vad är grejen med b230?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: vad är grejen med b230?

Inlägg av Kadett4wd »

Fast nu handlade det ju om B230 ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: vad är grejen med b230?

Inlägg av The »

Att man favoriserar saker man själv gillar har ju väldigt lite att göra med att den faktiskt är bättre.

Tillgänglighet är den absolut största faktorn vad gäller popularitet för Volvo i Sverige.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
bop
För mycket laddtryck
Inlägg: 186
Blev medlem: mån sep 07, 2015 6:07 pm

Re: vad är grejen med b230?

Inlägg av bop »

min högst personliga åsikt är att b2xx är 'bra' på samma sätt som csb.
de har gjort en ohemul massa och det är relativt lätt att trimma pga lågt effektuttag standard samt stort utbud på delar.

hur många häst är en b234 på? 110? ur en 2,3 l 16v sugmotor.
min gamla honda h22 har 185hk ur en 2,2l 16v sugmotor.
honda f20c (s2000) har 240hk ur en 2.0l 16v sugmotor.

tl;dr
b234 är bra. men för att avgöra om ngt är 'bäst' krävs en noggrannare kravspec.
Senast redigerad av bop den tis mar 06, 2018 6:01 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Jonas Enderlein
För mycket laddtryck
Inlägg: 246
Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm

Re: vad är grejen med b230?

Inlägg av Jonas Enderlein »

Sen kan man ju gilla saker just för att dom är bättre.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: vad är grejen med b230?

Inlägg av Erland Cox »

Honda S 2000 har jag trimmat och det krävdes väldigt mycket innan den gav 269 hästar.
Den kom trimmad från början med separata spjällhus och extraktor och gav då 219 hästar.
Alla effektuppgifter är inte sanna och alla bromsbänkar skiljer.
Min 2365cc B230 med 531 topp, 46-38 ventiler lämnar just nu 255,7 hästar vid 6750 varv.
Samma hästar som Hondan lämnade 269 hästar av och Volvo motorn kan jag sälja för 50K utan förlust.
Volvon har dessutom mycket bättre register än Hondan trots att Hondan har 2 kamprofiler som man kan styra efter varvtal.
Skulle gissa att en original S 2000 lämnar runt 200 ärliga hästar.
Min 740 har en putsad 530 topp, VX3 kam och extraktor.
Lämnar runt 145 hästar på uppvärmningsmappen men bara 133 på 14,7 när den är varm. Rex regina.
Men med ett Bosch styrsystem är det enkelt att lägga till 30 hästar till de 116 de har original för under 10000:- om man köper allt.
Ingen supereffekt men det räcker till och från jobbet.

Erland
bop
För mycket laddtryck
Inlägg: 186
Blev medlem: mån sep 07, 2015 6:07 pm

Re: vad är grejen med b230?

Inlägg av bop »

Självklart är det skillnad på angiven effekt och uppmätt effekt. Vevaxel-/drivhjulseffekt, typ av dyno, kalibrering osv skiljer en hel del.. vem har glömt jänkarnas net och gross angivelser :D

Då är min fråga, vilka kammar och hur pass mkt fick du bearbeta toppen på hondan?

mitt påstående kvarstår dock. volvon har en mkt lägre trimningsgrad från grund än t.ex. nämnda hondamotorer (f20c/h22) därav är det 'lätt' och 'billigt' att få en skaplig effekthöjning.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: vad är grejen med b230?

Inlägg av Erland Cox »

Toppen är för stor från början och det var till RC så man fick inte lägga till material.
Vi gjorde misstaget att sätta i större ventiler för att få till den för stora kanalen.
Men sen visade det sig att ventilerna kommer väldigt nära varandra eftersom motorn har en ventilvinkel från 50 talet.
Den gav mer effekt ju mer man flyttade in kammarna mot TDC och till slut gick det inte mer.
Jag vet många såna motorer som förintats när VVT:n eller vad Honda kallar det går in på 6000 varv.
En 234 har såna ventilvinklar som Cosworth införde på 60 talet och där finns inte de problemen.
Vet inte längre vad det var för kammar men troligen för vass, det var inte jag som beställde dom.
Mitt jobb var egentligen bara toppen samt räkna ut grenrör och insug.
En billig motor som jag har fått ut över 350 hästar ur är BMW:s 3 liters aluminium sexa.
Den med järnfoder. Både en lätt motor och bra effekt från billigt utgångsmaterial.
Det som kom efter den motorn med direktinsprutning är däremot det sämsta i motorväg som jag hittills sett.
Men 350 hästar ur en 234 sugmotor är heller inga problem.

Erland
bop
För mycket laddtryck
Inlägg: 186
Blev medlem: mån sep 07, 2015 6:07 pm

Re: vad är grejen med b230?

Inlägg av bop »

varför strokade ni inte f20:in? Den ska gå att ta upp till 2,4l med annan vev däremot är det, vad jag vet, foderlösa block i dem (frm-Fiber Reinforced Metal) så de är dyra & svåra att borra..

Kanske inga problem, men definitivt inte billigt heller :P
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: vad är grejen med b230?

Inlägg av Erland Cox »

Den fick andra foder men jag tror inte att den fick vara större än 2000 cc o RC just då med 4 ventiltopp.
Med de stora kanalerna får man nog stroka om man ska få ut bra effekt på vettigt varv.
Fast det finns andra mycket bättre Honda motorer att bygga på.

Erland
bop
För mycket laddtryck
Inlägg: 186
Blev medlem: mån sep 07, 2015 6:07 pm

Re: vad är grejen med b230?

Inlägg av bop »

Ja, reglementen ställer till det...

Antar att du tänker på k-serien?
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: vad är grejen med b230?

Inlägg av »

bop skrev:min högst personliga åsikt är att b2xx är 'bra' på samma sätt som csb.
de har gjort en ohemul massa och det är relativt lätt att trimma pga lågt effektuttag standard samt stort utbud på delar.

hur många häst är en b234 på? 110? ur en 2,3 l 16v sugmotor.
min gamla honda h22 har 185hk ur en 2,2l 16v sugmotor.
honda f20c (s2000) har 240hk ur en 2.0l 16v sugmotor.

tl;dr
b234 är bra. men för att avgöra om ngt är 'bäst' krävs en noggrannare kravspec.
B234 har 155 eller dom älsta 159hk standard (älsta har 3"lmm och spjäll mot nyare 2,5 och ingen kat)
Mappad med ms sprut och 2,5" avgas bakom org grenröret ca 175 (utan lmm org luftburk och förmodligen borttagen balansaxelrem)
Extraktor på det lite över 180 och med lite vassare insugskam mot 190 och det med trim för typ 5-6000 så en 200hk motor med lågvarvsvrid för att dra husvagn är inga problem efter det börjar det dock gå tyngre då insuget blir för trångt
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: vad är grejen med b230?

Inlägg av jompazx »

Jens Gustavsson skrev:enkel att jobba med, relativt billiga delar, stort borr så man kan få hög effekt med 2 ventils teknik, jättebra ventilmekanism där man kan få upp mot 16.5mm lyft utan större problem eller pengar eller förlust av hållbarhet (18-19mm lyft med lite mer special grejor men då är det inte billigt), de är hållbara också i bottendelen och vinner tävlingar i nästan alla sorters motorsporter :thumbright:

= en motor man kan tävla och vinna med i verkliga världen utan att va bankrånare eller super-motorbyggare.



även en riktigt frän sug/turbo-motor med 4v toppen! men dyrare och mycket mer svårmekat. man rymmer upp till 39mm ventiler med mer eller mindre standard grejor det gör man inte med många andra fyror?


lätt och ganska billigt att göra denna motor större eller mindre också för olika klasser. finns borr från 88.9mm till 97mm med billiga standard delar och upp till 101mm med race block. sen slag från 68mm till över 100mm med prisvärda vevaxlar men ett bra max slag är 94mm tycker jag om man vill varva mycket och ha lång hållbarhet.

mvh jens
Med risk för att framstå som en idiot. Varför funkar 2 ventils toppar bättre med motorer med stort borr? Ps. Tack för alla svar :)
mvh! Jonathan Hall
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: vad är grejen med b230?

Inlägg av »

Stort borr i förhållande till volymen gör att man får plats med större ventiler enkelt förklarat.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: vad är grejen med b230?

Inlägg av Erland Cox »

Även mindre ventiler flödar bättre om de har mer plats omkring sig.
Ofta behöver man inte så stora ventiler som man tror.
jag räknar ut minsta arean för effekten jag trimmar för.
Sen tar jag den arean omräknad till ett runt håls diameter genom 0,88 för att få ventildiametern.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: vad är grejen med b230?

Inlägg av Jens Gustavsson »

jompazx i slutändan behövs ett vist flöde för att nå en viss effekt! Det är alla seriösare trimmare ganska enade om. och största begränsningen för flödet i slutändan är ventilens diameter och den i sin tur bestäms av borrets diameter helt enkelt.

Grovt sett så är insugnings ventilens max diameter 0.48 till 0.51 X borrets diameter...... volvo B230 har 96.6-97mm ofta på en 2.4L RC volvo och då ryms det som mest ca 0.495x 97mm = 48mm ventil diameter.

lite ca siffror....... 48mm ventil diameter i sin tur räcker till ca 280cfm på 16-18mm lyft (lite mer i en aftermarket fullrace topp) och det ska räcka till ca 290-300hk men i praktiken så klarar inte riktigt volvo toppen av det men mot 280hk kan en varvvillig volvo 2.4L nå om allt är optimerat.


med 89mm borr som många nyare motorer har så rymmer man max 44mm ventil och då blir flödet och möjlig toppeffekt därefter.....


mvh jens
Skriv svar