Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön dec 16, 2018 2:58 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre feb 09, 2018 12:32 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: fre okt 03, 2014 10:20 am
Inlägg: 56
Hola

Dags att bygga en studentprojekt motor igen. Första var B230F med 16T turbo, och den andra var B4204T med GT30.
Just nu håller vi att bygga B30E med lite piggare kam (K-kam liknande Timo 762 med ca 280 duration och 7,6 mm lyft). Det blir std avgas limpor från B30E. Nu till frågan, vi kommer att bygga eget Y-byxa. Har ni intelligent gissiningar för längen och diametern för sekundär rör??


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör feb 10, 2018 10:44 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Inlägg: 569
Ort: Lindome
Ska det verkligen bara vara ett rör på en "prestanda" sexa, Brukar ju nästan alltid vara dubbla rör, kolla BMW t,ex.

_________________
Peter Olson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön feb 11, 2018 11:59 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20611
Ort: Tomterna/sävar
ta lite bilder så får du nog fler och bättre svar :thumbright:

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön feb 11, 2018 11:09 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5688
Ort: Lund
Det blir 2 rör ut från E rören.
Jag har själv en 164:a och ska också bygga ett sånt Y rör.
Se det som ett 4-2-1 rör till en B20 och bygg sekundärerna lika långa, ungefär 70 cm.
Ca 48-50mm i diameter och sen ett 63mm enkelt rör bör funka bra.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 12, 2018 4:09 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 13, 2006 10:55 am
Inlägg: 147
Ort: Hovdebygda, Norge
Intrisant prosjekt OttoB, har du noe meir info og bilder om prosjektet? :wink: er det orginal insprøytninga dere skal bruke?

Har tenkt på et lignandes prosjekt og har prøvt å rekne meg fram til et grenrør i Pipemax, men føler eg gjer noke feil, da eg får så tynne rør. så tenkte å prøve ditt eksempel Erland også bygge et 2,5" eksosanlegg med 2 lyddempare til det.

Har lurt på korfor volvo valgte å bruke så lange sekundærrør på B30E? dei går no orginalt ifra grenrøret og bak til første lyddemparen.
Bild

_________________
Volvo 164 1971mod. B30A 145hk.
Volvo 164E 1974mod. B30E 175hk.
Volvo 164 1969mod. B30T 644hk.
Volvo 164E 1973mod. B6304F 204hk.
Volvo 240 1991mod. B230F 116hk.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 12, 2018 5:53 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: fre okt 03, 2014 10:20 am
Inlägg: 56
Tusen tack Erland. Allt verkar vara sånt man kan köpa från Biltema.
Knut, jag delar lite bilder i fb, Volvo164. Har också funderat över B30E std avgasrör. Främre rör är typ 2 meter lång. Kanske det är hämtad från äldre Amazon?

Vi har Vipec 88 sprut och det kommer att bli nya spridare och fuel rail. 12-1 trigger med Hall.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 15, 2018 1:32 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 13, 2006 10:55 am
Inlägg: 147
Ort: Hovdebygda, Norge
ok, då har eg sett bilda, blir spennandes å følge :)

ok, ja blir litt lettare å optimere med datasprut og sikkert greit å få nye modernare spridare og fuelrail som er sikrare mot lekasje. skal spridare monterast i innsuget eller i dei orginale festa på toppen? med dei orginale festa på toppen er man avhengige av å ha montert bakelittskivene mellom spridarholdere og topp for å isolerevekk varme så man ikkje får koking i bensinen når man stopper ved varm motor, har lurt på å flytte dysene til innsugsmanifolden for at dei skal stå litt kjøligare.

_________________
Volvo 164 1971mod. B30A 145hk.
Volvo 164E 1974mod. B30E 175hk.
Volvo 164 1969mod. B30T 644hk.
Volvo 164E 1973mod. B6304F 204hk.
Volvo 240 1991mod. B230F 116hk.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 15, 2018 6:00 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: fre okt 03, 2014 10:20 am
Inlägg: 56
Jag har studerat Bara kort norska, men om jag förstått rätt. Ja

Det ska bli EV14 Long nose spridare, k-jet spridarhållare (från 74 B20E) behövs 3 st motorer för att samla ihop 6st hållaren. Eget fuel rail på gång med fina laserskurna fästplattor.

En detalj som jag fattar inte är sprutbild av spridare. Vilket passar bäst på B30? D-Jet har cone-style men är det bättre med något annan sprutbild. Tex med tvådelat sprut?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre feb 16, 2018 2:58 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 13, 2006 10:55 am
Inlägg: 147
Ort: Hovdebygda, Norge
https://www.ebay.com/itm/Bosch-K-Jetronic-Fuel-Injectors-Volvo-240-B-20/263498418943?hash=item3d59bacaff:g:EwUAAOSwIspahYg2&vxp=mtr

Der har du 2stk holdere om du ikkje allereide har fått skaffet alle du trenger?

Usikker på kva sprutbilde som passer best B30? er det noen merkbar forsjell mellom dei forsjellige sprutbildene?

_________________
Volvo 164 1971mod. B30A 145hk.
Volvo 164E 1974mod. B30E 175hk.
Volvo 164 1969mod. B30T 644hk.
Volvo 164E 1973mod. B6304F 204hk.
Volvo 240 1991mod. B230F 116hk.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön maj 13, 2018 5:50 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: fre okt 03, 2014 10:20 am
Inlägg: 56
https://photos.app.goo.gl/m6hON1lnLkQf1kae2

Nästan färdigt, 1st go on this week.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010