B234, Hvilken Turbo? Holset Super

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Vegard Ulstein
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: tor mar 30, 2017 11:24 pm

B234, Hvilken Turbo? Holset Super

Inlägg av Vegard Ulstein »

Motor-modell :
B234F block med div botten frå stenparner. Motor bygget for monge år siden, men ble aldri ferdig.
Motorstyrning:
Vems sprut, deka650 dyser,4.bar grunntrykk på rail, Bensin 98okt
Bottendel :
h-stakar 152mm og smidde stempler frå stenparner
Data på toppen :
orginal 16v topp med innsugskam både i eksos og innsug
Grenrör :
skal sveise nytt, pulsesplit, 45mm WG.
Turbo :
Den stora frågan!! holset super HX35-40? Avgashus?
Insug :
korta 16v innsug
Effektmål :
450whp
Användningsområde :
Drifting

Skal kjøpe ny turbo. (Typ Holset Super, siden jeg får en god pris på det)
Men vet ikke hvilken jeg skal kjøpe..Bild


Har tenkt å kjøpe en av desse:

1.
Holset super Hx35-8
Kompressor : 54 / 77mm
Turbin : 65 / 55mm
Eksos huset: NR8 Flens : T3

2.
Holset super Hx35-12  
Kompressor : 54 / 77mm
Turbin : 70 / 60mm
Eksos huset: NR12 Flens : T3 tvilling oppføring

3.
Holset Hx35FR -14 
Kompressor : 54 / 77mm 
Turbin : 70 / 60mm 
Eksos huset: NR14 
Flens : T3 tvilling oppføring 

4.
Holset super Hx40-14
Kompressor : 60 / 86mm
Turbin : 75 / 65mm
Eksos huset: NR14
Flens : T3 tvilling oppføring

5.
Holset super Hx40-16 
Kompressor : 60 / 86mm
Turbin : 75 / 65mm 
Eksos huset: NR16 Flens : T3 tvilling oppføring

Bild

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: B234, Hvilken Turbo? Holset Super

Inlägg av mattias »

Nr 4 (HX40-14). Jag tror det blir lite trångt med Nr 3 (HX35-14) för du lär behöva pressa den hårt för att nå ditt effektmål, dessutom på 98 oktan.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: B234, Hvilken Turbo? Holset Super

Inlägg av Steve »

Här har du ett exempel på en med Hx40-14(en vanlig, ej Super) http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=46&t=89605
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Vegard Ulstein
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: tor mar 30, 2017 11:24 pm

Re: B234, Hvilken Turbo? Holset Super

Inlägg av Vegard Ulstein »

mattias skrev:Nr 4 (HX40-14). Jag tror det blir lite trångt med Nr 3 (HX35-14) för du lär behöva pressa den hårt för att nå ditt effektmål, dessutom på 98 oktan.
Det tenkte jeg og, men hva om jeg bruker NR.3 (HX35-14) for å få eit mer kjørbart register?
Vil jeg da miste mye toppeffekt? 350-400whp?

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Användarvisningsbild
HansOla
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: sön maj 14, 2017 10:40 am

Re: B234, Hvilken Turbo? Holset Super

Inlägg av HansOla »

Vegard Ulstein skrev:
mattias skrev:Nr 4 (HX40-14). Jag tror det blir lite trångt med Nr 3 (HX35-14) för du lär behöva pressa den hårt för att nå ditt effektmål, dessutom på 98 oktan.
Det tenkte jeg og, men hva om jeg bruker NR.3 (HX35-14) for å få eit mer kjørbart register?
Vil jeg da miste mye toppeffekt? 350-400whp?

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Det er bremset 8v på over 400whp med bra register og moderat trykk med hx35, så 400+whp er jo fullt mulig

Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Skriv svar