940 lmm med 240 1991 motorhärva

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
niklas117
För mycket laddtryck
Inlägg: 210
Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm

940 lmm med 240 1991 motorhärva

Inlägg av niklas117 »

Hej har en b230fk I en 140 med 240 91 lh2.4 motorhärva. Problemet är att bilen går bättre utan lmm inkopplad. På lmm så är det 6 stift o på kontakten i härvan är det bara 5 stift (honor för stiften) , så antar att de är problemet? Men måste ju ha rätt lmm till motorn, fått höra att de är smidigare o ta 240härva som har separat motorhärva vilket det helt klart var, och eftersom många gör de borde man väl kunna få de o funka?
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: 940 lmm med 240 1991 motorhärva

Inlägg av mauser240 »

Stiften i härvan skall nog räcka till om du har rätt LMM. Kanske LMM är trasig?
//MartinL
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: 940 lmm med 240 1991 motorhärva

Inlägg av Steve »

Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
niklas117
För mycket laddtryck
Inlägg: 210
Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm

Re: 940 lmm med 240 1991 motorhärva

Inlägg av niklas117 »

Bra tråd länkad tackar för svar så ska jag se om det funkar
niklas117
För mycket laddtryck
Inlägg: 210
Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm

Re: 940 lmm med 240 1991 motorhärva

Inlägg av niklas117 »

Mätte lite på lmm med multimeter, men var svårt att få in piggarna o mäta när kontakten var i så inte helt hundra på om jag fick fel pga det. Som jag vet så ska det vara såhär från en annan tråd :
Tändning av.
* Lossa kontakten till LMM.
* Peta bak gummit mot kabeln (så du når trådarna in i kontakten). Mät från denna sida...
* Resistans mellan stift 1 och chassi = 0 ohm.
* Koppla in kontakten till LMM.
* Tändning på (varningslampor lyser i panelen).
* Spänning mellan stift 2 och chassi = 0 volt.
* Spänning mellan stift 3 och stift 2 = inom ramen 1,35 till 1,42 volt.
* Spänning mellan stift 5 och chassi = Batterispänning.
* Starta motorn.
* Spänning mellan stift 2 och chassi = 0 volt.
* Spänning mellan stift 3 och stift 2 = ca 2,3 volt (ökar med varvtalet)."
Fick 0 V på stift 2
Men mellan 2och 3 hade jag 0,001-0,002V
Och mellan 5 och chassi 0v.
Jag vet att luftmasse mätare funkar då jag haft den i 945 o då funka den. Några saker som kan skapa problem? 1.Hade inte adapter mellan kg grenrör o td0416t turbon som jag kör me så läcker avgaser där (mycke)
2. lmm sitter i tryckledningen o har org 940 tryckrör så satt silikon steg muff till lmm sen lika ner till tryckrör storleken, men man kanske behöver köra samma storlek på tryckröret som lmm när de sitter i?
Käns som om elen borde funka då den inte är uppskuren, obs lmm kablarna är förlängda men med lödning likadana kablar o krympslang samt eltejp runt så borde inte vara de.
Sido fråga i denna lmm är det som en nål bara men på min 945 så är det en jätte tunn tråd som går i en fyrkant typ. någon skillnad på dessa båda är 016
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: 940 lmm med 240 1991 motorhärva

Inlägg av Steve »

Har du inte 12v på stift 5 lär du ju ha felet där(det kan du mäta med kontaktstycket urkopplat om du är osäker att du fått kontakt). Ska komma från bränslepumpsreläet och även spridare och annat får 12v från samma ställe

http://www.v8volvo.se/mekartips/volvo/F ... 201990.pdf
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
niklas117
För mycket laddtryck
Inlägg: 210
Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm

Re: 940 lmm med 240 1991 motorhärva

Inlägg av niklas117 »

Steve skrev:Har du inte 12v på stift 5 lär du ju ha felet där(det kan du mäta med kontaktstycket urkopplat om du är osäker att du fått kontakt). Ska komma från bränslepumpsreläet och även spridare och annat får 12v från samma ställe

http://www.v8volvo.se/mekartips/volvo/F ... 201990.pdf
okej ska kolla upp det har ju 12 volt på övriga orange kablar så borde vara de där men ska kolla det kan inte vara så att den funkar men något av de andra sakerna jag skrev gör att den ex mäter fel eller liknande? :roll:
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: 940 lmm med 240 1991 motorhärva

Inlägg av mauser240 »

Vad har du riktigt för LMM? Kinaskräp?
//MartinL
niklas117
För mycket laddtryck
Inlägg: 210
Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm

Re: 940 lmm med 240 1991 motorhärva

Inlägg av niklas117 »

mauser240 skrev:Vad har du riktigt för LMM? Kinaskräp?
Det är en org lmm till b230fk med slutnumret 016
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: 940 lmm med 240 1991 motorhärva

Inlägg av mauser240 »

niklas117 skrev:Det är en org lmm till b230fk med slutnumret 016
Jag är rätt säker på att dessa har tråd.
//MartinL
niklas117
För mycket laddtryck
Inlägg: 210
Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm

Re: 940 lmm med 240 1991 motorhärva

Inlägg av niklas117 »

Då har jag testat lite mer idag fixat läckan vid turbon med adapterfläns. Jag tog lmm från min 940 o satte framför turbo för att få de som org jag hade även ca 30 ohm på minus kabeln så drog kabel till Chassit så de vart noll sedan stämde allt med mätningarna som skrevs ovan. Men samma resultat med kontakt i den dör på tomgång, varvar man upp den direkt vid start så bluddrar den lite vid 0.5 bar Ladd o känns som den går hyfsat när den kommer upp runt 1 bar men kanske bara är att den har så högt varv då? Den dör även om man gasar mycket direkt så måste gasa försiktigt upp. Kan tillägga att de är kl racing grenrör(inte extrem röret) gröna R spridare td04 16t turbo och chippade boxar. Blir inte riktigt klok på detta!. :doh:
Som innan så går den på tomgång om man drar ur kontakt. Kan de vara så att man måste ha i stift 6 på lmm? Stord I tråden som länkades att det inte behövdes.
ahberg
Forumsberoende
Inlägg: 1100
Blev medlem: tis nov 06, 2007 9:25 pm

Re: 940 lmm med 240 1991 motorhärva

Inlägg av ahberg »

niklas117 skrev:Då har jag testat lite mer idag fixat läckan vid turbon med adapterfläns. Jag tog lmm från min 940 o satte framför turbo för att få de som org jag hade även ca 30 ohm på minus kabeln så drog kabel till Chassit så de vart noll sedan stämde allt med mätningarna som skrevs ovan. Men samma resultat med kontakt i den dör på tomgång, varvar man upp den direkt vid start så bluddrar den lite vid 0.5 bar Ladd o känns som den går hyfsat när den kommer upp runt 1 bar men kanske bara är att den har så högt varv då? Den dör även om man gasar mycket direkt så måste gasa försiktigt upp. Kan tillägga att de är kl racing grenrör(inte extrem röret) gröna R spridare td04 16t turbo och chippade boxar. Blir inte riktigt klok på detta!. :doh:
Som innan så går den på tomgång om man drar ur kontakt. Kan de vara så att man måste ha i stift 6 på lmm? Stord I tråden som länkades att det inte behövdes.
Vad för soppa tryck åker du med på gröna r spridare?
Dom skall ligga på 3.8kilo om jag minns rätt

Skickat från min E5823 via Tapatalk
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
niklas117
För mycket laddtryck
Inlägg: 210
Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm

Re: 940 lmm med 240 1991 motorhärva

Inlägg av niklas117 »

[/quote]Vad för soppa tryck åker du med på gröna r spridare?
Dom skall ligga på 3.8kilo om jag minns rätt

Skickat från min E5823 via Tapatalk[/quote]
Har för tillfället bara en soppamätare som går till 2 bar så ska skaffa en ny först. Men om detta var problemet borde väl det gå lika dåligt utan lmm inkopplad? Kan tillägga att laddtrycksmätaren fladdrar en massa tills man kom över 0.5 bar.
Mvh
ahberg
Forumsberoende
Inlägg: 1100
Blev medlem: tis nov 06, 2007 9:25 pm

Re: 940 lmm med 240 1991 motorhärva

Inlägg av ahberg »

Utan lmm inkopplad går boxen på förprogrammerade värden typ.

Men har du inte höjt soppa trycket lär du ha felet det.

3.8 kilo utan vacumslangen inkopplad.

Mvh

Skickat från min E5823 via Tapatalk
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
niklas117
För mycket laddtryck
Inlägg: 210
Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm

Re: 940 lmm med 240 1991 motorhärva

Inlägg av niklas117 »

ahberg skrev:Utan lmm inkopplad går boxen på förprogrammerade värden typ.

Men har du inte höjt soppa trycket lär du ha felet det.

3.8 kilo utan vacumslangen inkopplad.

Mvh


Skickat från min E5823 via Tapatalk
Okej ja jag frågade om han hade haft något annat till motorn då jag köpte motorn med spridare o boxar men han sa att han inte hade något annat när han körde :roll: då får de bli en btr då, finns det någon btr som skulle rekommenderas (linjär eller progressiv?)
Skriv svar