vad är grejen med b230?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: vad är grejen med b230?

Inlägg av Erland Cox »

Den vassaste rally 2540cc motorn som jag känner till har bromsat 267 hästar utan inertia kompensation.
Men det är med 37 tryckarkam.
40mm tryckare på insug borde kunna locka fram några hästar till.
Jag tror det är tryckardiametern som gör den största skillnaden mellan standard och specialtoppar.

Eröand
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: vad är grejen med b230?

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har inte kört jättemånga 2.4 rc motorer här ca 6st? den bästa gav 264hk men de har varit byggda för bra register mer än toppeffekt. ingen har varit vad jag skulle kalla "max effort" men bra motorer en eller två hade evo topp men va inge bättre än de 2 bästa 531 motorerna.

bästa vridet har varit 292nm (122nm/L) och det är mer än i en 2150RC motor (116nm/L) det kan ju betyda att kanal arian är bättre på en 2.4? (men kan bero på andra saker också såklart...) liter effekten är bättre också men det beror till störst del av att man tunar dem för löite högre varv då växelåda och däck är bättre i 2.4RC.

håller med om att en stor fördel med eftermarknads topparna är de större tryckarna iallafall på små motorer under 2.6 liter.


då du säger utan svängmasse kompensering hur räknar du då erland? steddy state?

motorer jag bromsar är kompenserade för svängmassa och det betyder att de ger samma effekt om man håller fast den som då man sveper. men man kan se utan kompensering om man vill. blir väldigt liten skillnad om man sveper sakta så klart och större om man sveper snabbt men alltid samma med kompenseringen på så då repiterar siffrorna perfekt även om acc/s inte är exakt samma hela svepet sen så behöver man inte sitta och fundera på vad motorn hade gett med ett lättare svänghjul eller en lättare vevaxel (på en chassi dyno, däck, fäljar, bakaxel delar mm.)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: vad är grejen med b230?

Inlägg av Erland Cox »

Jag kör i rulle och då sveper motorn med 5-600 varv per sekund.
Samma vikt var gång så samma sveptid på samma hästar.
Jag tror faktiskt att en vikt man drog med motorn hade fungerat bättre än en vattenbroms.
Jag har gjort en Evo topp för nåt år sen till en 240 så 2365cc.
Den gav 281 hästar och över 300Nm.
Min egen banmotor är optimerad för att lämna mer och mer effekt utan att varva mer så den vrider på bra, 299Nm.
2365cc den med och 255,7 hästar vid 6750 varv.

Erland
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: vad är grejen med b230?

Inlägg av jompazx »

Kadett4wd skrev:Finns otroligt många fler exempel än just mercamotorn.
Opel C20xe
Nissan SR20DET
Toyota 3Sgte eller vad den heter(senaste modellerna)
Peugeot 16v
Volkswagen ABF
mfl mfl mfl.
jag konsumerar väldigt mycket amerikansk motor media och där är ju synen på sr20 att dom är tämligen opålitliga. tenderar inte deras vipparmar gå paj också?
mvh! Jonathan Hall
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: vad är grejen med b230?

Inlägg av Kadett4wd »

Jag skrev ju det, om man kommer tillrätta med deras vipparmskonstruktion så har just sunnyn riktigt fin topp.
Inte att jämföra med 200zx mfl.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: vad är grejen med b230?

Inlägg av Erland Cox »

En liten lätt motor som sitter o många Super 7 är Ford Zetec.
Den är relativt enkel att trimma till 240 hästar.
Har nyligen portat 2 såna toppar.
Den är inte dyr i inköp heller.

Erland
David V
För mycket laddtryck
Inlägg: 274
Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
Ort: Stigtomta
Kontakt:

Re: vad är grejen med b230?

Inlägg av David V »

Ännu bättre än Ford Zetech är Fords Duratec 4-cyl från 2001-2010. Rätt lika till utseendet men med större ventiler och större kanaler. Kamkedja istället för rem.

Tyvärr annat bultmönster och då passar inte rwd lådor utan ett eftermarknadssvep.

För att svara på ursprungsfrågan så är det just enkelheten att bygga på volvomotorer som gör det. Och billigt. Särskilt om man utgår från en bil där motorn redan sitter i, färdigt med passande låda... Även förbud mot fler än 2 ventiler per cylinder i många reglementen lär göra stort plus.

Folk räknar ju inte heller kostnad för arbetstid på vedbotrimning hemma, det är "gratis" och bara kul
Lägg ett par tusen på motorn från start och slipp jobba så mycket med den, det gör man inte. Och när man ändå börjat med volvomotorer och har delar liggande... vad bli nästa motor...? Och så rullar det på =)

Nu tänker jag mest sugmotor. Blir det överladdning så går det ju att få mer än man behöver, friktion och hög vikt kompenseras lätt med nån hekto ladd extra bara bottenderlen tål.

/David
Skriv svar