söker tips om plenumbygge 800-850hk
söker tips om plenumbygge 800-850hk
ska börja att bygga ett plenum till min b230 8v mål cirka 800-850hk bilen andvänds mest på strippen
någon som har några bra byggtips ?
altenativ var man kan köpa matrialet till vettiga pengar .
lite motor info
b230 (2,7L)
vev slag 94,5
komp 9,5
531 topp 40/48 ventiler 37mm tryckare
kam AGAP lyft in 14,6 avgas 14
turbo hx55 pro 71mm turbin
Mvh Ronnie
någon som har några bra byggtips ?
altenativ var man kan köpa matrialet till vettiga pengar .
lite motor info
b230 (2,7L)
vev slag 94,5
komp 9,5
531 topp 40/48 ventiler 37mm tryckare
kam AGAP lyft in 14,6 avgas 14
turbo hx55 pro 71mm turbin
Mvh Ronnie
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 257
- Blev medlem: tor nov 13, 2003 1:07 am
- Ort: västerbotten.Norsjö
Re: söker tips om plenumbygge 800-850hk
Bilderna är borta från första sidan. Kanske finns mer i tråden.
Men det finns lite text i början om motorn bla insuget.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=46&t=93374
Men det finns lite text i början om motorn bla insuget.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=46&t=93374
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: söker tips om plenumbygge 800-850hk
mellan vilka varv ska den va effektiv? med den volymen ca 5000- 7000?
vad är det för nockvinkel?
bästa är om man kan justera längden på runnersena på nått sätt för att fin lira registret.
vad är det för nockvinkel?
bästa är om man kan justera längden på runnersena på nått sätt för att fin lira registret.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: söker tips om plenumbygge 800-850hk
Sen är det bra att använda en rund form på plenumet.
Inte oval eller stora plana ytor så man måste ha förstärknings-stavar och annat för att förhindra flex och sprickor.
Inte oval eller stora plana ytor så man måste ha förstärknings-stavar och annat för att förhindra flex och sprickor.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: söker tips om plenumbygge 800-850hk
varv är typ mellan som du skrev mellan 5000-7500
nock spridningsvinkel 108grader
nock centervinkel 52,5grader
ok fins de någon specifik hur långt in trattarna ska gå in i plenumet ?
jaha så då skulle man kunna ha ett 4-5" rör el de blir kanske fel ?
nock spridningsvinkel 108grader
nock centervinkel 52,5grader
ok fins de någon specifik hur långt in trattarna ska gå in i plenumet ?
jaha så då skulle man kunna ha ett 4-5" rör el de blir kanske fel ?
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: söker tips om plenumbygge 800-850hk
Jagar du maxeffekt på höga varv så skulle jag säga bygg så stort det får plats, med gott om plats runt trattarna.
Svartstål är fint å bygga i, lätt å svetsa i och ej sprickbenäget
Såhär har jag gjort, det är ett 114mm rör av typen handelstub billigt å bra trattar är pressade ur ett 50mm avgasrör från biltema, sedan snittade jag 48mm böjar också i handelstub och utvidgade så dom matchar 50mm röret i tratten då kändes det som det blev en fin kona ner till insuget i toppen.
Om det klarar 800häst har jag ingen aning om
Svartstål är fint å bygga i, lätt å svetsa i och ej sprickbenäget
Såhär har jag gjort, det är ett 114mm rör av typen handelstub billigt å bra trattar är pressade ur ett 50mm avgasrör från biltema, sedan snittade jag 48mm böjar också i handelstub och utvidgade så dom matchar 50mm röret i tratten då kändes det som det blev en fin kona ner till insuget i toppen.
Om det klarar 800häst har jag ingen aning om
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: söker tips om plenumbygge 800-850hk
själva plenium burken är inte så noga den ska bara vara stor och sprida flödet in ganska jämt. det är i runners designen som effekten fins att hitta och som ändrar karaktären på motorn. men det va mer burken du ville snacka om?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: söker tips om plenumbygge 800-850hk
Min tanke med denna tråden är typ så kolla vad folk rekomenderar ex ungefär längden på Runners ?storleken på insuget ex utformning hur stora trattar som behövs ? Så all info är av intresse
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: söker tips om plenumbygge 800-850hk
vilken duration va det på kammen vid 0.05" eller vad heter profilen?
du jagar väll inte maximalt vrid från låga varv? (det spränger bara block med turbo och specielt med lång slag)
du jagar väll inte maximalt vrid från låga varv? (det spränger bara block med turbo och specielt med lång slag)
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
- Ort: Kvidinge Skåne
Re: söker tips om plenumbygge 800-850hk
Hej.
Du ska bygga det med så stor volym som möjligt, tyvärr är där begränsat med plats under huven på dom flesta bilarna.
Använd gärna rör och böjar så du slipper plana ytor.
Tänk på att ha gott om plats runt om trattarna.
Mitt plenum är byggt med 160x5mm aluminiumrör och böj.
Volymen på mitt är ca:16lit
Se nedan.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater
//Rickard
Du ska bygga det med så stor volym som möjligt, tyvärr är där begränsat med plats under huven på dom flesta bilarna.
Använd gärna rör och böjar så du slipper plana ytor.
Tänk på att ha gott om plats runt om trattarna.
Mitt plenum är byggt med 160x5mm aluminiumrör och böj.
Volymen på mitt är ca:16lit
Se nedan.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater
//Rickard
Re: söker tips om plenumbygge 800-850hk
nej kommer inte jaga maximalt vrid för lågt varv blocken brukar ge sig . med gamla motorn så började de inte hända något vettigt före 4800- 6800 . nu blir de som sagt vassare kam och lite ändrad komp i motorn .
duration vid nocklyft
insug 292
avgas 289 vid 0,5mm
vid 1,27mm
insug 267
avgas 264
duration vid nocklyft
insug 292
avgas 289 vid 0,5mm
vid 1,27mm
insug 267
avgas 264
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: söker tips om plenumbygge 800-850hk
grovt sett så en längd från ventil sätet till tratt kant på ca 30cm bör styra vrid kurvan uppåt och döda lite pik vrid. sen öka diametern från ca 44-45mm vid toppen upp mot 56-60mm vid tratten med den motor volymen. som sagt snåla inte med volymen i burken så blir det bra. svårt att få nån riktig fyllnadsgrad på varv med det slaget men man kan försöka styra upp varv avstämningarna ändå och få en finare och skonsammare vrid kurva men du kommer behöva en ganska stor laddtrycks ökning på varv också. kommer att ladda från rätt låga varv med den turbon om grenröret är bra
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: söker tips om plenumbygge 800-850hk
Jens hur lång runner ska man satsa på om man vill ha en fin gatmaskin istället med tidigt och jämnt vrid med typ en hx40.
Hade nog 55cm runner i 2tums rörböj på en motor med hx40 och den gav 600whp vid 2bar och kom stenhårt exakt vid 4000rpm å drog fint förbi 7500. Fick tyvärr inte provat den motorn med kort insug
Hade nog 55cm runner i 2tums rörböj på en motor med hx40 och den gav 600whp vid 2bar och kom stenhårt exakt vid 4000rpm å drog fint förbi 7500. Fick tyvärr inte provat den motorn med kort insug
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: söker tips om plenumbygge 800-850hk
med samma kam eller en snällare kam?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: söker tips om plenumbygge 800-850hk
Gjorde inte jag toppen och valde kammen till dig?
Har du inte automat också?
Det här insuget fungerar bra även om jag hade gjort inloppet till plenumet annorlunda.
https://shop.klracing.se/sv/artiklar/vo ... jall-.html
Köper du det genom mig så kan jag ge dig bra rabatt på det.
Finns med 70-80 och 90 spjäll.
Erland
Har du inte automat också?
Det här insuget fungerar bra även om jag hade gjort inloppet till plenumet annorlunda.
https://shop.klracing.se/sv/artiklar/vo ... jall-.html
Köper du det genom mig så kan jag ge dig bra rabatt på det.
Finns med 70-80 och 90 spjäll.
Erland