Planing fresing av topp

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Torbo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 42
Blev medlem: fre nov 16, 2012 12:04 am

Planing fresing av topp

Inlägg av Torbo »

Jeg skal ta av topplokket noe på en PV B18 Sport og sette inn en K-kam.
Er usikker på hvor mye man kan plane av eller hva som er vanlig for å få grei kompresjon på ca. 10:1, ikke over det.

Tenkte å ta av 2,5 mm? Hvordan låter det?
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Planing fresing av topp

Inlägg av DreRacing@ »

hvor mye komp er det originalt? 2.5 høres mye ut!
du kan enkelt regne her:
http://www.csgnetwork.com/compcalc.html
Torbo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 42
Blev medlem: fre nov 16, 2012 12:04 am

Re: Planing fresing av topp

Inlägg av Torbo »

Ifølge boken er det 8,7:1 og da jeg regnet litt på det ser det ut som jeg ikke kan ta av mer enn 1,5 for å holde meg under 10:1 ? Men det topplokket som skal på er et A-motor-topplokk, og her er kompresjonen 8,5:1
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Planing fresing av topp

Inlägg av StefanM »

Annars kanske det är bättre att spara originaltoppen och sen köpa nåt som redan är planat? Original B18 grejer börjar på bli svårt det också.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Planing fresing av topp

Inlägg av Erland Cox »

Hur långt under decket vänder kolven?
Om den går jäms med decket så kan du köra en packning som är 0,8mm tjock.
Jag brukar slipa upp lite i förbränningsrummet runt ventilerna och då tar jag 2mm.

Erland
Torbo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 42
Blev medlem: fre nov 16, 2012 12:04 am

Re: Planing fresing av topp

Inlägg av Torbo »

Tenkte også å gjøre litt mer plass rundt innsugsventilene. Skal også lage en fin kurve ved innsugsventilene slik at luften vender inn mot senter av ventlene. Et prinsipp som Gordini lyktes med. Toppen er fortsatt på, så jeg gjør istand en reservetopp. Sparer originaltoppen som du Erland sier.
Tar utgångspunkt i at stempelet vender i plan med toppen på blokka...?
Skal også forskyve kamakslingen med en kile slik at jeg får litt mer effekt på lavere turtall, selv om det går litt på bekosting av toppeffekten som er i et turtallsområde jeg ikke bruker uansett.

Men hvor får jeg tak i toppakning til B18 i 0,8 mm tykkelse? Har problemer med å få tak i standard også. VP-Autoparts var utsolgt.
Kan en Biltemapakning gå?

Hvordan låter dette Erlend?
Senast redigerad av Torbo den tor feb 22, 2018 11:11 am, redigerad totalt 1 gånger.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Planing fresing av topp

Inlägg av Erland Cox »

Det ska finnas en 0,85 mm:s packning, KG trimning borde ha.
Det låter bra.
Synd att det är så svårt att flytta kammen jämfört med B21 och nyare.

Erland
Torbo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 42
Blev medlem: fre nov 16, 2012 12:04 am

Re: Planing fresing av topp

Inlägg av Torbo »

Takkar!
Svårt at flytta kammen ja. Pedersen Racing i Norge har slike kile, men jeg vet ikke eksakt hvor mange grader den flytter. Tror det er ca 3 (6 på veiva).?
Litt tenking for å få den på riktig vei også...
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Planing fresing av topp

Inlägg av The »

Rent tekniskt är det väl inte något problem att tillverka ett ställbart kamdrev till en b18/20?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Planing fresing av topp

Inlägg av dundersmurfen »

Man kan ju köra utan kil också å använda ögonmått. Kilstål är mjukt och meningen är att det inte ska kunna skada axel eller drev om något händer. Det är klämkraften som håller saker på plats inte kilar, dom bara underlättar monteringen :)

Har gjort så på många olika drev på olika motorer där jag ville flytta på nåt. Drar alltid åt med molyfett sedan så allt moment ger klämkraft. Håller mig undan loctite. Då avänder jag hellre en svetsloppa eller nordlock eller najtråd så skruven inte kan släppa
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Torbo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 42
Blev medlem: fre nov 16, 2012 12:04 am

Re: Planing fresing av topp

Inlägg av Torbo »

Takk for info!
Torbo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 42
Blev medlem: fre nov 16, 2012 12:04 am

Re: Planing fresing av topp

Inlägg av Torbo »

Erland Cox skrev:Hur långt under decket vänder kolven?
Om den går jäms med decket så kan du köra en packning som är 0,8mm tjock.
Jag brukar slipa upp lite i förbränningsrummet runt ventilerna och då tar jag 2mm.

Erland

Takkar! Kanskje stempelet ligger 0,2 mm under toppplan? Men med litt sot, så blir det vel lite å regne på?
Kommer til at 1,5 er bra uten å slipe rundt innsugsventilen, og 2,0 som du sier med litt slip?

Tror jeg ender på 1,5 mm slipt bort?
Her ahr jeg tatt med litt som slipes vekk rundt innsugsventilen:
Rimer dette?
Bild
Skriv svar