Ventilfjørtrykk på Volvo B30 med K-kam

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ventilfjørtrykk på Volvo B30 med K-kam

Inlägg av Erland Cox »

Jag står på rullen hemma med banbilen och försöker bromsa fram mer hästar i ban och testbilen.
Och jobbar med en massa toppar som vanligt.
Har en motorbänk jag jobbar lite med också.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ventilfjørtrykk på Volvo B30 med K-kam

Inlägg av Erland Cox »

Jag tänkte på din Mira.
Du kan byta själva insatsen med stålhållare till den nyare typen med instickspinnar.
Jag har 2 hållare, en till Mc toppar och dylikt med små ventiler.

Erland
Användarvisningsbild
Knut Åge Busengdal
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: fre jan 13, 2006 10:55 am
Ort: Hovdebygda, Norge

Re: Ventilfjørtrykk på Volvo B30 med K-kam

Inlägg av Knut Åge Busengdal »

Ok, då kommer eg til å gå for ca.1200rpm tomgang som et ekstra tiltak for å forebygge kamslitasje, orginalt er ca.800rpm og har ca. 1000rpm tomgang på den som står i bilen no, men den motoren er moden for enn overhaling, har varierende gjennomslag i motoren, av og til er det lite gjennomslag og av og til mye gjennomslag, merker dette på tomgangen ved at normalt på varm motor så går den på 1000rpm på tomgang, når eg då blender av veivhusventilasjonslangen som går inn på innsuget, så er det ingen forandring i turtallet, men av og til på varm motor så går den veldigt høgt på tomgang ca.2000rpm om eg då blender av veivhusventilasjonslangen så går den ned til 1000rpm på motoren, tolker dette som at det kankje er ovalslitte sylindere og stempelringer som gjer at stempelringen av og til kan komme i enn posisjon at eg får mye gjennomslag, gjenstår å sjå når eg seinare bytter motor og skal overhale denne som står i bilen.

Kankje eg berre skal prøve med orginal ventilfjører til B20 og B30E for å spare på belastningene på kammen, dei fjørene er nå brukt på B20E med K-jetronic som har K-kam orginalt og det fungerer no bra. eller om eg skal gå opp til volvo gulmerkte fjører? er no en belastning for kam og lyftere om enn får ventilflyt også.

hørest ut som eg er på rett veg med arbeidet mitt med ventilstyringer då.

Kor får enn kjøpt stålholder som passer min mira? passer dei nyare? eg spurte mira fabrikken om dette då eg handlet sjær og piloter med dei og då sa dei at dei ikkje hadde noen stålholder som passet min gamle mira.

Har du noen bilder av dine bremsebenker Erland? hadde våre kjekt å sett kva du styrer på med :)

Knut Åge
Volvo 164 1971mod. B30A 145hk.
Volvo 164E 1974mod. B30E 175hk.
Volvo 164 1969mod. B30T 644hk.
Volvo 164E 1973mod. B6304F 204hk.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Ventilfjørtrykk på Volvo B30 med K-kam

Inlägg av Jens Gustavsson »

Erland Cox skrev:Jag står på rullen hemma med banbilen och försöker bromsa fram mer hästar i ban och testbilen.
Och jobbar med en massa toppar som vanligt.
Har en motorbänk jag jobbar lite med också.

Erland
låter kul! jag har min Ban/is 240 klar för israce här men har inga däck. kommer nog testas om några veckor med lånade däck blir kul!

om du ska igång med din dubbel stuska så ska jag hjälpa dig med lite tips på axlar och sånt jag har lärt mig igenom åren om du vill? har snart haft min bänk i 10 år nu ! tänk va mycket man lärt sig och hur mycket man redan glömt haha! 2150RC test motorn är på gång igen snart här med tät bottendel. blir kul. bromsar en sugmotor RC i veckan här nu nästan!

mvh jensa
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ventilfjørtrykk på Volvo B30 med K-kam

Inlägg av Erland Cox »

Jag ska se om jag kan ordna några bilder som går att lägga upp här.
Jag har för mig att jag har haft den nya stålhållaren i den gamla maskinen när jag hade magnetproblem.
Men jag ska testa och se så att det verkligen funkar.
Den bänk jag först ska ha ihop är en GoPower 512 som jag köpt av Tommy Flitts son.
Köpte den för allt som var till.

Erland
Användarvisningsbild
Knut Åge Busengdal
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: fre jan 13, 2006 10:55 am
Ort: Hovdebygda, Norge

Re: Ventilfjørtrykk på Volvo B30 med K-kam

Inlägg av Knut Åge Busengdal »

Ja det blir spennandes å sjå bildene :wink:

Ja det hadde våre intrisant å vist, så kankje eg slepper å kjøpe ny Mira seinare når det er tomt på skru piloter

Den GoPower 512 du har kjøpt, var det den som var til salgs her på forumet for enn stund tilbake?
Eg hadde minste bremsebenken til Go Power DY 7D kapasitet til 35hk som eg byttet lager og tetninger på og hadde planer om å bruke på mopedmotorer, men etter eg hadde kjøpt den, så kom eg over enn akselrisjonsbenk for mopeder, så då vart det at eg selgte Gopower benken for å finansere kjøpet av Miraen, en veivstakerettar og en sunnen honemaskin

Gopower benken :lol:
Bild

den andre benken som eg har fortsatt
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Og et bilde på sunnen honemaskina og veivstakerettaren
Bild

Har av nysjerrighet lest igjennom Volvo Service manualen for Volvo B16 og B18 motorer og ser der at på B16 så er det samme ventilfjør som brukt på B30A, på dei første B18 var det også samme fjører som på B30A og på seinare produserte B18 var det samme ventilfjører som B20 og B30E. Ser også at bredda på ventilsetet på innsug og eksos på B16 er 1,5mm og på B18 er det 1,4mm, men på B20 og B30 har deei gått opp til 2,0mm, lurer på kva som er grunnen til dette?

kor mye bruker dere å boreopp hola i toppen for støtstengene når grovere støstenger blir brukt? ikkje nødvendig i førsteomgang, men tenkte kankje berre å bore dei litt opp no når eg først holder på med toppen, så eg slepper å gjer det seinare om behoved skulle komme.

Det fordelingsrøret for kjølevann som er inni toppen, bruker dere å gjere noke modifisering med det?

Knut Åge
Volvo 164 1971mod. B30A 145hk.
Volvo 164E 1974mod. B30E 175hk.
Volvo 164 1969mod. B30T 644hk.
Volvo 164E 1973mod. B6304F 204hk.
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: Ventilfjørtrykk på Volvo B30 med K-kam

Inlägg av nkro »

Vad hände med Tommy Flitt Erland? Jag var där med lite toppar ngn gång, då skulle han flytta.
Niklas
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ventilfjørtrykk på Volvo B30 med K-kam

Inlägg av Erland Cox »

Han fick tyvärr Cancer och dog. Trist.
Man ska leva så mycket man kan medan man kan.

Erland
Skriv svar