Liten catch-tank vevhusvent.

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck
Inlägg: 233
Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Ort: Göteborg

Liten catch-tank vevhusvent.

Inlägg av mekluuba »

Tjenare.

Räserbilen med B230E sugis puttar ut lite olja ur vevhusventilationen. Vi har komptestat och alla cylindrar ligger jämt runt 15 kg endast 0,5 kg skillnad mellan dem. (Tolkar det som att motorn är frisk?)
Vi varvar ca 6300 rpm. Det kommer ut ca 1L olja på en heldags racing, typ 8 ggr 20 min.

Så nu tänkte vi byta slangen ned i tråget (Läst att den kan vara kass), göra rent vevhusburken, byta till en ventilkåpa med luftnippel och sätta en sånhär catch-tank (Länk nedan) med luft in från orginalfällan samt ventilkåpan. Tänkte ta bort bottenpluggen och sätta en liten slang (8mm inv.) ned till en nippel på täckplåten för den mekaniska bränslepumpen.

Vad säger ni om det, bra eller anus?

https://www.mrtuning.se/universal/catch ... xDEALw_wcB
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Liten catch-tank vevhusvent.

Inlägg av Jens Gustavsson »

vad kör du för olje nivå? fins snack om detta här http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 9&start=45
Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck
Inlägg: 233
Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Ort: Göteborg

Re: Liten catch-tank vevhusvent.

Inlägg av mekluuba »

Kör i överkant på kexet men den puttar ut även på lägre nivåer.

Jens: Fattar jag det rätt att du tog bort slangen ned i tråget, rensade burken och satte dit en 22 mm-slang upp från oljefällan och det löste problemet på en turbomotpr vid 7700 rpm?

Bra info om oljeflödet också om man ventilerar för mycket genom toppen...
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Liten catch-tank vevhusvent.

Inlägg av Steve »

Slangen slutar väl under oljenivån original så om man kortar den eller tar bort den blir det stor skillnad i flödet ut ur burken
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck
Inlägg: 233
Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Ort: Göteborg

Re: Liten catch-tank vevhusvent.

Inlägg av mekluuba »

Steve, det förutsätter väl att man tar upp hålet i burken också? Annars blir hålet och slangen ut ur burken flaskhalsen och då får man samma flöde?

Hittat lite info och det verkar som att volvos Grupp A 240s körde med orginal ventilation + ventilkåpan och sedan ned till catch och att det funkade bra.

Så jag gör nog som jag beskrev ovan fast hoppar över slangen mellan bottenplugg och hålet för mekanisk bränslepump så länge...
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Liten catch-tank vevhusvent.

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo tror du uppfatta rätt. ofta tror jag man kan köra oljenivån på min om man har bra skvalp plåtar då kastar de inte ur sig lika mycket också. man känar effekt också då inte vevaxeln är som en gräddvisp där nere
Skriv svar