Kolvringsgap 2jz

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Streetvw
För mycket laddtryck
Inlägg: 112
Blev medlem: lör jun 29, 2013 9:47 pm
Ort: Luleå

Kolvringsgap 2jz

Inlägg av Streetvw »

Hej!

Har sökt runt på forumet och hittar inte ett gott nog svar på min fråga, så det blir en ny tråd.

Har kollat runt på nätet och fått en herrans massa olika förslag på kolvringsgap. Skulle gärna vilja höra era tankar/erfarenheter/rekommendationer. Kolvringsgap på följande koncept?

Motor: 2jz-ge, 9:1
Block: Gjutjärn
Borr: 86 mm
Kolv. Original, hyper
Kolvringar: Stål, NPR
Bränsle: E85
Ladd: 1,3 bar (i ett första läge)



/M
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Kolvringsgap 2jz

Inlägg av mattias »

Alla har väl teorier men 0.4 på första ringen och lite större på andra. Ärl onödigt att gå på för stort gap om du kör ett "kallt" bränsle som E85 och sen beror det på hur du ska använda motorn. Säkra omkörningar eller drifting med breda slicks?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Kolvringsgap 2jz

Inlägg av Kadett4wd »

0,5% av cylinderborr. 0.43mm
Mao som Mattias skriver.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Streetvw
För mycket laddtryck
Inlägg: 112
Blev medlem: lör jun 29, 2013 9:47 pm
Ort: Luleå

Re: Kolvringsgap 2jz

Inlägg av Streetvw »

Håller på att bygga en ny bil och motorn ska ner i den. Tanken är att köra streetrace/dragracing. Pga byggkostnaderna så tänkte jag plocka ut ca. +500 driftsäkra hästar ur motorn i ett första läge. Bara för att få köra och ha kul med bilen. Istället för att den blir stående i garaget som ett projekt i flera år. Sen så får motorn "växa" på sig efter ett eller två år. Motorn ska varvas till ca. 7000 rpm.

Ok, 0,40-0,43 mm. Har mätt de nya ringarna (Bara No.1 hittills) och de mätte 0,45 mm.

Enligt handboken ska original gap vara:
No.1 0.30-0.40 mm
No.2 0.35-0.45 mm
Oljering. 0.13-0.38 mm


/M
Skriv svar