera det mesta. Problemet är väl att hålla dem vid liv sen när det börjar gå sönder saker. Räcke ju med så lite innan man kanske skrotar hela motorn och det är ju inte direkt så att man åker ut på skroten och hämtar en ny motor.
Det är ju det som är fördelen med att hålla på med gångbara motorer, det behöver ju inte vara så att de är bättre på nåt vis utan tillgången på delar är så god att man kan hålla på och bygga i det oändliga och delar klickar man hem sittandes i soffan. Okej, det kan man göra till vis del med essex delar också men det var mest poängen jag är ute efter.
Re: Turbo konvertera Ford 3,8L V6 ?
Det började med att jag kollade runt efter en rolig bil med manuell låda och bakhjulsdrift till grabben att övningsköra med.Jens Gustavsson skrev:borde finnas bättre motorer i dag om man ska byta ut allt ? vad ska du ha den till?
Det verkar som Mustang och Camaro med manuell låda och V6a är iskalla på beg marknaden = billiga. (Vet att det inte sitter en Ford motor i Camaro´n men det är samma typ av bil).
Vill ju inte byta ut "allt" därför så tänkte jag en motor med rätt komp förhållande kunde vara en bra start. Behöver egentligen inte 380hk men +250 skulle vara kul.
(Ja vet att det skulle vara bättre och billigare att köpa en Mustang med 5.0L V8 från början men det vill jag inte.)
Så användning typ övningskörning
Re: Turbo konvertera Ford 3,8L V6 ?
Det är alltså denna motor. Som brukar kunna finnas på skrotar, men inte från Mustang, utan från typ Windstar och liknande. Och den har inte en del gemensam med brittiska eller tyska Fordsexor.
Men den har väl ändå förbränningsrum i topparna.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Esse ... (Canadian)
Men den har väl ändå förbränningsrum i topparna.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Esse ... (Canadian)
Re: Turbo konvertera Ford 3,8L V6 ?
Vet inte om det finns olika varianter men den finns iaf med förbränningsrum i kolvarna.
http://capri.fordever.cz/Mycapri/200hp/200HP_uk.html
Stod inte så mycket i din länk men det är väl samma motor som denna?
https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Essex_V6_engine_(UK)
http://capri.fordever.cz/Mycapri/200hp/200HP_uk.html
Stod inte så mycket i din länk men det är väl samma motor som denna?
https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Essex_V6_engine_(UK)
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1041
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Turbo konvertera Ford 3,8L V6 ?
https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Esse ... (Canadian)
https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Essex_V6_engine_(UK)
Är väl inte en del som är lika?
edit: lägg till sista parantestecknet som försvinner hur man än gör
Fixat //Steve
https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Essex_V6_engine_(UK)
Är väl inte en del som är lika?
edit: lägg till sista parantestecknet som försvinner hur man än gör
Fixat //Steve
Re: Turbo konvertera Ford 3,8L V6 ?
Helt riktigt, fel av mig.
Verkar vara Ford Essex V6 engine (Canadian) som sitter i Mustangen :-S
Verkar vara Ford Essex V6 engine (Canadian) som sitter i Mustangen :-S
Re: Turbo konvertera Ford 3,8L V6 ?
Och då stämmer det du säger, förbränningsrummet sitter i toppen.loop skrev: Men den har väl ändå förbränningsrum i topparna.
Jag kollade på Essex UK....
Re: Turbo konvertera Ford 3,8L V6 ?
Dessa finns som kompressor variant i 90tals thunderbird har jag för mig, kolla upp det? Enkel bolt on effekt isåfall
Erik Johansson
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Turbo konvertera Ford 3,8L V6 ?
ok då förstår jag. du har köpt en 90 tals mustang med v6 i och vill trimma den? jo det är en helt annan sexa!
tror den du har är mer släckt med den tyska 2.9L motorn men med OHC vist?
tror den du har är mer släckt med den tyska 2.9L motorn men med OHC vist?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Turbo konvertera Ford 3,8L V6 ?
Ford Thunderbird SuperCoupe har de beste 3,8 L V6 motorene, men bortsett fra Tom Morana så er det ikke så mange som har spesialisert seg på dem. SuperSix kanskje.Smuggler skrev:Någon som turbo konverterat Ford Essex 3,8L V6:a ?
Verkar sjukt stabilt byggd, nästan som en diesel med plan topp och förbräningsrummet i kolven.
Kompförållande 8,6:1 och en orginal effekt på 150hk 300nm. Borde väl gå att plocka ur en litereffekt på 100hk utan att stressa den alltför mycket?
http://www.moranav6racing.com/
http://www.supersixmotorsports.com/
Jeg mener at en original 3,8 V6 motor er bedre enn en original 5,0 V8 motor.
Vi hadde akkurat lett-trimmet denne Mustangmotoren til 365 hk NAV i Dynapack og innen sesongslutt var det en sprukket sylinder og ett knekt veivoverfall.
https://www.youtube.com/watch?v=RjexwZNdygQ
3,8 V6 motoren tåler endel mer: https://www.youtube.com/watch?v=l_JTXQFKCNk
Re: Turbo konvertera Ford 3,8L V6 ?
Nix. 4.0 versionen av tyska sexan(Köln) kom i Mustang 2005. Den finns i lite olika versioner, vanligast är väl att den suttit i Explorer. Finns såväl stötstänger som överliggande. Har en SOHC 4.0 liggande som jag tänkt stoppa ner i en Taunus.Jens Gustavsson skrev:ok då förstår jag. du har köpt en 90 tals mustang med v6 i och vill trimma den? jo det är en helt annan sexa!
tror den du har är mer släckt med den tyska 2.9L motorn men med OHC vist?
Det finns typ dessa v6or från Ford, som man kan stöta på och bli förvirrad av. Det finns dock fler, men dom avviker mer.
Brittisk Essex 2.5, 3.0 bla. Klassisk 60-70-talsmotor i Capri och Granada. Släkt med 2.0 V4 som satt i bla Transit.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Essex_V6_engine_(UK)
USA/Kanada Essex. 3.8, 4.2. Mustanger, Thunderbird osv. Inte släkt med nåt. Påminner inte om nån annan motor från Ford
https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Esse ... (Canadian)
Tyska/Köln v6. Den riktiga långköraren. Funnits som 2.0, 2.3,2.6,2.8,2.9 och 4.0. Finns både som stötstångsmotor och med överliggande. Släkt med v4 i SAAB, Taunus osv.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Cologne_V6_engine
Ford Vulcan v6. Windstar, Taurus
https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Vulcan_engine
Ford SHO v6. Denna är iofs avvikande och underlig, men den satt i Taurus och kan sammanblandas med andra.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_SHO_V6_engine