Konstigt laddtryck Volvo t5

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
audiman
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: ons maj 15, 2013 6:37 pm

Konstigt laddtryck Volvo t5

Inlägg av audiman »

Hallå!
Har ett litet problem med min t5:a. Har lagt i en b5234t3 från en V70R -98 i en 740. Allt har gått galant är typad och så.
Motorn är helt original. Den har en 16t turbo. V70:ins dp och kat. Efter det så är det 3tums, hela vägen bak.
Nu till irritationen:
När den börjar ladda på "ordentligt" vid 2500-3000varv, så ligger laddet på 0,6bar. Sen ligger den kvar där till 4000varv.
Efter detta så kommer de återstående 0,25baren på en gång. För att sedan ligga kvar där på 0,85, upp till varvstoppet, om man vill...
Har inga misständningar lr så heller. Går perfekt på alla varvtal. Förutom det där satans rycket:(
Kan inte heller få till rätt grundladd på bilen. Har alltså dragit en slang direkt mellan komp-hus och tryckklockan.
Där ska det vara ca 0,45. Jag har 0,8! Har ställt in wg-klockans arm på 0,3 (volvos rek).
Har provat att byta wg-klocka och magnetventil, från en fungerande, likadan motor. Med samma resultat.
Har slut på ideer. Finns det någon här inne som har bra koll på sånt här?
Senast redigerad av audiman den lör dec 30, 2017 3:55 pm, redigerad totalt 1 gånger.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Konstigt laddtryck Volvo t5

Inlägg av The »

Du är nog den första jag läst på ett trimforum som är missnöjd med att ha för högt laddtryck ;-)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
audiman
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: ons maj 15, 2013 6:37 pm

Re: Konstigt laddtryck Volvo t5

Inlägg av audiman »

Hehe, nja inte det som retar mej. Sluttrycket e ju som det ska. Frågan e ju eg varför jag inte kan få till rätt grundladdtryck:)
Har precis tagit bort original dumpventil och ersatt med ett lock med o-ringar. Och då minsann verkar det som den går som den ska.
Nu laddar den jämt och fint men det går fortfarande inte att ställa in grundtrycket som det är tänkt.
Så nu ska jag köpa en ny integrerad dumpventil. Vad tycker ni att jag ska köpa för någon? Original eller någon dyrare typ Forge, som Autotech säljer.
Skriv svar