Konvertera förgasarturbo till insprutning

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
kasken
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: sön dec 14, 2008 12:04 am
Ort: Utanför Uddevalla
Kontakt:

Konvertera förgasarturbo till insprutning

Inlägg av kasken »

Har en motor med följande spec enligt tidigare ägaren:

Block B230FD -92 med kolvkylning.
Mahle turbokolvar.
Förstärkt topp packning.
405 Turbotopp med upptagna förbränningsrum.
Mirafrästa ventilsäten av den legendariske portaren Grottis.
K kamaxel.
Brytarlöst tändsystem från 240.
MSD tändning, multispark och justerbar tänd retard.
Race tändkablar.
Nytt 940 turbo grenrör.
Mitsubishi TD04-18T turbo.
BMW intercooler.
Trycktätad Stromberg förgasare med specialslipad bränslesnål.
Tryckbox från Volvo R Sports turbosats.
Malpassi bränsletrycksregulator för turbo.
Lambdasond.
El bränslepump.
Laddtryck 1.2 bar.
Tillskottsbränsle via två 350cc spridare och en justerbar tryckkontakt på insuget.
(Matas via en separat el pump och tryckregulator, bränsleretur via påfyllnings röret.)

Enligt tidigare ägare så har den gjort låga 13 på strippen i en kaross på ca 1000 kg.
Effekten är okänd men idag fullt tillräcklig.
Vill dock bygga om den till insprutning och funderar då på vad effekten kan tänkas bli efter det ?
Inget hi tech hi end prylar, utan en enkel konvertering.

Börjat läsa in mig på vilka prylar jag behöver komplettera med och har redan inhandlat ett original Volvo insug.
Läser om original LH2.4, Megasquirt och VEMS men verkar vara lite djungel i vad som är bäst och ger bäst driftsäkerhet och minst problem.
Inte alls meningen att försöka att pressa ur mesta möjliga. En driftsäker daily driver men ändå ett jävla ös.
All input som kan hjälpa mig framåt tas tacksamt emot. 8) :eclipsee_steering:
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Konvertera förgasarturbo till insprutning

Inlägg av mauser240 »

300 hk är väl ingen omöjlighet, förutsatt att avgashuset inte är ett TD04 (minsta huset i TD04-serien) utan t.ex. ett TD04HL.

Spelar egentligen ingen roll vilket sprut du väljer. Folk brukar rådas att välja ett sprut som det finns bra lokalt stöd för.
//MartinL
kasken
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: sön dec 14, 2008 12:04 am
Ort: Utanför Uddevalla
Kontakt:

Re: Konvertera förgasarturbo till insprutning

Inlägg av kasken »

Låter ju väldigt trevligt om man kan uppnå 300 Hk med original prylar, men är nöjd med 200+ också eftersom det blir svårt att få ner dom i backen utan att det spinner. Har 1031 lamelldiffad axel idag och det spinner redan gott när man drar på . . . . :lol:
Vad är det för rekommendationer vad gäller spridare, vad är bra och lagom ?
Behöver man ha tillskottssprutet kvar eller kan man ta bort det ?
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Konvertera förgasarturbo till insprutning

Inlägg av »

Tillskots insprutet tar du bort kör du snik och lh2,4 med chipp 3"lmm osv så brukar dom vara för 465cc spridare det fungerar bra med andra med liknande storlek men gärna ställbar bränsletrycksregulator.
Då stoppar insprutet vid ca 300hk och det blir omständigt om du senare vill uppgradera.
Med ett mappningsbart insprut kan du ha nästan vilka spridare som helst men äldre riktigt stora kan bli svårmappat och lite oexakt på tomgång mm.
Men så moderna som möjligt mellan 600 och 1000cc är lagomt på bensin (600cc räcker till dryga 400hk)
Då finns det lite att växa i om du framöver vill byta ut turbon som nu är det första som stryper.
Det är ju bromsat 450hk hos jens på standardmotor bara annat grenrör turbo e85 och 2,3 bars ladd om ja minns rätt.
kasken
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: sön dec 14, 2008 12:04 am
Ort: Utanför Uddevalla
Kontakt:

Re: Konvertera förgasarturbo till insprutning

Inlägg av kasken »

CÅ skrev:Tillskots insprutet tar du bort kör du snik och lh2,4 med chipp 3"lmm osv så brukar dom vara för 465cc spridare det fungerar bra med andra med liknande storlek men gärna ställbar bränsletrycksregulator.
Då stoppar insprutet vid ca 300hk och det blir omständigt om du senare vill uppgradera.
Med ett mappningsbart insprut kan du ha nästan vilka spridare som helst men äldre riktigt stora kan bli svårmappat och lite oexakt på tomgång mm.
Men så moderna som möjligt mellan 600 och 1000cc är lagomt på bensin (600cc räcker till dryga 400hk)
Då finns det lite att växa i om du framöver vill byta ut turbon som nu är det första som stryper.
Det är ju bromsat 450hk hos jens på standardmotor bara annat grenrör turbo e85 och 2,3 bars ladd om ja minns rätt.
Otroligt att man kan klämma ut den effekten ! Tack för värdefull info. Kommer dock att lägga mig 200+ då. Sitter M47 låda i för tillfället och tanken är att sätta i en AW71 automat längre fram. Men det är väl nästan en hädelse att skriva här . . . :lol: :lol:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Konvertera förgasarturbo till insprutning

Inlägg av Jens Gustavsson »

det bästa jag gjort är att köra automat i min bil! men gällande efi så gå på ett vems det har helt andra möjligheter att få till det i en bruks bil mot tillskots burkar med extra spridare och eländes rappel :lol:
kasken
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: sön dec 14, 2008 12:04 am
Ort: Utanför Uddevalla
Kontakt:

Re: Konvertera förgasarturbo till insprutning

Inlägg av kasken »

Jens Gustavsson skrev:det bästa jag gjort är att köra automat i min bil! men gällande efi så gå på ett vems det har helt andra möjligheter att få till det i en bruks bil mot tillskots burkar med extra spridare och eländes rappel :lol:
Ja jag gillar också automat, speciellt i en PV. 8) Hittade ett komplett VEMS nytt anpassat för B230, en bra grund verkar det som, men ett ganska högt pris jämfört med Meqasquirt tycker jag. Men det kanske är värt dom extra pengarna. Med en AW71 låda så funkar det upp till ca 250 Hk har jag läst och det räcker gott och väl för mig. Spinner på bra redan nu med 235 däck och lamelldiffad bakaxel. :hihi:
Skriv svar