Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån jan 22, 2018 1:20 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån dec 25, 2017 2:44 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: ons okt 05, 2011 11:09 am
Inlägg: 7
Tjenare på er alla.
Har funderat lite ( en hel del ) på detta med cylindertryck osv o man jämför bensin / dieselmotor.
Om man skulle ta tex en 2liters bensinmotor komp 8:1 som utvecklar 100hk, ej turbo eller något sådant.
Sen tar man den underdelen och skruvar på en dieseltopp och pump (antar att det går i teorin) och låter den motorn leverera 50hk komp 22:1 . hur ser då skillnaden ut om man tittar på förbränningstryck osv mellan motorererna?? Kommer underdelen hålla eller kommer delar av den förena sig med sputnik?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 26, 2017 12:57 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1352
Fråga packo ;)

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 26, 2017 2:01 pm 
Online
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1064
Ort: BjörnL Uddevalla
Högre tryck, om man har full gas på bensin motorn så komprimerar den ju från 1 atmosfär till 8 och plus gånger förbränningstempen.
Om dieselmotorn också ger 100hk så blir det ju 22 atmosfärer plus förbränningstempens ökning.

Sedan får man ju också ta hänsyn till högre tryck ger högre temp som även det gör trycket högre. Försöker säga att om kompförhållandet är 10:1 i en motor och man gör ett komptest kanske man får 12bar. Dom extra 2 baren kommer ju från att även tempen ökade vid kompressionen

Hoppas jag inte rörde till för mycket nu :)

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 26, 2017 11:28 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: ons okt 05, 2011 11:09 am
Inlägg: 7
Är just det där med förbränningstemperatur och tryckhöjning som jag mest är fundersam över. Att det blir högre "komp" med dieseltopp osv är jag fullt medveten om, lika så att trycket ökar med värmen. Men var just skillnaden mellan bensin 100hk och diesel 50hk i "samma" motor. Blir förbränningstrycket högre i dieselvarianten än bensin, även om man bara plockar ut50 hk på diesel.
MvH


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons dec 27, 2017 12:02 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1352
Det är nog inte så svartvitt. Man kan grovt säga att cylindertryck = vrid och effekt är ju som bekant vrid x varv.

Så grovt sett har du halva förbränningstrycket om du tar ut 100 häst vid 8000 varv jämfört med om du tog ut samma effekt vid 4000 varv.

I teorin får du alltså ut halva effekten vid halva förbränningstrycket men förstås påverkar även karaktären på flamfronten och den är inte lika för bensin och diesel.

Vidare får man komma ihåg att skilja på statisk och dynamisk kompression samt faktumet att mer bensin har en kylande inverkan medan en ökning av dieseltillförseln automatiskt ger mer både effekt och värme (inom vissa gränser förstås).

Vet inte hur mycket Packo räknat på det där men uppenbarligen så håller det.

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons dec 27, 2017 10:46 am 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: ons okt 05, 2011 11:09 am
Inlägg: 7
Tackar för informationen, då har det klarnat lite mer. :-)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010