Konvertera förgasarturbo till insprutning
Postat: mån jan 22, 2018 3:13 pm
Har en motor med följande spec enligt tidigare ägaren:
Block B230FD -92 med kolvkylning.
Mahle turbokolvar.
Förstärkt topp packning.
405 Turbotopp med upptagna förbränningsrum.
Mirafrästa ventilsäten av den legendariske portaren Grottis.
K kamaxel.
Brytarlöst tändsystem från 240.
MSD tändning, multispark och justerbar tänd retard.
Race tändkablar.
Nytt 940 turbo grenrör.
Mitsubishi TD04-18T turbo.
BMW intercooler.
Trycktätad Stromberg förgasare med specialslipad bränslesnål.
Tryckbox från Volvo R Sports turbosats.
Malpassi bränsletrycksregulator för turbo.
Lambdasond.
El bränslepump.
Laddtryck 1.2 bar.
Tillskottsbränsle via två 350cc spridare och en justerbar tryckkontakt på insuget.
(Matas via en separat el pump och tryckregulator, bränsleretur via påfyllnings röret.)
Enligt tidigare ägare så har den gjort låga 13 på strippen i en kaross på ca 1000 kg.
Effekten är okänd men idag fullt tillräcklig.
Vill dock bygga om den till insprutning och funderar då på vad effekten kan tänkas bli efter det ?
Inget hi tech hi end prylar, utan en enkel konvertering.
Börjat läsa in mig på vilka prylar jag behöver komplettera med och har redan inhandlat ett original Volvo insug.
Läser om original LH2.4, Megasquirt och VEMS men verkar vara lite djungel i vad som är bäst och ger bäst driftsäkerhet och minst problem.
Inte alls meningen att försöka att pressa ur mesta möjliga. En driftsäker daily driver men ändå ett jävla ös.
All input som kan hjälpa mig framåt tas tacksamt emot.
Block B230FD -92 med kolvkylning.
Mahle turbokolvar.
Förstärkt topp packning.
405 Turbotopp med upptagna förbränningsrum.
Mirafrästa ventilsäten av den legendariske portaren Grottis.
K kamaxel.
Brytarlöst tändsystem från 240.
MSD tändning, multispark och justerbar tänd retard.
Race tändkablar.
Nytt 940 turbo grenrör.
Mitsubishi TD04-18T turbo.
BMW intercooler.
Trycktätad Stromberg förgasare med specialslipad bränslesnål.
Tryckbox från Volvo R Sports turbosats.
Malpassi bränsletrycksregulator för turbo.
Lambdasond.
El bränslepump.
Laddtryck 1.2 bar.
Tillskottsbränsle via två 350cc spridare och en justerbar tryckkontakt på insuget.
(Matas via en separat el pump och tryckregulator, bränsleretur via påfyllnings röret.)
Enligt tidigare ägare så har den gjort låga 13 på strippen i en kaross på ca 1000 kg.
Effekten är okänd men idag fullt tillräcklig.
Vill dock bygga om den till insprutning och funderar då på vad effekten kan tänkas bli efter det ?
Inget hi tech hi end prylar, utan en enkel konvertering.
Börjat läsa in mig på vilka prylar jag behöver komplettera med och har redan inhandlat ett original Volvo insug.
Läser om original LH2.4, Megasquirt och VEMS men verkar vara lite djungel i vad som är bäst och ger bäst driftsäkerhet och minst problem.
Inte alls meningen att försöka att pressa ur mesta möjliga. En driftsäker daily driver men ändå ett jävla ös.
All input som kan hjälpa mig framåt tas tacksamt emot.