Reda ut Volvo vit-motorer (DOHC = twin cam)
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 151
- Blev medlem: sön mar 15, 2015 5:45 pm
- Ort: södre skåne duett. capri mk1. ferrari. hundkoja. HD. o 1 katt
Reda ut Volvo vit-motorer (DOHC = twin cam)
hej
tänkte dra igång ett volvo pv bygge
men jag är helt novis på Volvos motorer, har mest byggt på hundkoja o ford o harley
jag har tittat på Volvos t4 o t5 där kan man ju köpa en hel bil rimligt billigt
tittade på dom gamla. t4 hade 200 hk o t5 hade 250 hk
finns det andra lämpliga twincam motorer ?
passar t5 i pv´n eller är den för lång jag vill inte flytta brandväggen.
är dessa båda Twin cam ?
vilka bilar o årsmodeler ligger dessa i ?
finns det några av dessa T modell som kör med 1031 bakaxel ?
finns det olika bredder på 1031 isåfall vilken passer bäst till pv´n
hade varit smidigt med en hel donatorbil, så jag kan ta motor/ växellåda, bromsar ja allt o skicka in i pv`n
tacksam för svar det vill spara mej mycket tid i jakten på delar
Med vänlig hälsning
henrik
tänkte dra igång ett volvo pv bygge
men jag är helt novis på Volvos motorer, har mest byggt på hundkoja o ford o harley
jag har tittat på Volvos t4 o t5 där kan man ju köpa en hel bil rimligt billigt
tittade på dom gamla. t4 hade 200 hk o t5 hade 250 hk
finns det andra lämpliga twincam motorer ?
passar t5 i pv´n eller är den för lång jag vill inte flytta brandväggen.
är dessa båda Twin cam ?
vilka bilar o årsmodeler ligger dessa i ?
finns det några av dessa T modell som kör med 1031 bakaxel ?
finns det olika bredder på 1031 isåfall vilken passer bäst till pv´n
hade varit smidigt med en hel donatorbil, så jag kan ta motor/ växellåda, bromsar ja allt o skicka in i pv`n
tacksam för svar det vill spara mej mycket tid i jakten på delar
Med vänlig hälsning
henrik
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 921
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: hjälp mej reda ut volvo motorer
Kul projekt!
Finns ju äldre volvomotorer med dubbla överliggande kamaxlar.
1031 är något bredare än original, men det går att lösa med annan offset på fälgen.
Ska du byta framvagn också?
Skickat från min D5503 via Tapatalk
Finns ju äldre volvomotorer med dubbla överliggande kamaxlar.
1031 är något bredare än original, men det går att lösa med annan offset på fälgen.
Ska du byta framvagn också?
Skickat från min D5503 via Tapatalk
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 289
- Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm
Re: hjälp mej reda ut volvo motorer
Får väl satsa på 1031 från 240 i alla fall då 740 är väl bortåt 11 cm bredare
Re: hjälp mej reda ut volvo motorer
Volvo 240 axlar är ca 3cm bredare än pv, använder en själv i min.
Skickat från min NEM-L21 via Tapatalk
Skickat från min NEM-L21 via Tapatalk
Re: hjälp mej reda ut volvo motorer
Hej!
Jag delar med mig av lite erfarenheter:
Vitmotorn, som den kallas kom först i Volvo 960, senare i 850, V70 osv. Det som skiljer 960 och 850 motorer är cylinderantal och oljetråg. 960 motorn lutar 12 grader.
Om du föredrar motorer utan VVT, dvs. variabel insug/avgas kam och elektroniska gasspjäll så snackar vi om följande:
T5 finns i 850 och S/V70/C70 t.ex.
1994-1998
[S40, V40]
Fyran
1.6 = 81mm borr, 77mm slag 1.6
1.8 = 83mm borr, 80mm slag 1.8
1.9 = 81mm borr, 90mm slag T4
2.0 = 83mm borr, 90mm slag (2.0 och 2.0t)
finns även 1.8i som är en Mitsubish GDI motor, den har inget med vitmotorn att göra alls
[850, S70, V70]
Femma Motorn är på 2.0 eller 2.3 eller 2.5L
2.0 = 81mm borr, 77mm slag (T5 export, italien etc.)
2.3 = 81mm borr, 90mm slag (T5 även export tyskland mfl.)
2.5 = 83mm borr, 90mm slag (2.5T) och GLT
[960, S80]
sexan
2.4 = 81mm borr, 77mm slag (thailand export)
2.5 = 81mm borr, 80mm slag "2.5"
2.8 = 81mm borr, 90mm slag, finns i S80 T6
3.0 = 83mm borr, 90mm slag, sitter i 960 3.0 från 1991-1998
block med 81mm borr brukar anses som bättre för trim då det är mer gods. En oöppnad 2.3L brukar ofta palla över 300hk med lite bytt turbo och småfix.
Man brukar montera kamaxlar från GLT, dvs. sugmotorn - helst från årsmodell 92-93, men samtliga är bättre än turbokammarna (mer lyft osv)
Alla vevstakar i ovan motorer är 139.5mm långa (C-C mått)
"grundmotorn" har 90mm slag dvs. 2.0, 2.5, 3.0 och prestanda turbovarianterna 1.9, 2.3 och 2.8 (T4, T5, T6). Motorer med 77 och 80mm slag såldes budgetmotorer.
Alla motorer med 81mm borr är bra för turbo, det går att bygga om sugmotorblock till turboblock precis som på B230-serien så finns det förberett för oljeretur och tryck på originalplats (undantag verkar vara B5252 10v femma). Vg. vitmotorerna så är det endast turbovarianterna som har oljekylning till kolvarna, dvs. utgår du frå sugblock så missar du den grejen om du inte bygger själv.
Komphöjden på kolvarna skiljer, 5mm högre med 80mm vev, 6.5mm högre med 77mm vev.
För att montera motor för bakhjulsdrift så vill du ha ett oljetråg och ev. motorfästen i blocket från Volvo 960. Du kan även ta en M90 låda från 960, men svänghjul tar du helst från 850 då (samma trigger) fast enkelmasse. Ska du ha ca 300hk och sansad gatbil så är en 850 T5R koppling utmärkt.
Värt att nämna är att oljetråget gör så mkt mer än på B20/23/230/30, oljefiltret sitter monterat i tråget och det går oljeledningar inne i tråget. det är alltså inte jätteenkelt att rakställa en sådan motor tyvärr (ta bort 12 grad lutet). Självklart görbart, men inte lika enkelt som på B230.
MVh
Jag delar med mig av lite erfarenheter:
Vitmotorn, som den kallas kom först i Volvo 960, senare i 850, V70 osv. Det som skiljer 960 och 850 motorer är cylinderantal och oljetråg. 960 motorn lutar 12 grader.
Om du föredrar motorer utan VVT, dvs. variabel insug/avgas kam och elektroniska gasspjäll så snackar vi om följande:
T5 finns i 850 och S/V70/C70 t.ex.
1994-1998
[S40, V40]
Fyran
1.6 = 81mm borr, 77mm slag 1.6
1.8 = 83mm borr, 80mm slag 1.8
1.9 = 81mm borr, 90mm slag T4
2.0 = 83mm borr, 90mm slag (2.0 och 2.0t)
finns även 1.8i som är en Mitsubish GDI motor, den har inget med vitmotorn att göra alls
[850, S70, V70]
Femma Motorn är på 2.0 eller 2.3 eller 2.5L
2.0 = 81mm borr, 77mm slag (T5 export, italien etc.)
2.3 = 81mm borr, 90mm slag (T5 även export tyskland mfl.)
2.5 = 83mm borr, 90mm slag (2.5T) och GLT
[960, S80]
sexan
2.4 = 81mm borr, 77mm slag (thailand export)
2.5 = 81mm borr, 80mm slag "2.5"
2.8 = 81mm borr, 90mm slag, finns i S80 T6
3.0 = 83mm borr, 90mm slag, sitter i 960 3.0 från 1991-1998
block med 81mm borr brukar anses som bättre för trim då det är mer gods. En oöppnad 2.3L brukar ofta palla över 300hk med lite bytt turbo och småfix.
Man brukar montera kamaxlar från GLT, dvs. sugmotorn - helst från årsmodell 92-93, men samtliga är bättre än turbokammarna (mer lyft osv)
Alla vevstakar i ovan motorer är 139.5mm långa (C-C mått)
"grundmotorn" har 90mm slag dvs. 2.0, 2.5, 3.0 och prestanda turbovarianterna 1.9, 2.3 och 2.8 (T4, T5, T6). Motorer med 77 och 80mm slag såldes budgetmotorer.
Alla motorer med 81mm borr är bra för turbo, det går att bygga om sugmotorblock till turboblock precis som på B230-serien så finns det förberett för oljeretur och tryck på originalplats (undantag verkar vara B5252 10v femma). Vg. vitmotorerna så är det endast turbovarianterna som har oljekylning till kolvarna, dvs. utgår du frå sugblock så missar du den grejen om du inte bygger själv.
Komphöjden på kolvarna skiljer, 5mm högre med 80mm vev, 6.5mm högre med 77mm vev.
För att montera motor för bakhjulsdrift så vill du ha ett oljetråg och ev. motorfästen i blocket från Volvo 960. Du kan även ta en M90 låda från 960, men svänghjul tar du helst från 850 då (samma trigger) fast enkelmasse. Ska du ha ca 300hk och sansad gatbil så är en 850 T5R koppling utmärkt.
Värt att nämna är att oljetråget gör så mkt mer än på B20/23/230/30, oljefiltret sitter monterat i tråget och det går oljeledningar inne i tråget. det är alltså inte jätteenkelt att rakställa en sådan motor tyvärr (ta bort 12 grad lutet). Självklart görbart, men inte lika enkelt som på B230.
MVh
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 151
- Blev medlem: sön mar 15, 2015 5:45 pm
- Ort: södre skåne duett. capri mk1. ferrari. hundkoja. HD. o 1 katt
Re: Reda ut Volvo vit-motorer (DOHC = twin cam)
precis denna info jag sökte
jätte tack
meeeen det föder juuuu 100 följd frågar
jag har bytt bil det kommer bli en duett o inte pv mer praktiskt med herregårdsvagn för mej
har inte riktigt bestämt än vilken motor men blir t4-t5
det smidigt o har lagom med hk. bilen ska bli en Daily driver inte racebil
hur lång är en t4 respektiva t5. vill helst inte flytta brandväggen
klart jag kan behöva ta upp för växellådan
jag köper en hel donatorbil, verkar enklast så. då får jag ju med allt.
oljetråget.... vart hitter jag sånt o hur modifierar jag det till rakställd
växellådan passer den rakt på t4/t5 motorn
nu får jag börja jaga delar
jätte tack
meeeen det föder juuuu 100 följd frågar
jag har bytt bil det kommer bli en duett o inte pv mer praktiskt med herregårdsvagn för mej
har inte riktigt bestämt än vilken motor men blir t4-t5
det smidigt o har lagom med hk. bilen ska bli en Daily driver inte racebil
hur lång är en t4 respektiva t5. vill helst inte flytta brandväggen
klart jag kan behöva ta upp för växellådan
jag köper en hel donatorbil, verkar enklast så. då får jag ju med allt.
oljetråget.... vart hitter jag sånt o hur modifierar jag det till rakställd
växellådan passer den rakt på t4/t5 motorn
nu får jag börja jaga delar
Re: Reda ut Volvo vit-motorer (DOHC = twin cam)
Vilken låda?pickis skrev:växellådan passer den rakt på t4/t5 motorn
Rödblock och vitblock har olika bultmönster, vet inte hur det är med fyrorna men på femmorna och sexorna så passar låda från 960 med rak bensinsexa rakt av.
//MartinL
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
Re: hjälp mej reda ut volvo motorer
[quote="taz82"]Hej!
Jag delar med mig av lite erfarenheter:
Snygg sammanställning!
Jag delar med mig av lite erfarenheter:
Snygg sammanställning!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 151
- Blev medlem: sön mar 15, 2015 5:45 pm
- Ort: södre skåne duett. capri mk1. ferrari. hundkoja. HD. o 1 katt
Re: Reda ut Volvo vit-motorer (DOHC = twin cam)
tack så mycket alla
nu börjar jag få en bild av va jag behöver för att bygga ihop ett drivpaket
nu behöver jag bara veta längden på t4 och t5
för att välja vilken jag ska inhandla
nu börjar jag få en bild av va jag behöver för att bygga ihop ett drivpaket
nu behöver jag bara veta längden på t4 och t5
för att välja vilken jag ska inhandla
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 151
- Blev medlem: sön mar 15, 2015 5:45 pm
- Ort: södre skåne duett. capri mk1. ferrari. hundkoja. HD. o 1 katt
Re: Reda ut Volvo vit-motorer (DOHC = twin cam)
kom på en fråga
gäller det med 960 oljetråget också på en T4
hittar bare hur man bygger om tråget till T5
gäller det med 960 oljetråget också på en T4
hittar bare hur man bygger om tråget till T5
Re: Reda ut Volvo vit-motorer (DOHC = twin cam)
Bra lista där!
Skulle någon kunna skriva ihop något om de senare motorerna också?
Skulle någon kunna skriva ihop något om de senare motorerna också?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 151
- Blev medlem: sön mar 15, 2015 5:45 pm
- Ort: södre skåne duett. capri mk1. ferrari. hundkoja. HD. o 1 katt
Re: Reda ut Volvo vit-motorer (DOHC = twin cam)
kom på en fråga
gäller det med 960 oljetråget också på en T4 ?
eller hur bygger man om träget på en t4
hittar bare hur man bygger om tråget till T5
ingen som vet längden på dessa 2 motorer
gäller det med 960 oljetråget också på en T4 ?
eller hur bygger man om träget på en t4
hittar bare hur man bygger om tråget till T5
ingen som vet längden på dessa 2 motorer
Re: Reda ut Volvo vit-motorer (DOHC = twin cam)
Tyvärr har jag inga fyror på hyllan, endast 6-cyl som jag pillar med.
Om någon har en fyra så kan jag måtta med ett tråg och vxl-låda!
Om du vill så kan jag estimera längd på en 4-cyl vitmotor baserat på en 6a, det bör bli inom 2-3cm tycker jag.
Se om du kan få kontakt med denne byggare?
https://www.garaget.org/?car=298707
Om någon har en fyra så kan jag måtta med ett tråg och vxl-låda!
Om du vill så kan jag estimera längd på en 4-cyl vitmotor baserat på en 6a, det bör bli inom 2-3cm tycker jag.
Se om du kan få kontakt med denne byggare?
https://www.garaget.org/?car=298707
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 151
- Blev medlem: sön mar 15, 2015 5:45 pm
- Ort: södre skåne duett. capri mk1. ferrari. hundkoja. HD. o 1 katt
Re: Reda ut Volvo vit-motorer (DOHC = twin cam)
tack ska se om jag får fatt i han, han kan säkert svara på mina frågor