B230F

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Packo
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: mån jan 18, 2016 8:13 pm

B230F

Inlägg av Packo »

Hej gott folk.

Har lite frågor igen till er.

Har införskaffat en 360 GLT som jag vill ha som "busbil" då jag är på tok för mycket rädd om min 240a.
Har möjlighet att köpa loss från en vän ett komplett "ovandel" alltså kpl topp med kam .
Det är en portad 531 topp med KG7 kam.
Han har bänkat 166 drivhästar ur denna motor med FAJS 45-or och en standard B230FB bottendel.

Jag har tänkt att använda 360-ins original L-jetronic sprut med större spjällhus, bruna spridare från en T6-a och en standard 90-tals 230F bottendel.

Nu är min fråga .... Kommer b230F klena stakar palla med detta eller jag måste byta stakarna till Fk/FT stakar eller rent av skaffa FK/FT motorblock ?

Det är alltså hederlig sugtrim som jag vill applicera i bilen. Inte nån turbokonvertering denna gång.

Tacksam för åsikter och svar.
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: B230F

Inlägg av Thunderbo1t »

Kan inte tänka mig att stakarna skulle vara något problem, förresten 90 talare, de har väl inte ens de klena stakarna?
Packo
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: mån jan 18, 2016 8:13 pm

Re: B230F

Inlägg av Packo »

Nja....
Dom har inte den klena veven , men stakarna är väl fortfarande dom klena 9mm stakar. Eller har jag fel ?
Jag utgår ifrån att dom är klena.
Jag har lärt mig från 240 bygget. Alla var helt bombsäkra att min 88 A 240a med 230F var den "klena" motorn .Alltså den med klen vev och axiallagret i mitten.
Men så var inte fallet . Motorn var tillverkad i dom första månaderna av 1988 eller slutet av 1987 ( kommer inte riktigt ihåg nu ) men det va med den stora veven med axiallagret längst bak mot svänghjulet.
Så jag utgår från att det är dom klena stakarna, frågan är om dom klarar ca. 150 drivhästar på 7-8000 RPM.
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: B230F

Inlägg av Thunderbo1t »

Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: B230F

Inlägg av Thunderbo1t »

Packo
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: mån jan 18, 2016 8:13 pm

Re: B230F

Inlägg av Packo »

Tackar för hjälpen.
Efter läsning av det du har länkat så är saken biff. :thumbright:
Köper 230F från 90 och uppåt så är det bara tuta och kör :lol: :lol: :lol:
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: B230F

Inlägg av Enok »

Funkar den kammen ihop med singelspjäll?
Peter Olson
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: B230F

Inlägg av »

Kammen är inga problem i en busbil med singelspjäll för en brukis är den i vassaste laget frågan är vad insprutet tycker om den.
Men till det insprutet går det väll köra vanlig fördelare med mekanisk tändkurva och kortar man utslaget blir det bra mycket bättre.
Packo
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: mån jan 18, 2016 8:13 pm

Re: B230F

Inlägg av Packo »

Detta va lite intressant CÅ.
Vill du vänligen utveckla detta lite.
Vad menar du med " kortar man utslaget blir det bra mycket bättre."

Menar du korta utslaget på vacuumklockan ? För den har jag tänkt att fimpa helt och köra endast på vikterna i fördelare.
Är jag fel på det ?

Vad det gäller spjället så har jag även haft en fundering på att ta 2 mindre spjällhus från typ Golf eller annat passande och nytta 2 st.
1 till 1&2 ans cylinder och den andra till 3&4 med en liten kanal mellan dessa. Typ som på en gammal B20 insug som var avsedd för dubbla förknasare.
Användarvisningsbild
vebotrimmarn
Forumsberoende
Inlägg: 776
Blev medlem: mån dec 12, 2011 11:44 am
Ort: lycksele, norrbyberg

Re: B230F

Inlägg av vebotrimmarn »

korta utslaget menar CÅ med att korta kurvan för vikterna i fördelaren så den inte kan justera tändningen lika högt som originalt. dvs köra på tidigare tändning på tomgång/lågfart men att den inte blir för tidig på varv.
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: B230F

Inlägg av Thunderbo1t »

Är det vass kam kan det gå bra å stumma fördelaren helt, trodde knappt på det själv men det funkade bäst av alla försök med vanlig modifierad fördelare, går dock inte att starta utan startretard på bensin, E85 funkar utan.
Nu vet jag ju inte hur vass din kam är...
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: B230F

Inlägg av »

Som dom skrivit menar jag korta utslaget på slungvikterna så man med typ 35gr vid fullt utslag får ca20 istället för 10 grader på tomgång.
Med tex dubbla originalförgasare k-jet eller något av dom äldre originalinspruten så blir det positiv skillnad om man har en vass kam.
Tror inte du gör någon större vinning på dubbla spjällhus gör isåfall ett riktigt plenum (typ kopiera ett sådant som kl racing säljer) eller svetsa spridarhylsor på ett k-jetinsug.
Strypningen i ett standardinsug sitter mer i kanalerna än i spjället och med original lmm (är väll av klafftyp på det insprutet) så ger det nog inte så mycket att gå upp jättemycket i aria mellan den och insug.
Men fila bort så mycket som möjligt i insuget under där spridarna sitter den aria minskningen gör inget positivt dvs om du behåller originalinsuget.

Sen finns det varvstopp i bränsle boxen som du nog inte vill ha kvar.
Men det går att ta bort finns skrivet på 300 powerclub forumet hur man löder in ett motstånd som flyttar varvstoppen och vilket motstånd för olika varv.
Skriv svar