Sida 1 av 1

Volvo B30 med "K+"-kam och längden av sekundär rör

Postat: fre feb 09, 2018 12:32 pm
av OttoB
Hola

Dags att bygga en studentprojekt motor igen. Första var B230F med 16T turbo, och den andra var B4204T med GT30.
Just nu håller vi att bygga B30E med lite piggare kam (K-kam liknande Timo 762 med ca 280 duration och 7,6 mm lyft). Det blir std avgas limpor från B30E. Nu till frågan, vi kommer att bygga eget Y-byxa. Har ni intelligent gissiningar för längen och diametern för sekundär rör??

Re: Volvo B30 med "K+"-kam och längden av sekundär rör

Postat: lör feb 10, 2018 10:44 am
av Enok
Ska det verkligen bara vara ett rör på en "prestanda" sexa, Brukar ju nästan alltid vara dubbla rör, kolla BMW t,ex.

Re: Volvo B30 med "K+"-kam och längden av sekundär rör

Postat: sön feb 11, 2018 11:59 am
av Jens Gustavsson
ta lite bilder så får du nog fler och bättre svar :thumbright:

Re: Volvo B30 med "K+"-kam och längden av sekundär rör

Postat: sön feb 11, 2018 11:09 pm
av Erland Cox
Det blir 2 rör ut från E rören.
Jag har själv en 164:a och ska också bygga ett sånt Y rör.
Se det som ett 4-2-1 rör till en B20 och bygg sekundärerna lika långa, ungefär 70 cm.
Ca 48-50mm i diameter och sen ett 63mm enkelt rör bör funka bra.

Erland

Re: Volvo B30 med "K+"-kam och längden av sekundär rör

Postat: mån feb 12, 2018 4:09 am
av Knut Åge Busengdal
Intrisant prosjekt OttoB, har du noe meir info og bilder om prosjektet? :wink: er det orginal insprøytninga dere skal bruke?

Har tenkt på et lignandes prosjekt og har prøvt å rekne meg fram til et grenrør i Pipemax, men føler eg gjer noke feil, da eg får så tynne rør. så tenkte å prøve ditt eksempel Erland også bygge et 2,5" eksosanlegg med 2 lyddempare til det.

Har lurt på korfor volvo valgte å bruke så lange sekundærrør på B30E? dei går no orginalt ifra grenrøret og bak til første lyddemparen.
Bild

Re: Volvo B30 med "K+"-kam och längden av sekundär rör

Postat: mån feb 12, 2018 5:53 pm
av OttoB
Tusen tack Erland. Allt verkar vara sånt man kan köpa från Biltema.
Knut, jag delar lite bilder i fb, Volvo164. Har också funderat över B30E std avgasrör. Främre rör är typ 2 meter lång. Kanske det är hämtad från äldre Amazon?

Vi har Vipec 88 sprut och det kommer att bli nya spridare och fuel rail. 12-1 trigger med Hall.

Re: Volvo B30 med "K+"-kam och längden av sekundär rör

Postat: tor feb 15, 2018 1:32 am
av Knut Åge Busengdal
ok, då har eg sett bilda, blir spennandes å følge :)

ok, ja blir litt lettare å optimere med datasprut og sikkert greit å få nye modernare spridare og fuelrail som er sikrare mot lekasje. skal spridare monterast i innsuget eller i dei orginale festa på toppen? med dei orginale festa på toppen er man avhengige av å ha montert bakelittskivene mellom spridarholdere og topp for å isolerevekk varme så man ikkje får koking i bensinen når man stopper ved varm motor, har lurt på å flytte dysene til innsugsmanifolden for at dei skal stå litt kjøligare.

Re: Volvo B30 med "K+"-kam och längden av sekundär rör

Postat: tor feb 15, 2018 6:00 pm
av OttoB
Jag har studerat Bara kort norska, men om jag förstått rätt. Ja

Det ska bli EV14 Long nose spridare, k-jet spridarhållare (från 74 B20E) behövs 3 st motorer för att samla ihop 6st hållaren. Eget fuel rail på gång med fina laserskurna fästplattor.

En detalj som jag fattar inte är sprutbild av spridare. Vilket passar bäst på B30? D-Jet har cone-style men är det bättre med något annan sprutbild. Tex med tvådelat sprut?

Re: Volvo B30 med "K+"-kam och längden av sekundär rör

Postat: fre feb 16, 2018 2:58 am
av Knut Åge Busengdal
https://www.ebay.com/itm/Bosch-K-Jetron ... g2&vxp=mtr

Der har du 2stk holdere om du ikkje allereide har fått skaffet alle du trenger?

Usikker på kva sprutbilde som passer best B30? er det noen merkbar forsjell mellom dei forsjellige sprutbildene?

Re: Volvo B30 med "K+"-kam och längden av sekundär rör

Postat: sön maj 13, 2018 5:50 pm
av OttoB
https://photos.app.goo.gl/m6hON1lnLkQf1kae2

Nästan färdigt, 1st go on this week.