vad är grejen med b230?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: vad är grejen med b230?

Inlägg av Erland Cox »

En MB 2,5-16 får man knappt tag i. Inte samma topp på 2,5 som på 2,3.
Jag har gjort flera stycken och den är sämre än 234 motorn.
Toppen då eftersom kammarna sitter direkt i toppen och inte i ett löst hus som på 234:an.
Merca 2,5 motorerna har jag gjort toppar till som gett nästan 350 körbara hästar på 2,5 liter.
kanalen är inte lika snygg på 234 i grytan men det brukar rätta till sig med 39 ventiler annars får man plasta lite.
Volvons fördel är det läsa kamhuset som gör att man kan plana alla toppens sidor om man ska porta så mycket att man måste svetsa.
Sen har Mercan en stor vattenkanal mellan insugningskanalerna som det är lätt att göra hål i.
Absolut en bra motor men inte lika bra som en man kan få för 2500:-.
I princip en outvecklad S14 för en väldigt billig peng.
Och bättre kamdrivning och mycket annat än S14.

Erland
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: vad är grejen med b230?

Inlägg av Steve »

Kadett4wd skrev:Skroten ;)
I eller utanför Sverige.
Man kan ju köpa 2.3l modellen och byta vevaxel i också, eller helt enkelt köra på 2.3liter.
Motorn finns ju även i 8v utförande om man behöver reservblock =)
Länka till tre annonser/demonteringssidor tack :)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: vad är grejen med b230?

Inlägg av Kadett4wd »

Finns otroligt många fler exempel än just mercamotorn.
Opel C20xe
Nissan SR20DET
Toyota 3Sgte eller vad den heter(senaste modellerna)
Peugeot 16v
Volkswagen ABF
mfl mfl mfl.
Senast redigerad av Kadett4wd den mån mar 05, 2018 8:39 pm, redigerad totalt 1 gånger.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: vad är grejen med b230?

Inlägg av Kadett4wd »

Steve skrev:
Kadett4wd skrev:Skroten ;)
I eller utanför Sverige.
Man kan ju köpa 2.3l modellen och byta vevaxel i också, eller helt enkelt köra på 2.3liter.
Motorn finns ju även i 8v utförande om man behöver reservblock =)
Länka till tre annonser/demonteringssidor tack :)
Nope, du får leta själv.
Du försöker bara tramsa och 'sätta mig på plats'.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: vad är grejen med b230?

Inlägg av Steve »

Kadett4wd skrev: Nope, du får leta själv.
Du försöker bara tramsa och 'sätta mig på plats'.
Det funkade väl? :)

Jag sökte faktiskt lite snabbt, men hittade bara några topplock till salu
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: vad är grejen med b230?

Inlägg av Robert Markström »

Jag kollade åxå bara för att man hitta typ inget alls :)
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Terror_Flynn
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 86
Blev medlem: ons aug 22, 2007 5:52 pm
Ort: Sala

Re: vad är grejen med b230?

Inlägg av Terror_Flynn »

Saab "kortmotorn" från mitten utav 90-talet är väl hyffsat bra och billig motor att greja med.

Mitsubishi 4g63t verkar dom ju också kunna klämma effekt ur.
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: vad är grejen med b230?

Inlägg av super7 »

kadett4wd skrev:Man kan ju köpa 2.3l modellen och byta vevaxel i också, eller helt enkelt köra på 2.3liter.
Motorn finns ju även i 8v utförande om man behöver reservblock =)
8v utförandet är underskattat :thumbright:
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: vad är grejen med b230?

Inlägg av Cassius »

Det blir ju flera nivåer av denna diskussion som är svåra att jämföra :) Om ni istället bortser från inköpspris (nåja, inte helt. Det går väl hålla sig till "std" motorer i alla fall) är Volvons rödblockare fortfarande ohotad på toppen?

Mitsu 4g63 går köpa billigt som sugmotor, kolvar, stakar, kammar etc är billiga och höga effekter väldigt vanligt förekommande.
Toyota 3SGTE går också få tag på till små pengar som sugis, inte lika billiga delar som till Mitsun men en med turbo original håller ändå för 6-700+ hk. Blocken verkar hålla för 900+. Inte så illa väl? Värsta sugmotorn lämnade 220hk från fabrik om jag minns rätt?
C20XE har en erkänt bra topp, inte särskilt dyrt med bättre delar vid turbobygge heller. Dock inte lika vanligt att dessa trimmas till 800+ som de ovanstående.
Saabs kortmotor håller för mycke effekt original, men har hört att topparna är lite så där från början? Vet inte vad trimkammar eller andra delar till topparna kostar heller.
Hondas KR motorer borde väl vara med i diskussionen?
Nissan SR20DET är ytterliggare en japan med stort eftermarknadssortiment och som används flitigt inom drifting med rejält med effekt.
Pug MI16 motorn är väl grunden till Grupp B motorn? Inte så vanlig att trimma här i sverige kanske men säkert vanlig i Frankrike.
Sen finns ju den där GM 2.2l motorn som dom testade gränserna för och nådde 600hk innan första delarna behövde bytas, vid 1100hk byttes veven, 1200hk tog dom en annan toppgjutning och 1600hk (då vid 2 liter i.o.m bytet av vev) som max på mettis. Den motorn som grund är inte så dyr att köpa i Sverige idag. Z22LET eller va de hette?

Får man utgångsobjektet Gratis och sen ska bygga en 800hk turbomaskin eller en 300+hk sugis. Vilken blir då billigast i slutändan?

Faktorerar man sen in hållbarhet och inköpspris för grundmotorn, hur många byter då plats i topplistan?

Faktorerar man inte tillgången till nya delar på kort tid och till lågt pris som helt klart är rödblockarnas stora styrka i sammanhanget kanske den inte är "bäst" längre?

Personligen hade jag nog sagt Mitsu 4g63 eller Toyota 3SGE. Mitsun är välbeprövad även här i Sverige, dock inte Toyota motorn så mycket. Den har inte varit supervanlig inom motorsport som vi sett här i Sverige heller. Den enda jag kommer på är WRC, däremot kan jag tänka mig att den varit betydligt vanligare i Asien/Oceanien.


Är man ute efter mycke effekt för småpengar finns det ju många vägar till att gå dock. Audis 2.7 BiTurbo t ex kan man idag köpa för 2-4000, byter man stakarna har man en motor som håller för 800hk (och stakarna går få i för under 6000). Inte så illa de heller sett till investerade kronor eller? :) Den motorn är fortfarande inte särskilt stor varken slagvolyms mässigt eller yttermåttsmässigt.
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Re: vad är grejen med b230?

Inlägg av NikkO »

Jag tänkte bygga en 2.4 liters 4g63 sugis framöver.... fina motorer och bra priser på delar.
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: vad är grejen med b230?

Inlägg av Jens Gustavsson »

super7 skrev:
kadett4wd skrev:Man kan ju köpa 2.3l modellen och byta vevaxel i också, eller helt enkelt köra på 2.3liter.
Motorn finns ju även i 8v utförande om man behöver reservblock =)
8v utförandet är underskattat :thumbright:

jo MB motorerna i olika utförande är fina (men som erland säger är de bättre?) men billiga och lätt att skruva med och lätt att få tag delar till?? Nej tyvär inte.


gunnar lunström har fått fin effekt i MB 8v motorerna med helt ny designade ventilsystem :thumbright: men nån konkurrent till volvo 8v då det gäller stora massan RC motorer är det inte än. jag har filat några sånna toppar och det blir bra drag i dem med stora ventiler och mycket lyft! men behövs custom hög kompa doom kolvar för att de ska bli riktigt bra och allt är mycket svårare och dyrare än till en volvo 8v.



man kan nog lite grovt iallafall bestämma effekt kapaciteten på olika motorer i 2v och 4v i det borr man har och även där är volvon bra! nån som orkar göra en lista på olika 4cyl motorers borr?

blocken är riktigt bra i B230 tycker jag men runt 3 bar ladd på lite lägre varv så är det klart att de kan spricka men vilka original block håller för det och som har hyffsat stort borr?
Användarvisningsbild
anglia-61
Forumsberoende
Inlägg: 682
Blev medlem: tis jul 15, 2008 9:13 am
Ort: Hbg.

Re: vad är grejen med b230?

Inlägg av anglia-61 »

Sedan tycker jag att man skall skilja på sugmotor eller turbomotor. Med överladdning går det ju att få mer effekt än vad de flesta behöver med enkla medel och ändå hyffsad hållbarhet, på en massa olika motoralternativ.
Hur man än vänder på det kan man väll enas om att rödblocken inte är ett dåligt alternativ, och med tanke på tillverkarland, så blir tillgång, vilja att utveckla delar och pris en faktor i diskussionen.

Sedan ser jag en fördel till. I fikarums diskussionerna på landets arbetsplatser,är "trött som en gammal Volvo ett begrepp" och vad kan då vara roligare än att köra ifrån chefens miljon BMW med sin gamla volvo.
oldforgemotorsport @Instagram

Turbos are like tampons, every pussy have one.
Jonas Enderlein
För mycket laddtryck
Inlägg: 246
Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm

Re: vad är grejen med b230?

Inlägg av Jonas Enderlein »

Kadett4wd skrev:Finns otroligt många fler exempel än just mercamotorn.
Opel C20xe
Nissan SR20DET
Toyota 3Sgte eller vad den heter(senaste modellerna)
Peugeot 16v
Volkswagen ABF
mfl mfl mfl.
Menar du att alla dom motorerna är bättre än rödblockare???
Kommer man upp rejält i effekt, så finns det även ett motorsportblock från MDS till rödblockare :)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: vad är grejen med b230?

Inlägg av Kadett4wd »

Det finns till några av de där jag listade också ;)
Men många har sina bekymmer en bit längre upp än volvoblocket.

Caca Daud exempelvis kör med std block och std gjuten vev i sin snabba chevrolet cobalt(eller vad den nu heter)
Tyskarna kör inga hokuspokusgrejer i sina snabba golfar, mao std block och långt över 1000hk.
Får man rätt på vipparmarna i SR20DET(från Nissan sunny eller vad den heter) så är det en riktigt kompetent maskin.
Toyotatoppen som går att sätta på den motorfamiljen, beams? är riktigt bra original, behövs knappt portas alls för att nå väldigt långt.

Jag ser också en större vy, dessa motorer jag listade är allihopa lättare än rödblockarna.
Det kan vara av ganska hög prio ibland.

Hur långt skulle Caca nå med special motorsportblocket och en rätt designad vev?
https://www.youtube.com/watch?v=p9VAN1zN2is

Man kan fråga sig också, hur bra topp behöver man för att åka 6.71?
Opeltopparna döms ju ut tidigt att det inte finns matrial nog i dem att göra nåt utav.
Men ändå......
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Jonas Enderlein
För mycket laddtryck
Inlägg: 246
Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm

Re: vad är grejen med b230?

Inlägg av Jonas Enderlein »

Att dom är lättare är till fördel till dom, men det finns inget som går upp mot en Weber för sedd B20 :)

Mvh Jonas E
Skriv svar