Volvo B30 med "K+"-kam och längden av sekundär rör

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
OttoB
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: fre okt 03, 2014 10:20 am

Volvo B30 med "K+"-kam och längden av sekundär rör

Inlägg av OttoB »

Hola

Dags att bygga en studentprojekt motor igen. Första var B230F med 16T turbo, och den andra var B4204T med GT30.
Just nu håller vi att bygga B30E med lite piggare kam (K-kam liknande Timo 762 med ca 280 duration och 7,6 mm lyft). Det blir std avgas limpor från B30E. Nu till frågan, vi kommer att bygga eget Y-byxa. Har ni intelligent gissiningar för längen och diametern för sekundär rör??
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: Volvo B30 med "K+"-kam och längden av sekundär rör

Inlägg av Enok »

Ska det verkligen bara vara ett rör på en "prestanda" sexa, Brukar ju nästan alltid vara dubbla rör, kolla BMW t,ex.
Peter Olson
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Volvo B30 med "K+"-kam och längden av sekundär rör

Inlägg av Jens Gustavsson »

ta lite bilder så får du nog fler och bättre svar :thumbright:
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Volvo B30 med "K+"-kam och längden av sekundär rör

Inlägg av Erland Cox »

Det blir 2 rör ut från E rören.
Jag har själv en 164:a och ska också bygga ett sånt Y rör.
Se det som ett 4-2-1 rör till en B20 och bygg sekundärerna lika långa, ungefär 70 cm.
Ca 48-50mm i diameter och sen ett 63mm enkelt rör bör funka bra.

Erland
Användarvisningsbild
Knut Åge Busengdal
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: fre jan 13, 2006 10:55 am
Ort: Hovdebygda, Norge

Re: Volvo B30 med "K+"-kam och längden av sekundär rör

Inlägg av Knut Åge Busengdal »

Intrisant prosjekt OttoB, har du noe meir info og bilder om prosjektet? :wink: er det orginal insprøytninga dere skal bruke?

Har tenkt på et lignandes prosjekt og har prøvt å rekne meg fram til et grenrør i Pipemax, men føler eg gjer noke feil, da eg får så tynne rør. så tenkte å prøve ditt eksempel Erland også bygge et 2,5" eksosanlegg med 2 lyddempare til det.

Har lurt på korfor volvo valgte å bruke så lange sekundærrør på B30E? dei går no orginalt ifra grenrøret og bak til første lyddemparen.
Bild
Volvo 164 1971mod. B30A 145hk.
Volvo 164E 1974mod. B30E 175hk.
Volvo 164 1969mod. B30T 644hk.
Volvo 164E 1973mod. B6304F 204hk.
OttoB
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: fre okt 03, 2014 10:20 am

Re: Volvo B30 med "K+"-kam och längden av sekundär rör

Inlägg av OttoB »

Tusen tack Erland. Allt verkar vara sånt man kan köpa från Biltema.
Knut, jag delar lite bilder i fb, Volvo164. Har också funderat över B30E std avgasrör. Främre rör är typ 2 meter lång. Kanske det är hämtad från äldre Amazon?

Vi har Vipec 88 sprut och det kommer att bli nya spridare och fuel rail. 12-1 trigger med Hall.
Användarvisningsbild
Knut Åge Busengdal
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: fre jan 13, 2006 10:55 am
Ort: Hovdebygda, Norge

Re: Volvo B30 med "K+"-kam och längden av sekundär rör

Inlägg av Knut Åge Busengdal »

ok, då har eg sett bilda, blir spennandes å følge :)

ok, ja blir litt lettare å optimere med datasprut og sikkert greit å få nye modernare spridare og fuelrail som er sikrare mot lekasje. skal spridare monterast i innsuget eller i dei orginale festa på toppen? med dei orginale festa på toppen er man avhengige av å ha montert bakelittskivene mellom spridarholdere og topp for å isolerevekk varme så man ikkje får koking i bensinen når man stopper ved varm motor, har lurt på å flytte dysene til innsugsmanifolden for at dei skal stå litt kjøligare.
Volvo 164 1971mod. B30A 145hk.
Volvo 164E 1974mod. B30E 175hk.
Volvo 164 1969mod. B30T 644hk.
Volvo 164E 1973mod. B6304F 204hk.
OttoB
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: fre okt 03, 2014 10:20 am

Re: Volvo B30 med "K+"-kam och längden av sekundär rör

Inlägg av OttoB »

Jag har studerat Bara kort norska, men om jag förstått rätt. Ja

Det ska bli EV14 Long nose spridare, k-jet spridarhållare (från 74 B20E) behövs 3 st motorer för att samla ihop 6st hållaren. Eget fuel rail på gång med fina laserskurna fästplattor.

En detalj som jag fattar inte är sprutbild av spridare. Vilket passar bäst på B30? D-Jet har cone-style men är det bättre med något annan sprutbild. Tex med tvådelat sprut?
Användarvisningsbild
Knut Åge Busengdal
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: fre jan 13, 2006 10:55 am
Ort: Hovdebygda, Norge

Re: Volvo B30 med "K+"-kam och längden av sekundär rör

Inlägg av Knut Åge Busengdal »

https://www.ebay.com/itm/Bosch-K-Jetron ... g2&vxp=mtr

Der har du 2stk holdere om du ikkje allereide har fått skaffet alle du trenger?

Usikker på kva sprutbilde som passer best B30? er det noen merkbar forsjell mellom dei forsjellige sprutbildene?
Volvo 164 1971mod. B30A 145hk.
Volvo 164E 1974mod. B30E 175hk.
Volvo 164 1969mod. B30T 644hk.
Volvo 164E 1973mod. B6304F 204hk.
OttoB
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: fre okt 03, 2014 10:20 am

Re: Volvo B30 med "K+"-kam och längden av sekundär rör

Inlägg av OttoB »

https://photos.app.goo.gl/m6hON1lnLkQf1kae2

Nästan färdigt, 1st go on this week.
Skriv svar